شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

سید محمدهادی ایازی: 1ـ سنت حسنه و نیکوی تکریم و بزرگداشت مفاخر و اندیشمندان، امر توصیه شده‌ای در آموزه‌های دینی و فرهنگ ما ایرانیان است.

البته شاید از باب مطایبه گفته شده است که ما ایرانی زنده خوب و ایرانی مرده بد نداریم. این نازک خیالی و عبارت طنزگونه که خالی از واقعیت هم نیست از ضرورت بزرگداشت اندیشمندان و متفکران چه در قید حیات و چه آنان که به دیار باقی شتافته باشند نمی‌کاهد و به ما هشدار می‌دهد که نگذاریم این عبارت در مورد اندیشمندان و مفاخر در قید حیات ما تحقق خارجی پیدا کند و بیش از آنکه در حسرت از دست دادن مفاخر خود افسوس بخوریم در حیات آنان با تجلیل مناسب از این واقعیت عبور کنیم.

2ـ از نظر مدیریت فرهنگی شهر همه شهروندان عزیز هستند و باید پاسداشت عزت و حقوق شهروندی آنان را در کلیه برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها مدنظر قرار داد و این دیدگاه در کلیه فعالیت‌های امروز شهرداری تهران جاری و ساری است. در همین شهر تهران در حالی که ما درگیر روزمرگی امور جاری زندگی هستیم، بخش دیگری از جامعه، با تأمل و زحمت در عرصه تفکر، ابداع و اختراع، آموزش علوم و فنون، آفرینش‌های هنری در حال خدمت‌رسانی پایدار و ماندگار به جامعه و بشریت هستند.

فعالیت‌های این برگزیدگان جامعه، منافع عام داشته به‌طوری‌که سطح فرهنگ، دانش و بینش جامعه را ارتقا می‌دهد. تکریم و بزرگداشت این گروه از جامعه پاسداشت شخص نیست، بزرگداشت انسانیت و مفاهیم و ارزش‌های متعالی و معنوی پذیرفته شده در قاموس فرهنگ انسانی آن جامعه است.

3ـ مدیریت فرهنگی شهر هم به لحاظ ماموریت‌ها، وظایف تعریف شده و تکالیف قانونی از سوی شورای محترم اسلامی شهر عیادت و ملاقات از شهروندان نخبه را به‌عنوان وظیفه به اجرا گذاشته است. مروری بر اقدامات انجام شده در این زمینه داریم و در انتظار پیشنهادها و نظرات شهروندان عزیز خواهیم ماند تا با بهره‌گیری از رایزنی عمومی شهروندان در جهت بهبود این برنامه استفاده کنیم.

الف ـ تشکیل شورای تجلیل از خادمان و نخبگان شهردر این شورا تجلیل از خادمان و نخبگان مورد نظر قرار گرفته است و خادمان شهر می‌تواند طیف وسیعی از شهروندان را در بر گرفته و از هر صنف و طبقه شهروندان انتخاب شوند.

این نخبگان باید به لحاظ خدمات ارائه‌شده در سطح شهر یا در سطح ملی و فراملی مورد تجلیل و تکریم قرار گیرند. تجلیل و تکریم شهروندان نخبه وظیفه مدیریت فرهنگی شهر بوده و ما آن را ادای دین ناچیزی دانسته و به آن مفتخریم.ب ـ تشکیل بانک اطلاعات خادمان شهر به‌منظور گردآوری اطلاعات مربوط به خادمان و نخبگان شهر: بانک اطلاعات و وب‌گاهی به همین منظور طراحی شده است تا بتوانیم در کلانشهری مانند تهران اطلاعات لازم و کافی از شهروندان خدوم و زحمتکش را داشته باشیم.

این بانک اطلاعاتی می‌تواند ما را در برگزاری بزرگداشت‌ها به‌صورت جمعی و فردی و اطلاع از خدمات نخبگان و فرهیختگان شهر یاری کند. مدیریت شهری پس از انجام کارهای مقدماتی به‌منظور مشارکت در تکمیل این بانک اطلاعاتی از شهروندان عزیز تهرانی یاری خواهد گرفت.

4ـ تاکنون توفیق داشته‌ایم در دیدار با عزیزان نخبه و شهروندان فرهیخته‌ای چون استاد عبدالحسین حائری، رئیس پیشین کتابخانه مجلس شورای اسلامی، سرکار خانم دکتر قمر آریان، استاد دانشگاه و همسر استاد دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، استاد دکتر مهدی محقق، سرکار خانم دکتر نوش‌آفرین انصاری و استاد حسین استادولی و... بخشی از این برنامه را به منصه‌ظهور رسانیم و خدا را شاکریم که در این ملاقات‌ها از رهنمودها و اندیشه‌های تابناک آن بزرگان استفاده کرده‌ایم.

مگر نه این است که:
هر آن کو برد از خرد توشه‌ای
جهانی است بنشسته در گوشه‌ای

درگاه این جهان‌های بنشسته در گوشه معرفت را دق‌الباب کردیم و با روی گشاده و پر مهرشان استقبال شدیم؛ جا دارد که در همین جا تشکری داشته باشیم از این پذیرش و قبول آنان.به حول و قوه الهی این برنامه را ادامه خواهیم داد و از نظرات شهروندان خردمند و خدوم این کلانشهر در عرصه برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی و اداره فرهنگی شهر بهره خواهیم برد.

کد خبر 117981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز