سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی: 1 - دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به شهروندان عزیز تبریک می‌گویم.

هر سال این ایام که بنا به تعبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی، ایام‌الله است آغاز می‌شود، شهر آکنده از یاد و خاطره‌های روزهای پیروزی انقلاب می‌شود. برگزاری جشنواره‌های فیلم و تئاتر و موسیقی در حوزه هنر با جذابیت‌های خاص خود اعلامگر شروع برنامه‌های فرهنگی و هنری دهه فجر است. در هر سه حوزه این هنرها امسال مدیریت فرهنگی شهر در تعامل با نهادهای مسئول برگزاری، همکاری نزدیک دارد؛ خصوصا در جشنواره فیلم فجر که مرکز فرهنگی برج میلاد محل افتتاح و اختتامیه مراسم است و حضور اصحاب رسانه در این مرکز فرهنگی فرصتی است تا هنرمندان و اصحاب رسانه در حوزه سینمایی با یکی از دستاوردهای مدیریت شهری در این سال‌ها آشنا شوند.

همچنین اختصاص پردیس‌های سینمایی و ایوان شمس به سینمای هنرمندان باعث مسرت ما در مدیریت فرهنگی شهر است که در خدمت هنرمندان برجسته کشورمان باشیم. افتتاح مجموعه فرهنگی راگا و سینما بهاران در جنوب شهر این امکان را برای عزیزان شهروند مناطق جنوبی فراهم کرده است که از جشنواره فیلم فجر بهره‌مند شوند.

مدیریت شهری نیز برای ایام‌الله دهه فجر برنامه‌های بسیار متنوعی را پیش‌بینی کرده که در حال اجراست. تقریبا حدود 1500 برنامه فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی در مناطق 22گانه تهران اجرا می‌شود. سازمان فرهنگی هنری نیز 190 برنامه اختصاصی‌تر هنری را در فرهنگسراهای شهر در دست اقدام دارد که فرصت مناسبی است برای مردم عزیز و خصوصا جوانان که در اوقات فراغت از این برنامه‌ها استفاده کنند.

برنامه‌ها از 12 بهمن همزمان با سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی آغاز و برای هر یک از روزها تا 22 بهمن عناوینی متناسب با حال و هوای روزهای انقلاب اسلامی انتخاب شده است. بعضی از عناوین این برنامه‌ها عبارتند از: میثاق با آفتاب که با حضور شهروندان، معاونین و روسای نواحی و مسئولان شهرداری در مرقد حضرت امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. میهمانی لاله‌ها که در آن از خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان عیادت می‌شود و همچنین مزار شهدا عطر افشانی خواهد شد.

از دیگر برنامه‌ها می‌توان به برگزاری تور انقلاب اسلامی اشاره کرد که طی آن در تمامی مناطق 22گانه شهر تهران، دانش‌آموزان و شهروندان با نقاط عطف تاریخی مؤثر در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای جمهوری اسلامی آشنا خواهند شد. برای راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن از سوی مناطق 22گانه تهران ویژه برنامه‌های فرهنگی در مسیر راهپیمایی پیش‌بینی گردیده است و بر این اساس در طول مسیر راهپیمایی، 22‌ایستگاه فرهنگی موضوعی با محوریت معاونت اجتماعی مناطق برگزار می‌شود که هر منطقه مسئولیت یکی از این ایستگاه‌ها را عهده دار است و هر ایستگاه فرهنگی نیز دارای عنوانی است که متناسب با عنوان برگزیده فعالیت ویژه‌ای خواهد داشت.

در این ایستگاه‌ها، بسته‌های فرهنگی متناسب با موضوعات و عناوین هر ایستگاه به عزیزان شرکت‌کننده در مسیر راهپیمایی تقدیم خواهد شد تا شرکت‌کنندگان در راهپیمایی پرشکوه 22 بهمن به‌ویژه نسل سوم انقلاب هر چه بیشتر با مفاهیم و موضوعات فرهنگی و محتوایی 32 ساله انقلاب آشنایی بیشتری پیدا کنند. هر ایستگاه فرهنگی مشتمل بر 9 غرفه خواهد بود.

2- در برج میلاد به‌عنوان نماد فرهنگی شهر تهران این هفته موزه قرآن و آثار خط و نقاشی با حضور جمعی کثیر از هنرمندان و اندیشمندان با عنوان موزه گنبد آسمان افتتاح شد. استاد محمد اسلامی ندوشن و استاد امیرخانی از سخنرانان مدعو بودند که درباره اهمیت و نقش فرهنگی خط در تمدن اسلامی - ایرانی به ایراد سخن پرداختند.

خطاطی که ارتباطی عمیق و تاریخی با قرآن، به‌عنوان کتاب مقدس برقرار کرده است، وقتی با ظرایف هنری آمیخته می‌شود بی‌شک تحسین هر بیننده را برمی‌انگیزد. نقاشی خط‌های به نمایش گذاشته شده و همچنین موزه نمونه قرآن‌ها در بلندای شهر تهران تلمیح و استعاره‌ای است از این هنر آسمانی.

استاد امیرخانی این نکته را متذکر شدند که مدیریت فرهنگی شهر امروز در سطح شهر اقدام به یک حرکت پردامنه و وسیع در حوزه فرهنگی و هنری کرده که در طول تاریخ شهرداری بی‌سابقه است. حسن نظر این استاد نکته بین، حاکی از این واقعیت است که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به مطالبه شهروندان تبدیل شده است و گسترش دامنه و عمق بخشی و تاثیرگذاری این فعالیت‌ها باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وقتی یک پدیده یا فعالیت به مطالبه مردمی تبدیل شد، یعنی که آن برنامه و فعالیت نهادینه شده و باید به فکر تداوم و استمرار آن بود. همت مضاعف می‌طلبد که به مطالبات شهروندان پاسخگو باشیم.

کد خبر 127762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز