چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

سید محمد هادی ایازی: 1ـ گردهمایی 12 هزار نفری زنان عاشورایی: عاشورای حسینی چون همه تاریخ با حضور مردم در قالب هیئات مذهبی در سراسر ایران برگزار شد.

tehran

عده‌ای کور دل که ملعبه دست استکبار و عوامل داخلی آن شده‌اند در مراسم عزاداری روز تاسوعای چابهار جمعی از هموطنان که اکثراً کودک و زن بودند را به شهادت رساندند.عدم‌بینش و دانش و بی‌بصیرتی باعث رقم خوردن واقعه چابهار شد. سوءاستفاده عوامل استکبار از احساسات دینی جهت تفرقه میان ایرانیان و وحدت ملی آنان در دستور کار آنان قرار گرفته است.

بسط دانش و آگاهی‌های هویتی و همچنین توزیع مناسب و عادلانه امکانات و ثروت که انگیزه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هاست، می‌تواند بر بخش مهمی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی اثر گذاشته و بر تبعات سوء ناشی از آن فائق آید. این امر نیاز مبرم به اطلاع رسانی و پیام رسانی مداوم دارد تا از فریب و سوءاستفاده از مردم پیشگیری شود، در همین راستا برگزاری همایش‌های آگاهی‌بخش می‌تواند مؤثر باشد. همانگونه که در پیام رسانی کربلا اتفاق افتاد.

علیرضا قزوه شاعر متعهد معاصر به نیکی سروده است که:
کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود
سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود
نقش برجسته حضرت زینب(س) در پیام رسانی واقعه عاشورا نقش بی‌بدیلی است که تداوم این نقش یک رسالت دائم برای زنان ماست. زنان جامعه ما امروز همچنان نیازمند تداوم راه زینب کبری(س) هستند و باید با استفاده از شیوه‌های جدید اطلاع‌رسانی و با حضور در دنیای مجازی و الکترونیک به رسالت تاریخی خود در انکشاف پیام عاشورا که پیام عزت و آزادگی و حفظ عفاف و حجاب است، اقدام کنند. برگزاری چهارمین همایش 12 هزار نفری زنان عاشورایی در مهدیه تهران که توسط اداره کل بانوان شهرداری برگزار شد، فرصت مناسبی برای آگاهی بانوان از معنا و مفهوم حرکت عاشورا و نحوه درست یک حرکت فرهنگی مبتنی بر پیام عاشوراست.

لزوم آگاهی جامعه از مبانی صحیح واقعه و پیام عاشورا، کاری زینب گونه را طلب می‌کند که برگزاری همایش 12هزار نفری زنان عاشورایی به همین منظور در هر سال برگزار می‌شود تا بانوان جامعه به‌عنوان قشر اثرگذار به نقش تاریخی خود در جامعه اقدام کنند. آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی گوناگون که در کمین دختران و زنان ماست، مسئولیت دوچندان را متوجه مدیران جامعه کرده است تا با استفاده از چنین فرصت‌هایی که زمینه پذیرش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه وجود دارد به اصلاح منش‌ها و رفتارها بپردازند. این امر قطعا در گرو داشتن دانش لازم دینی و آشنایی با شیوه‌های گوناگون تبلیغی است.

مجهز شدن بانوان به این دانش و شیوه‌ها قطعاً در خیر، صلاح و فلاح جامعه مؤثر است. مدیریت فرهنگی شهر در جهت گسترش و بسط این آگاهی‌ها تلاش می‌کند و مطمئن است که با مشارکت عمومی می‌توانیم به جامعه‌ای در حد و شأن تاریخی مردم ایران دست یابیم.

2ـ ماتریس فرهنگ شهروندی: مدیریت فقط یک مهارت نیست، مدیریت امروز دانش وسیعی است که باید نکته‌های باریک‌تر از موی آن را با همفکری و هم اندیشی مورد بحث و مداقه قرار داد. در این هفته همایش بین‌المللی مدیریت در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد که استادان برجسته از داخل و خارج در آن سخنرانی کردند.

ارائه الگویی مناسب برای مدیریت شهر یکی از دغدغه‌های دائمی در این چند سال گذشته بوده است. از سوی مدیریت فرهنگی شهر با برگزاری جلسات متعدد و با حضور خبرگان برجسته، مدل ماتریس فرهنگی شهر طراحی شده است که در این همایش ارائه شد. مدل مدیریتی ماتریس فرهنگی شهر به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند الگوی مناسبی جهت تحقق مدیریت یکپارچه در شهر باشد.

درصورت تحقق مدیریت یکپارچه در شهر از موازی‌کاری کاسته می‌شود و تمام منابع و ظرفیت‌ها با هم‌افزایی در جهت بهبود زندگی شهروندان به کار گرفته خواهد شد. زندگی در شهری سالم نیازمند مدیریتی دیندار، هوشمند و فعال است که خوشبختانه به اذعان تمامی نخبگان و عموم مردم جهت‌گیری مدیریت شهری حاکی از این شیوه مدیریت است.

3ـ کتابخانه دیجیتال علوم انسانی: با پژوهش و تحقیقات است که دانش تولید می‌شود. دسترسی آسان به منابع و متون تحقیقاتی با توجه به مشکلات ناشی از زندگی شهری و خصوصا تردد و ترافیک، استفاده از فناوری‌های مدرن را اجتناب‌ناپذیر کرده است. زمانی بیهقی مورخ شهیر گفته بود که «هر کتاب به یک بار خواندن می‌ارزد» ولی واقعیت امروزی این است که سرمایه عمر و مال امکان عمل به فرمایش بیهقی را نمی‌دهد. روزانه هزاران مقاله و کتاب تولید می‌شود که دسترسی و خرید آنان آسان نیست و فضاهای کتابخانه‌ای ما نیز امکان گردآوری آنها را نمی‌دهد. چاره کار در استفاده از امکانات نوین از جمله کتابخانه‌های دیجیتال است.

در ماتریس فرهنگی شهر که به‌عنوان راهبرد اساسی مدیریت فرهنگی شهر و در چارچوب فعالیت کلان مدیریت شهری طراحی شده، موضوع تولید دانش و بسط و گسترش آن با شیوه‌های جدید مورد تاکید قرار گرفته است. کتابخانه الکترونیک فنی و مهندسی دانشگاه امیرکبیر با نظر خاص شهردار محترم در سال گذشته افتتاح شد.

در چارچوب همین رویکرد ایجاد کتابخانه دیجیتال در حوزه علوم انسانی با همکاری و مشارکت شهرداری و پژوهشگاه علوم انسانی در دستور کار قرار گرفت. این همکاری میان شهرداری و نهاد فرهنگی پژوهشگاه به بار نشست و با حضور جمع کثیری از اندیشمندان و استادان برجسته رشته‌های مختلف علوم انسانی با حضور شهردار محترم در برج میلاد افتتاح شد.

در این کتابخانه دیجیتال سعی شده است کتب مهم و برجسته حوزه علوم انسانی به 3 زبان فارسی، عربی و انگلیسی برای پژوهشگران تدارک دیده شود. فراهم کردن زمینه ایجاد این کتابخانه نوید بخش آن است که با تکمیل تدریجی آن به یکی از مراجع اصلی جهت رجوع اندیشمندان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی تبدیل خواهد شد. امید است این کتابخانه به تولیدکنندگان دانش و علم یاری کند زیرا آنان هستند که افق و آینده روشنی را برای کشور ترسیم خواهند کرد.

4ـ کرسی‌های آزاداندیشی شهریاران جوان: پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، شهریاران جوان شهرداری تهران در جهت تحقق منویات معظم‌له با همکاری نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران اقدام به برگزاری 4 روز نشست علمی و فرهنگی با حضور و سخنرانی 16نفر از استادان دانشگاه و حوزه در 8 موضوع کردند. این نشست‌ها با استقبال قابل توجه حدود 3 هزار نفر از قشر جوان مواجه شد. برگزاری و گسترش اینگونه نشست‌ها توسط نهادهای مدنی مانند شهریاران جوان باید ادامه یابد و با طرح موضوعات نو به تولید دانش در مباحثه و بحث و گفت‌وگوی میان اندیشمندان و مخاطبان کمک کند.

کد خبر 123873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز