سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

مینا شهنی: مستمری بازنشستگان می‌رود تا به آتشی زیر خاکستر بدل شود.

در حالی‌که سازمان بازنشستگی در انتظار ابلاغیه دولت برای افزایش مستمری بازنشستگان است، سازمان تامین اجتماعی هم در انتظار رقم اعلام شده از سوی سازمان بازنشستگی است تا با نگاهی به رقمی که دولت در نظر گرفته مستمری بازنشسته‌هایش را تعیین کند.

محمدابراهیم طوبایی، رئیس سازمان بازنشستگی کشوری‌، در آخرین واکنش به این موضوع با تاکید بر اینکه هنوز هیچ ابلاغیه‌ای دریافت نکرده‌، ‌گفت‌: منتظر ابلاغ افزایش حقوق بازنشستگان از سوی دولت هستیم و هنوز ابلاغی از سوی دولت برای اعمال افزایش حقوق بازنشستگان کشوری دریافت نکرده‌ایم.

او  در خبری کوتاه که از سوی فارس منتشر شده، به‌نظر می‌رسد بیشتر با سلب مسئولیت از خود، دولت را مسئول این ماجرا معرفی کرده و سازمان بازنشستگی را فرمانبردار تصمیم دولت نشینان معرفی کرده‌است.

از سوی دیگر افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز پس از تعیین باید از سوی وزارت رفاه در دولت مطرح شده و درصورتی که دولت به رقم اعلام شده مهر تایید بزند، سازمان تامین اجتماعی باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

علی‌اکبر خبازها، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، اما خبر از اعلام افزایش حقوق در ۲ هفته آینده داده‌است.

او به خبرگزاری مهر گفت: هنوز رقم نهایی در این ارتباط مشخص نشده است اما میزان افزایش باید از سوی وزیر رفاه در دولت مطرح شود و پس از تصویب نهایی پرداخت شود.

اما این امیدی است که نمی‌توان به واقعی شدن آن دل بست، چرا که با وجود تاکید‌ روشن قانون در تعیین مستمری بازنشستگان، نیم‌نگاهی هم به تورم واقعی کشور نشده‌است.
از گوشه و کنار خبرهایی هم درباره یکسان‌سازی‌ مستمری بازنشستگان به گوش می‌رسد.

خبرگزاری برنا به نقل از یک مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی خبری دراین‌باره منتشر کرده‌است.

این مقام مسئول که نامش فاش نشده، گفت: ۲۰ صندوق بیمه‌ای در حال تعیین یک نرخ ثابت برای افزایش حقوق بازنشستگان هستند. وی تاکید کرده ‌که مسئولان سازمان تامین اجتماعی‌ و سازمان بازنشستگی کشوری در حال جمع‌بندی برای تعیین حقوق ثابت بازنشستگان هستند.

به گفته او، علاوه بر این سازمان‌ها، از نظرات مسئولان ۱۸ صندوقی که حقوق بازنشستگان را پرداخت می‌کنند، مانند صندوق نیروهای مسلح، صندوق سازمان بازرسی کل کشور و...نیز استفاده خواهد شد.

مقام مسئول با تاکید بر اینکه هماهنگی برای تعیین یک نرخ ثابت میان دستگاه‌های
ذی ربط همچنان در جریان است، افزود: البته درصورت عدم‌دستیابی به یک جمع بندی نهایی، ممکن است هر صندوق اقدام به پرداخت حقوقی منفک از سایر دستگاه‌ها کند.

براساس همین خبر این مقام مسئول با اشاره به اجرای لایحه خدمات کشوری از فروردین ماه سال‌جاری تاکید کرده: اجرای لایحه خدمات کشوری، رای دیوان عدالت اداری در رابطه با لزوم افزایش حقوق کارمندان و اظهارات مسئولان دولتی در مورد بالارفتن میزان دریافتی کارمندان و بازنشستگان روند تصمیم‌گیری مسئولان وزارت رفاه برای تعیین حقوق بازنشستگان را با مشکل مواجه کرده است.

اما این اخبار از سوی هیچ‌یک از مسئولان سازمان‌های یاد شده اعلام نشده است و در هیچ‌یک از سازمان‌های مربوطه نیز کسی با ذکر نام، مسئولیت انتشار این اخبار را بر عهده نگرفته؛ هر چند با چیدن شواهد در کنار یکدیگر اطلاعاتی که این مقام مسئول منتشر کرده ‌است چندان دور از واقعیت نیست.

مرکز پژوهش‌‌ها به دولت ثابت کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس در واکنشی غافلگیرانه نسبت به انتشار آمار نادرست افزایش حقوق بازنشستگان عکس‌العمل نشان داد.

این مرکز اخبار نقل شده ازسوی  رئیس جمهوری و شورای اطلاع رسانی دولت درباره افزایش هزینه‌های دولت و افزایش ۱۵۱ درصدی بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس را تکذیب کرد و یاد آور شد: برخلاف آنچه رئیس جمهوری در کنفرانس خبری خود اعلام کرده است دولت هیچ بودجه‌ای برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری در نظر نگرفته بود که این موضوع در مجلس اصلاح شد.

در این توضیح که تنها از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده،‌ آمده است: رئیس جمهوری در مصاحبه با خبرنگاران در تاریخ سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه درباره موضوع افزایش حقوق بازنشستگان فرمودند: افزایش حقوق حتما خواهند داشت.

گرچه ما در بودجه مشکلاتی داشتیم و منابع کافی به دولت اختصاص داده نشد. (روزنامه ایران مورخ ۲۵ ‌اردیبهشت ماه ۸۷) درباره منابع لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان لازم به یادآوری است که در لایحه تقدیمی از طرف دولت هیچگونه اعتباری برای افزایش حقوق بازنشستگان در نظر گرفته نشده بود

 اما با رای کمیسیون تلفیق بودجه و تایید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این غفلت در تنظیم لایحه بودجه جبران شد و ضمن الزام دولت به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۸۷، مبلغ ۷ ‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در ردیف ۳۰-۵۵۰۰۰۰ در نظر گرفته شد.

لازم به یادآوری است تمامی جداول مصوب مجلس شورای اسلامی که در آن تغییرات لایحه بودجه مشخص شده در پایگاه htt://law.majlis.ir جهت استحضار عموم قابل دسترسی و مشاهده است.

کد خبر 52495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز