گروه اجتماعی: دولت سرانجام نیمی از مطالبات ایثارگران را به بنیاد شهید پرداخت کرد.

با تصویب هیات وزیران 450 میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای پرداخت دیون به بنیاد شهید و امور ایثارگران به این سازمان اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد تبصره ماده 16 اصلاحی قانون برنامه سوم توسعه، به‌منظور پرداخت دیون بنیاد شهید و امور ایثارگران به ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال، مستخدمین شهید، جانباز، از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، ‌مصوب 1373، با اختصاص معادل 450 میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی قابل واگذاری با تصویب هیات عالی واگذاری و با رعایت سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و قوانین و مقررات مربوط موافقت کرد.

علیرضا مهدوی‌فر، مدیرکل حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید، در توضیح دیون معوقه گفت: بنیاد شهید در رابطه با پرداخت حقوق حالت اشتغال از سال 72 به بعد، بدهی‌هایی دارد و در طول این سال‌ها نیز تلاش کرده‌ایم تا با درخواست کمک از دولت نسبت به رفع این دیون اقدام کنیم.

مهدوی‌فر با اشاره به مبلغ 900 میلیارد تومانی این دیون گفت: رقم کامل این دیون 900 میلیارد تومان است که با تصویب هیات دولت بنیاد شهید می‌تواند تنها نیمی از این دیون را به صاحبا‌نش پرداخت کند و نیم دیگری از دیون همچنان باقی خواهد ماند.

او افزود: گروهی از جانبازان با مراجعه به دیوان عدالت اداری برای دریافت دیون معوقه‌شان از بنیاد شهید شکایت کرد‌ه‌اند و دیوان عدالت اداری نیز برای 20 پرونده از میان شکایت‌های تسلیم شده علیه بنیاد شهید حکم صادر کرده‌است.

به گفته مهدوی‌فر بنیاد شهید با ارائه دفاعیات و اسناد مربوطه سعی کرده‌است تا به دفاع از خود بپردازد، اما در موارد گفته شده، دیوان به نفع شاکیان و علیه بنیاد شهید رأی داده‌است تا آن‌جا که در برخی جاها منجر به مسدود شدن حساب بنیاد شهید و بروز مشکل در روند روزانه انجام کارها شده‌است.

مهدوی فر در توضیح بیشتر گفت: بنیاد شهید دریافت دیون را از حقوق مسلم جانبازان، خانواده شهدا و مفقودالاثرها و.. می‌داند اما مشکل اصلی ما در پرداخت این دیون کمبود اعتبار بوده و هست، با توجه به مصوبه نیز بنیاد قادر خواهد بود تنها نیمی از این مطالبات را پرداخت کند.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید در توضیح چگونگی پرداخت سهام تعیین شده گفت:‌ ما به ازای میزان مطالبات معرفی‌نامه به افراد خواهیم داد و نسبت به معرفی افراد اقدام می‌کنیم.

تاکید مهدوی‌فر بر این نکته بود که بنیاد شهید مجوزی برای فروش این سهام و تبدیل آن به پول نقد ندارد و به‌صورت سهام به افراد پرداخت خواهد شد.

او در توضیح سرنوشت لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران نیز گفت: در آخرین جلسه بررسی این لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، 12 ماده توسط نمایندگان به تصویب رسید و به برخی از مواد نیز تبصره‌هایی افزوده شد.

به گفته وی درصورت تصویب این لایحه، جانبازانی که به تشخیص کمیسیون تخصصی پزشکان ستاد کل نیروهای مسلح بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل ضایعات ناشی از جانبازی فوت کنند، شهید محسوب خواهند شد.

همچنین براساس یکی از مواد تصویبی دولت، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شده است که برای جانبازان، خودرو مناسب تهیه کند و درصورتی‌که امکان تامین خودروی مناسب وجود نداشته‌باشد، هر 5 سال یک‌بار با اعمال معافیت گمرکی و عوارض و شماره گذاری، خودرو مناسب را برای جانبازان به کشور وارد کند.

وی با اشاره به اینکه این مواد هنوز در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب نشده است، یادآور شد: موارد مصوب در آخرین جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته، به تصویب رسیده است و برای تصویب نهایی پس از مطرح شدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، باید مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گیرد.

کد خبر 49600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز