دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: تنها چند روز دیگر به آغاز اجرای بیمه پایه درمان مانده است.

براساس گفته‌های وزیر رفاه اجرای بیمه پایه درمان از اردیبهشت ماه شروع خواهد شد و از این پس خدمات سازمان‌های بیمه‌گر به شکل یکسان به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.

اجرای این نوع بیمه علاوه بر یکسان‌سازی‌ خدمات درمانی، دفترچه‌های درمانی بیمه‌شدگان را نیز هم‌شکل و همسان خواهد ساخت.

برنامه چهارم توسعه نیز بر پوشش بیمه‌ای همه ایرانیان تأکید دارد. ماده ۹۶ این برنامه که سال‌های آخر اجرا را پشت سر می‌گذارد، پوشش کامل و ۱۰۰ درصدی از بیمه همگانی خدمات درمانی را پیش‌بینی کرده‌است.

در ماده ۱۰ ‌قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور نیز آمده است: حداقل شمول و سطح خدمات پزشکی و دارو شامل خدمات پزشکی اورژانس، عمومی و تخصصی (‌سرپایی و بستری) که انجام و ارائه‌آن در نظام بیمه خدمات درمانی به‌عهده سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌گیرد و فهرست خدمات فوق تخصصی که مشمول بیمه‌های مضاعف (‌مکمل)‌است، به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید شورای‌عالی و تصویب هیأت وزیران تعیین و اعلام می‌شود.

همین تبصره در ماده‌ای دیگر وزارت رفاه و تأمین‌ اجتماعی را ملزم به صدور دفترچه یا کارت بیمه پایه درمانی همگانی کرده‌است. اما قانون بودجه سال گذشته دولت را مکلف به اجرای بیمه پایه درمانی در کشور کرده‌است.

در بند ب از تبصره ۱۴ این قانون آمده است: به‌منظور ایجاد عدالت در برخورداری از خدمات بیمه‌ درمانی و دسترسی همگانی به خدمات درمانی در سال ۱۳۸۶ آحاد جمعیت کشور براساس مفاده ماده ۱۳ قانون بیمه همگانی تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گیرند.

اما اجرای این امر عملاً در سال گذشته به سرانجام نرسید و در روزهای پایانی پارسال خبر از موکول شدن آن به سال ۸۷ داده شد. امسال نیز با اعلام وزیر رفاه مبنی بر اجرای طرح در دومین ماه سال باید منتظر بود و دید که اجرای کامل طرح و برخورداری بیمه‌شدگان، به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی، از کی آغاز خواهد شد.

سؤال اساسی این است که اجرای این طرح چه کمکی به بیمه‌شدگان را در بر خواهد داشت؟

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تأمین‌ اجتماعی، که سال گذشته یکی از بحث‌های محوری وزارتخانه متبوعش را به انجام کارهای کارشناسی برای اجرای بیمه پایه یکسان در کشور اختصاص داده‌بود، در توضیح طراحی و اجرای بیمه پایه گفت: با یکسان شدن شرایط بیمه درمان برای تمامی بیمه‌شدگان نه تنها هزینه اضافه‌ای به مردم تحمیل نخواهد شد بلکه تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر افزایش خواهد یافت.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد بیمه شدگان نباید نگران افزایش هزینه‌های ناشی از این یکسان‌سازی‌ باشند.خدمات در نظر گرفته شده در بیمه پایه درمان در 8 زیرگروه اصلی دسته‌بندی شده‌اند.

این زیر گروه‌ها عبارتند از: خدمات پزشکان، خدمات بیمارستانی، تجهیزات پزشکی، فیزیوتراپی، آزمایشگاه ، تصویربرداری، تعهدات دارویی و دندانپزشکی.

براساس اخبار منتشر شده از سوی مسئولین وزارت رفاه خدمات دندانپزشکی نیز به خدمات ارائه شده از سوی سازمان‌های بیمه‌گر اضافه خواهد شد.

هر چند که این خدمات تنها به کودکان ۶ تا ۱۲ سال تعلق می‌گیرد اما به‌نظر می‌رسد الزام سازمان‌های بیمه‌گر به ارائه خدمات دندانپزشکی حتی برای کودکان نیز گام مهم و مؤثری باشد.گفتنی است که یکی از نگرانی‌های سازمان جهانی بهداشت پوسیدگی دندان دانش‌آموزان ایرانی بوده‌است که چنانچه وزارت رفاه با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر بتواند بر حل این مشکل فائق‌ آید، به موفقیت بزرگی در بهداشت و درمان کشور دست یافته‌است.

از سوی دیگر برخی اخبار منتشر شده از بیمه پایه درمان از شمول بخش‌هایی از مشکلات ناشی از ناباروری حکایت دارد و از جمله نکات مثبت این طرح به شمار می‌رود.

باز هم بودجه

در قانون بودجه امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید به بیمه پایه درمان افزوده شد.

امیدوار رضایی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید  بر اینکه افزایش در نظر گرفته شده از جمله نکات مثبت بودجه امسال است گفت: مهم‌ترین افزایش اعتباری در بخش سلامت، افزایش‌ ۲۰۰ میلیارد تومانی بیمه پایه درمان است که به اعتبار هزار میلیارد تومان سازمان بیمه خدمات درمانی اضافه شده است.

رضایی این افزایش را نشانه عزم جدی دولت برای سرو سامان دادن به بیمه پایه درمان دانسته است. با فرض درست انگاشتن این نشانه از ۵ روز دیگر باید منتظر بود و دید که ثمره نهایی این نوع برنامه‌ریزی مردم را خوشنود و راضی خواهد کرد؟

کد خبر 48759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز