سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

سید محمدهادی ایازی: 1ـ سیزدهم رجب المرجب ولادت باسعادت اسوه کامل و کمال عدالت، حضرت مولی‌الموحدین علی‌ابن‌ابیطالب(ع) را تبریک می‌گویم.

 جورج جرداق لبنانی مسیحی تبار و نویسنده کتاب «امام علی صدای عدالت انسانی» آرزو می‌کند، کاش تاریخ بار دیگر همه امکانات خود را گرد می‌آورد و دوباره امام علی(ع) را تقدیم بشریت می‌کرد. اگرچه آرزوی این نویسنده محال است اما منش و روش آن امام همام چراغ راه ماست و باید که آموزه‌های عدالت گسترانه آن مجسمه تقوا و عدالت سرلوحه کار مدیران قرار گیرد.

2 ـ احداث و گسترش فضاهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در سطح تهران به نزدیکی فاصله شمال و جنوب که همان تحقق عدالت در شهر است کمک خواهد کرد. پس از افتتاح موفق بوستان ولایت با تحرک جدی مدیریت شهر عموماً و مدیریت فرهنگی شهر خصوصاً تعداد 110طرح و پروژه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری در شهر آماده بهره‌برداری شده است. این طرح‌ها به تناوب از سوم خرداد که مصادف با سالروز ولادت دخت بی‌همتای پیامبر اعظم حضرت زهرا(س) است تا 25خرداد که سالروز ولادت حضرت مولی الموحدین علی ابن ابی طالب(ع) است افتتاح خواهد شد. توسعه فضاهای فرهنگی، اجتماعی و طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مناسب قطعا در روحیه و روان شهروندان و فاصله گرفتن از اضطراب و استرس‌های روزمره مؤثر خواهد بود و به گسترش عدالت شهری کمک خواهد کرد. مدیریت شهری با اعتقاد به مدیریت کارآمد دینی، رویکرد عدالت‌محور در شهر را به‌عنوان چشم‌انداز در دستور کار خود قرار داده است. حذف فاصله شمال و جنوب در دسترسی و برخورداری از امکانات و خدمات، راهبرد اساسی مدیریت کارآمد دینی است. تحقق این هدف به معنای گسترش عدالت در شهر خواهد بود.

3- افزایش مشارکت عمومی و واگذاری کار مردم به مردم دقیقاً در جهت توسعه عدالت در شهر است. امام علی(ع) اجرای عدالت را لازمه بقای حکومت می‌دانست و مشارکت مردم را در اداره حکومت امر ضروری می‌شمرد. همانطور که اشاره شد در مدیریت شهری واگذاری فضاهای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و خدماتی به مردم و دخیل کردن آنان در سرنوشت و اداره شهرشان به‌صورت مدیریت محله طراحی شده است. در شهر تهران 374 محله در مناطق 22گانه وجود دارد که بنابراین راهبرد باید در هر محله یک سرای محله تشکیل شود .

در اواخر هفته گذشته با دعوت بالغ بر هزارنفر از دست‌اندرکاران اجرای طرح مدیریت محله در همایش و کارگاه آموزشی، این طرح به مرحله اجرا گذاشته شد. اکنون در تهران حدود 300 محله دارای سرای محله هستند که توسط خود مردم محل اداره خواهد شد و تا پایان نیمه اول سال ان‌شاءالله همه 374 محله دارای سرای محله خواهند شد. طراحی و برنامه‌ریزی کارهای فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در محلات به مدیران این سراها واگذار شده است و با توجه به انگیزه بالای آنان موفقیت در این زمینه دور از دسترس نیست. با توجه به اینکه در تابستان امسال جشنواره‌های مختلف تابستانی را برای اوقات فراغت خواهیم داشت مدیران محلات می‌توانند مدیریت شهری را در برگزاری 3740 برنامه سامانه نشاط و بالغ بر 18هزار مسابقه ورزشی تفریحی محله برای مردان و 9هزار مسابقه و برنامه برای بانوان کمک و یاری کنند. پوشش حداکثری شهروندان در استفاده از این برنامه‌ها از امیدهای مدیریت شهری است.

کد خبر 137693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز