گروه اجتماعی: وزیر رفاه از پرداخت بخش‌هایی از پاداش پایان خدمت در قالب سهام عدالت خبر داد. این در حالی است که پاداش پایان خدمت بازنشستگان پیش از ۷۹ به بحثی جدی تبدیل شده‌است.

گروهی از بازنشستگان پیش از ۷۹ با بیان این‌که در اواخر سال گذشته مبلغی بابت پاداش دریافت نکرده‌اند نسبت به عملی نشدن وعده پارسال وزیر رفاه و تامین اجتماعی معترضند.

عبدالرضا مصری، ‌وزیر رفاه و تامین اجتماعی، به نکته دیگری نیز اشاره کرد، او با بیان اینکه پاداش پایان خدمت تمامی بازنشستگان کشوری یکسان خواهد شد گفت: از این پس بین پاداش پایان خدمت بازنشستگان باسابقه ۱۵، ۲۰ و ۳۰ سال تفاوتی وجود نخواهد داشت.

براساس خبر منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت رفاه، او افزود: در حال حاضر براساس مصوبه دولت، بازنشستگان بعد از سال ۷۹ به ازای هر سال خدمت یک ماه حقوق پاداش پایان خدمت می‌گیرند که این پاداش از سوی دستگاه‌های محل خدمت بازنشسته به او پرداخت می‌شود. قبل از این مصوبه بازنشستگان سال ۸۷ به ازای هر سال خدمت ۱۵ روز حقوق پاداش پایان خدمت گرفته‌اند که ۱۵ روز باقیمانده نیز محاسبه و به آنها پرداخت خواهد شد.

وزیر رفاه اظهار داشت: همچنین در سال ۷۷ نیز به بازنشستگان کشوری به ازای هر سال خدمت ۱۰ روز حقوق پاداش پایان خدمت داده شده است که ۲۰ روز باقیمانده نیز به آنها پرداخت می‌شود. البته براساس برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته برخی از بازنشستگان پاداش پایان خدمت خود را در قالب سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

مصری اظهار داشت: دولت نهم توجه ویژه‌ای به بازنشستگان داشته و در این زمینه تلاش دارد مطالبات معوقه آنها را بپردازد که خوشبختانه با برنامه ریزی‌های انجام شده ۵۰ درصد از مطالبات بازنشستگان اواخر سال ۸۶ پرداخت شد.

آنچه وزیر رفاه بر آن تاکید دارد پرداخت پاداش بازنشستگان از سوی دستگاهی است که در آن مشغول به خدمت بود‌ه‌اند، به این معنا که دستگاه‌های ذی‌ربط باید نسبت به پرداخت این مبلغ اقدام کنند.

در این صورت چنانچه دستگاه‌های ذی‌ربط توانایی تحمل بار مالی پرداخت پاداش را نداشته باشند بازنشستگان با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو خواهند شد.

از سوی دیگر وزیر خبر از پرداخت سهام عدالت به جای پول  داده‌است، این درحالی است که بسیاری از بازنشستگان نسبت به این موضوع معترضند، اما به‌نظر می‌رسد که وزارت‌ رفاه به‌عنوان متولی حل این مشکل حق انتخاب را از بازنشستگان سلب کرده‌است به این معنا که چنانچه بازنشستگان مایل نباشند سهام عدالت دریافت کنند گزینه‌دیگری نخواهند داشت.

وزیر کنونی رفاه و تامین اجتماعی ۲ ‌سال پیش نیز از پیگیری پرداخت پاداش بازنشستگان خبر داده‌بود.

مصری در شهریور ۱۳۸۴ که ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت پاداش بازنشستگان را از جمله حقوق مسلم آنها خوانده بود.

او با انتقاد از تبعیض روا شده در حق بازنشستگان گفته‌‌بود: پرداخت پاداش بازنشستگان حق مسلم آنها است و این تبعیض قابل تحمل نیست که ۲ بازنشسته‌ای که به فاصله یک سال بازنشسته شده‌اند یکی برخوردار از پاداش باشد و دیگری خیر.

عبدالرضا مصری درخصوص شناسایی بازنشستگانی که کارگاه و شرکت‌های محل کارشان امروز ادغام یا منحل شده و دیگر شرکتی به‌عنوان منبع پرداخت‌کننده مبلغ پاداش آنها وجود ندارد نیز چاره‌جویی کرده و توضیح‌داده‌بود: این وظیفه اصلی سازمان بیمه‌گر است که این افراد را شناسایی کند، چون تمام اطلاعات و آمار افرادی که به آنها مستمری بازنشستگی می‌پردازد را دارد و باید این آمار را به سازمان مدیریت برای پیگیری منبع پرداخت پاداش این دسته از افراد اعلام کند.

وی در ادامه گفت: اگر تامین اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای حل مشکل پاداش بازنشستگان مسئله مالی دارند باید مشترکا به دولت اعلام کنند و لایحه‌ای را به مجلس بدهند که مطمئنا مجلس هم با آنها همکاری خواهد کرد.

نکته ناگفته خبرهای پرداخت پاداش بازنشستگان پیش از ۷۹ این است که سر انجام این گروه از بازنشستگان انتظارشان برای دریافت کامل این پاداش چقدر طول خواهد کشید.
اگر بپذیریم که نیمی از این پاداش به تمامی بازنشستگان پیش از ۷۹ پرداخت شده تاریخ پرداخت نیمه دیگر آن چه زمانی خواهد بود؟

کد خبر 49985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز