دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: میزان افزایش حقوق بازنشستگان برای امسال هنوز تعیین و اعلام نشده‌است.

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: درصورت کوتاهی در اعلام به موقع، کمیسیون اجتماعی تصمیماتی را در این‌باره اتخاذ خواهد کرد. مرتضی فضلعلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از احتمال تذکر نمایندگان به وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز سخن گفته‌است.

محمد اشرفی، عضو شورای‌عالی تامین اجتماعی، نیز در این‌باره گفت: هنوز پیشنهادی در این‌باره به شورا ارائه نشده‌است.به گفته اشرفی با توجه به این‌که پیشنهاد مشخصی در این‌باره نرسیده‌است نمی‌توان درخصوص میزان احتمالی افزایش نیز  اعلام نظر کرد.

به این ترتیب با گذشت یک ماه و نیم از سال جدید هنوز رقم در نظر گرفته شده برای افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اعلام نشده ‌است. بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری نیز در شرایطی مشابه در انتظار اعلام میزان افزوده بر تمری‌های‌شان هستند.

بنا بر نوشتار صریح قانون، میزان افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان  باید  براساس نرخ تورم موجود در کشور محاسبه شود.به‌عنوان مثال براساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی این سازمان مکلف است که میزان تمام  مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک‌بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

در اقدامی جدیدتر دیوان عدالت اداری در روزهای گذشته مصوبه افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت را نیز باطل کرد.مهم‌ترین دلیل این ابطال از سوی دیوان عدالت اداری لحاظ کردن نرخ تورم در تعیین دستمزد شاغلان و بازنشستگان است.

در متن حکم دیوان عدالت اداری آمده‌است: ماده 150 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383 دولت را موظف کرده است حقوق کلیه کارکنان اعم از شاغل و بازنشسته را طی برنامه چهارم و ابتدای هر سال برای تمامی رشته‌های شغلی، متناسب با نرخ تورم افزایش دهد. 

تاکید دیوان عدالت اداری بر این نکته که نرخ تورم باید در میزان افزایش مستمری‌ها لحاظ شود هشدار دوباره‌ای است بر اهمیت نرخ تورم در تعیین میزان دستمزدها.در نظر نگرفتن نرخ تورم از یک سو و دیر اعلام شدن میزان افزایش مستمری بازنشستگان از سوی دیگر نارضایتی بازنشستگان را در پی داشته‌است.

محمد اشرفی با اشاره به‌مدت زمان مشابه در سال پیش گفت: تا کنون نسبت به سال گذشته تاخیر نداشته‌ایم.اما وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از تاخیر بیشتر ناچار به برنامه‌ریزی سریع‌تری هستیم.میزان افزایش مستمری‌ها در سال گذشته 1/13 بود که در خرداد ماه 86 تصویب و مابه‌التفاوت آن در تیرماه پرداخت شد.

حسینعلی ضیایی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته‌است: سازمان تامین اجتماعی براساس ضریب افزایش دستمزدها و تورم اعلامی توسط بانک مرکزی میزان مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را در سال‌جاری افزایش می‌دهد.

اگر براساس آنچه مدیر عامل سازمان اعلام کرده‌است، ‌نرخ تورم در تعیین مستمری‌ها لحاظ شود می‌توان به بازنشستگان امید مستمری درخور زندگی داد.اما با وجود تورم رو به رشد و میزان اختلاف میان تورم رسمی اعلام شده و تورم موجود در بازار بازنشستگان باید منتظر سناریویی جدید باشند.

کد خبر 50935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز