سید محمدهادی ایازی: 1- یکی از دانش‌های تاثیرگذار در عرصه جامعه، دانش ارزیابی تاثیر اجتماعی است که در اصطلاح، پیوست اجتماعی نامیده می‌شود.

در این دانش پیش شرط اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در عرصه‌های مختلف عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست‌ها و برنامه‌ها، به‌طور کلی مطالعه جامع درخصوص تاثیرات آن بر جامعه انسانی است.این دانش زمانی به بیشترین کارآمدی می‌رسد که بهبودهای کوچک را قدر بدانیم،

فروتنانه به پیچیدگی‌های تغییرات و تأثیرات اجتماعی بنگریم و با مشارکت شهروندان و متخصصان و صاحب‌نظران راهکارهایی را برای کاهش پیامدهای منفی سیاست‌ها، طرح‌ها و پروژه‌ها و افزایش آثار مثبت بیابیم و به آن عمل کنیم و برای همه ملزومات اجتماعی آن ارزش قائل شویم. در نهایت باید تاکید کرد که کاربست ارزیابی اجتماعی در کنار ارزیابی زیست‌محیطی و اقتصادی ضامن موفقیت پروژه‌ها و تحقق توسعه پایدار به‌شمار می‌رود.

2- بررسی و وارسی این مفاهیم نیاز به همفکری و هم اندیشی دارد که شکل این هم اندیشی می‌تواند به‌صورت همایش و کارگاه‌های آموزشی باشد. برگزاری نخستین همایش ملی ارزیابی تاثیر اجتماعی، سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌ها تدبیری بود که از سوی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در این جهت اندیشیده شد.

این همایش در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در ابلاغ برنامه پنجم توسعه نیز است که در این برنامه به پیوست فرهنگی طرح‌ها تاکید شده است و همچنین در برنامه 5ساله شهرداری بر «نظام انجام مطالعات ارزیابی توجیه فنی، اقتصادی، زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی قبل از اجرا، حین اجرا و بعد از اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها» تاکید شده است.

در این همایش، 103 سخنرانی پیش‌بینی شده که این تعداد سخنرانی از بین220 مقاله برگزیده انتخاب شده است. یکی از ویژگی‌های این همایش علاوه بر ارائه مقاله در بخش جانبی، نمایش فیلم‌های مستند پیش‌بینی شده است. شروع این همایش در صبح روز چهارشنبه با حضور اساتید و صاحب‌نظران داخلی و خارجی نوید برگزاری یک همایش علمی و منسجم را می‌داد.

قرائت بیانیه انجمن بین‌المللی ارزیابی تاثیر توسط خانم آنا ماریا رئیس بخش ارزیابی تاثیر اجتماعی شاهدی بود بر پیشگامی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی در این عرصه؛ گرچه برگزاری همایش‌های علمی این ویژگی را دارد که در فضای فکری و با حضور اساتید صاحب‌نظر به طرح دیدگاه‌های مختلف بپردازند.

صرف تضارب آرا و مطرح شدن افکار و اندیشه‌ها برای مدیریت‌های کلان جامعه کافی نیست و ضرورت دارد که نتایج و دستاوردهای همایش جمع و ثبت شود و در جهت اجرایی و عملیاتی استفاده شود. امید است که این همایش بتواند مدیریت شهری را در تحقق اهداف تبدیل شهرداری از یک سازمان خدماتی به نهاد اجتماعی یاری کند.

3- یکی از ضروریات زندگی شهری استفاده مناسب از اوقات فراغت است. برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت در 2 بخش باید مدنظر قرار گیرد. یک بخش آن برنامه‌ریزی فردی و شخصی است که هر کسی برای اوقات فراغت خود، برنامه خاص طراحی می‌کند و به‌صورت انفرادی و یا با خانواده از اوقات فراغت استفاده می‌کند.

این بخش از اوقات فراغت می‌تواند شامل فعالیت‌های مختلف، ورزشی، مطالعه، گردشگری و یا تفریحات دیگر نظیر دیدن فیلم و سینما باشد. اما در سطح دیگر و بخش دیگر از برنامه‌ریزی، لزوم برنامه‌ریزی کلان برای پوشش اقشار جامعه احساس می‌شود که این بخش مربوط به مدیران جامعه است که باید به نیاز مردم در رابطه با اوقات فراغت و تفریحات سالم پاسخگو باشند.

مدیریت شهری نیز خود را ملزم به برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت شهروندان می‌داند و معتقد است که اگر ما برای تفریحات سالم آنان برنامه نداشته باشیم و بعضا خانواده‌ها هم به دلایل گوناگون اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی توانایی طراحی و اجرای برنامه برای اوقات فراغت خود را داشته باشند، باعث بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود که کنترل و مهار این آسیب‌ها هزینه‌های بسیار زیادی را طلب خواهد کرد و معلوم نیست چقدر هم منتج به نتیجه شود.

امروزه تفریحات سالم به سلامت روانی افراد و جامعه کمک می‌کند و شاید بخشی از معنی زندگی هم تلقی شود. دکارت فیلسوف فرانسوی گفته است: «می اندیشم پس هستم»؛ شاید برای انسان جامعه امروزی بتوان گفت تفریح می‌کنم پس هستم.

4- مدیریت فرهنگی شهر معتقد است که پرکردن اوقات فراغت شهروندان هزینه نیست بلکه ما با گسترش فرهنگ گذران سالم اوقات فراغت سرمایه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهیم. برگزاری بیش از 3هزار سامانه نشاط در تابستان تجربه مناسبی است تا ما به گسترش برنامه‌های تفریحی - ورزشی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدام کنیم. طراحی برنامه‌های دسته جمعی از کمترین آفات و آسیب برخوردار بوده و نتایج و ثمرات خوبی را در تعامل و همگرایی و مشارکت شهروندان با مدیریت شهری خواهد داشت.

به همین جهت شهردار محترم تهران نیز بر ورزش همگانی به‌خصوص تفریحات سالم تاکید دارد. برنامه‌های شهرداری در زمینه تفریحات به 2 گونه طراحی شده است. بعضی از برنامه‌ها جنبه مناسبتی دارد که سامانه‌های نشاط و اجرا در محلات از این منظر قابل توجه است.

بعضی از برنامه‌ها به‌صورت متمرکز و فرامنطقه‌ای است نظیر برنامه‌های برگزارشده در موزه دفاع مقدس یا بوستان‌های بزرگ و همایش و نمایشگاه‌های ویژه سومین نمایشگاه ورزش شهروندی با رویکرد تفریحات سالم که از 27 مهرماه همزمان با میلاد مسعود حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) در بوستان رازی افتتاح شد و به‌مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه به‌صورت جشنواره است و برای حدود یکصد رشته ورزشی و تفریحی برنامه‌ریزی شده است. ورزش‌های همگانی نظیر قایقرانی، دوچرخه سواری، تیراندازی، راپل و... از جمله برنامه‌های متنوع این نمایشگاه خواهد بود. علاوه بر این، برنامه‌های تفریحی و تفننی برای همه اقشار و سنین مختلف نظیر مسابقات فکری و فرهنگی و گروه‌های موسیقی پیش‌بینی شده است که به شهروندان عزیز توصیه می‌کنم از این نمایشگاه و جشنواره دیدن کنند.

کد خبر 118845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز