چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

مینا شهنی: از جمله حقوق بیمه‌شدگان، دستیابی به اطلاعات لازم درخصوص نحوه برخورد سازمان بیمه‌گر برای بازپرداخت هزینه‌هایی است که بیمه‌شدگان به هنگام بیماری باید نقدا پرداخت کنند، اما به‌نظر می‌رسد مسیر اطلاع‌رسانی در این زمینه آنچنان که باید شفاف نیست.

اغلب مستمری بگیران پس از بستری شدن  در بخش خصوصی از میزان دریافت بخشی از هزینه‌های پرداختی شان توسط سازمان بیمه‌گر اطلاعات کافی ندارند.همین ناآگاهی سبب می‌شود تا پس از مراجعه به بخش خسارات سازمان تامین اجتماعی، نسبت به مبلغ دریافتی معترض و ناراضی باشند.

این گروه از مستمری‌بگیران، از فاصله بسیار زیاد میان مبلغ پرداختی به بیمارستان‌های بخش خصوصی نسبت به مبلغی که سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان خسارت به آنان می‌پردازد گلایه دارند و از این‌که سازمان بیمه‌گرشان نسبت به پرداخت هزینه‌های درمانی در کهن‌سالی آنچنان که بایسته است یاری شان نمی‌کند نگرانند.

به این مشکل، انجام خدمات پاراکلینیکی نیز اضافه می‌شود. سازمان تامین اجتماعی به جز بستری بیمارستانی در سایر بخش‌های درمانی هیچ نوع پوشش بیمه درمان تکمیلی برای بازنشستگان ندارد و آنان را در این بخش برای مراجعه به بخش‌های غیرملکی چندان یاری نمی‌کند.

در این شرایط شفاف‌سازی‌ قوانین در نظر گرفته شده از سوی سازمان بیمه‌گر می‌تواند با ایجاد فضای اطمینان بخش، بسیاری از نارضایتی‌ها را برطرف کرده و با روشن شدن اوضاع مستمری بگیران توانایی بیشتری در هدایت به بخش‌های درمانی داشته باشند؛ چه در فضایی که عدم‌شفافیت از یک سو حاکم است به دست آوردن رضایت و اطمینان ناممکن به‌نظر می‌رسد.

علی حسن‌زاده، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی، در این‌باره گفت: این سازمان هزینه‌ عمل‌های جراحی ویژه مستمری‌بگیران در بیمارستان‌های خصوصی را براساس تعرفه دولتی محاسبه کرده و معادل 5/2 برابر این تعرفه به مستمری بگیر پرداخت می‌کند.

او با تاکید بر این‌که این شرایط تنها برای مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی برقرار است افزود: در انجام سایر خدمات بیمارستانی مانند انجام عمل‌‌های جراحی غیرویژه و یا بستری در بیمارستان‌های خصوصی، سازمان تامین اجتماعی 2/2 برابر تعرفه دولتی را محاسبه و به مستمری بگیر پرداخت خواهد کرد.

به گفته حسن‌زاده بیمه تکمیلی درمان برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی به شکل پرداخت تعرفه‌های دولتی با اعمال ضریب پرداخت خواهد شد.
 بر این اساس بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به شکل متفاوتی از بیمه تکمیلی درمان‌ این سازمان استفاده خواهند کرد.

 خدمات تکمیلی درمانی که به این شکل از سوی سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان تعلق می‌‌گیرد تنها به بخش بستری بیمارستان تعلق داشته و شامل سایر خدمات پاراکلینیکی مانند رادیولوژی و انجام آزمایش نخواهدشد.

از سال 1380 با مصوبه شورای‌عالی تامین اجتماعی، 2 درصد کسورات مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به علاوه منابع مازاد وصولی این سازمان در صندوقی جمع‌آوری شده و برای پرداخت هزینه بیمه تکمیلی مستمری بگیران هزینه خواهد شد.

این سازمان همه ساله درآمد نقدی حاصل از وصول حق بیمه را پیش‌بینی می‌کند و چنانچه در طول سال مبلغی بیش از پیش‌بینی انجام شده به دست‌آید آن را به نام منابع مازاد وصولی در صندوق مربوط به بیمه تکمیلی مستمری بگیران ذخیره می‌کند.

مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی چنانچه در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی بستری شوند نصف فرانشیز را پرداخت می‌‌کنند.

تبادل اطلاعات

فهرستی از عمل‌های جراحی ویژه تهیه شده و در اختیار کارشناسان سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است.اما هیچ‌یک از مستمری‌بگیران از مفاد این فهرست اطلاعات چندانی ندارند.

نخستین دلیلی که برای کمبود اطلاعات مستمری‌بگیران در این زمینه بیان می‌شود، تخصصی بودن فهرست است. چنانچه این دلیل را بپذیریم بیمه‌شدگان می‌بایست از مرکز مشاوره تخصصی رایگان برای دستیابی به اطلاعات لازم برخوردار باشند.

کد خبر 50470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز