سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

سید محمدهادی ایازی* امروزه سخن گفتن از بعضی از مفاهیم کار دشواری است.

این دشواری به‌دلیل عملکرد نه‌چندان مناسب کسانی است که با شعارهای ارزشی خود را مطرح ولی در عمل و اجرا برخلاف وعده‌ها رفتار کرده‌اند.

این شیوه باعث سست شدن بنیان‌های معنایی مفاهیم شده است. عدالت از جمله این مفاهیم است که آرمان همه بشریت در برقراری آن بوده است و متأسفانه امروزه به‌دلیل عملکرد شعاری بدون پشتوانه اجرایی و بعضاً در جهت خلاف آن شعار عمل کردن، سخن گفتن از این مفهوم متعالی کار دشواری شده و این در حالی است که گفتمان انقلاب اسلامی، اساساً گفتمان عدالت و عدالت محوری است.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) «عدالت را هدف اصلی ادیان» خوانده‌اند و شاید به همین دلیل آرمانی و ارزشی بودن این مفهوم است که معظم له در دومین نشست اندیشه‌های راهبردی در جمهوری اسلامی می‌فرمایند «وضع فعلی عدالت، مطلقاً راضی‌کننده نیست». مدیریت شهری بدون بزرگ‌نمایی و شعاردادن خواست اسلام، مردم و مقام معظم رهبری را رویکرد خود قرار داده و چشم‌انداز، اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری را به‌گونه‌ای دیده است که واقعاً در جهت عدالت گستری باشد و این امر بدون کسب اطلاعات و آمار از وضعیت مردم در شاخصه‌های زندگی میسر نیست.

در نیمه اول سال 1386 انستیتو کوبه ژاپن وابسته به سازمان جهانی بهداشت که مسئول مطالعات شهرنشینی در زمینه «عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر سلامت» است شاخص‌هایی را در 4حیطه سیاستی (محیط فیزیکی و زیرساخت، توسعه انسانی و اجتماعی، توسعه اقتصادی و حکمرانی) تدوین و به مناطق مختلف دنیا ارائه کرد و شهرداری تهران آمادگی تهران را به‌عنوان یکی از 5 منطقه پایلوت طرح «سنجش عدالت در شهر» (Urban HEART) اعلام کرد.

در نیمه دوم همان سال طی جلسات متعدد کارگروه‌های طرح که از سازمان‌های مختلف درگیر در برنامه‌ریزی شهری بودند، 65‌شاخص در 6 حیطه سیاستی، تدوین و طی یک پیمایش وسیع نخستین دور طرح سنجش عدالت در شهر با مشارکت بیش از 22 هزارخانوار تهرانی از مناطق 22گانه را اجرا و اطلاعات ذی‌قیمتی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد که از یکسو نشانگر وضعیت مناسب شهر تهران در قیاس با مناطق مختلف مشابه در دنیا و بالاتر از میانگین کشوری بود ولی از طرف دیگر نابرابری‌های سلامت و عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر آن را در بین مناطق تهران به‌خوبی نشان می‌داد به‌گونه‌ای که اطلاعات اولیه ارائه شده به مسئولان محترم شهرداری تهران موجب بازنگری در توزیع بودجه مناطق شهری تهران شد و مبالغ قابل توجهی به مناطق کم برخوردار اضافه گشت.

از ابتدای این هفته دور دوم طرح سنجش عدالت، به‌طور همزمان در مناطق 22 گانه تهران اجرا و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت. تهران شهر دوستدار کودک، عنوان جشنواره غنچه‌های شهر است که از فردا در تهران برگزار می‌شود. توجه به گروه‌های سنی مختلف از صفر تا صدساله‌ها و برنامه‌ریزی برای آنان وظیفه همه مدیران نظام از جمله مدیریت فرهنگی کلانشهر تهران است.

کودکان از صفر تا چهارساله از جمله این گروه‌های سنی هستند که گرچه خودشان، توانایی درک مسائل و مشکلاتشان را ندارند ولی والدین آنها به حق نگران وضعیت این گروه سنی خاص هستند. تأمین منابع آموزشی و آشنایی والدین با امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و خدماتی موجود در رابطه با این گروه سنی یکی از اهداف این جشنواره است که برگزاری آن در سال گذشته و استقبال پرشور نشان از نیاز خانواده‌ها به چنین برنامه‌هایی حکایت می‌کند.

* معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

کد خبر 147562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز