مروان‌بن‌حکم، سرسلسله بنی‌مروان و اولین خلیفه از نسل «بنی حکم» است که مروانیان به او منسوبند. او از چهره‌های پلید تاریخ است.

پدرش، ابی‌العاص بن‌امیه، از استهزاء‌کنندگان پیامبر بزرگ اسلام و مطرود آن حضرت بود. او و پدرش به زبان رسول خدا، مورد لعنت قرار گرفته‌اند و به دستور ایشان، از مدینه تبعید شدند و حق ورود به مدینه را نداشتند و با آنکه عثمان برای رفع تبعید، چند مرتبه نزد رسول خدا از آنان شفاعت کرد ولی مورد قبول حضرت واقع نشد. دوران خلافت او خیلی کوتاه و کم‌دوام بود و بنابر روایات، او به دست همسرش(ام‌خالد) که قبلا زن یزید بود در سوم رمضان سال 65 قمری، مسموم شد. بعضی گویند که «ام‌خالد» از شدت خشم و کینه، بالشی روی او گذاشت و او را خفه کرد و به هلاکت رساند.

413 قمری: رحلت شیخ مفید

محمدبن‌محمدبن‌نعمان ملقب به شیخ مفید و معروف به ابن‌المعلم، فقیه و متکلم و از علمای برجسته شیعه سده 5 هجری قمری بود. در ذیقعده سال 336 قمری در نزدیکی بغداد متولد شد. وی استاد شیخ طوسی و سید مرتضی علم‌الهدی بود. او در مناظرات دینی مهارت خاصی داشت و مناظراتش با قاضی عبدالجبار، رئیس فرقه معتزله بغداد و قاضی ابوبکر باقلانی، رئیس اشاعره معروف است. او مورد تحسین و احترام بزرگان اهل تسنن از قبیل ابن‌حجر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و دیگران بود. شیخ طوسی درباره او در الفهرست می‌نویسد: «در عصر خویش ریاست و مرجعیت شیعه به او منتهی گردید. در فقه و کلام بر هر کس دیگر مقدم بود. حافظه خوب و ذهن دقیق داشت و در پاسخ به سؤالات حاضر جواب بود». او بیش از 200 جلد کتاب کوچک و بزرگ دارد. شیخ مفید در شب جمعه 3 رمضان سال413 در بغداد، در سن 75 سالگی درگذشت.

1285شمسی: صدور فرمان مشروطیت

اخذ وام جهت تفریح درباریان از روس‌ها و سفر شاه و درباریان به اروپا بر روحانیون و روشنفکران گران آمد و با اعتراض آنان امین‌السلطان عزل و عین‌الدوله جانشین وی شد. واگذاری امتیازات گمرکی به بلژیکی‌ها و سپردن امور اداری کشور به خارجی‌ها علما، روشنفکران، اصناف و بازاریان را علیه دولت متحد کرد. قیام و شورش در شهرها اوج گرفت و علما از تهران خارج شده و در حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شدند. روحانیون شروع به سخنرانی در مساجد علیه استبداد و هواداری از مشروطه کردند و خواهان تأسیس عدالتخانه و برکناری عین‌الدوله از صدارت و عزل خارجی‌ها شدند. بالاخره با تهدیدات علمایی چون «سیدمحمد طباطبایی» و «سیدعبدالله بهبهانی» عین‌الدوله استعفا داد. مظفرالدین شاه که از اعتراضات مردم به وحشت افتاده بود و احساس خطر می‌کرد، در 14جمادی‌الثانی1324 برابر با 13مردادماه 1285شمسی فرمان مشروطیت را صادر کرد.

1335شمسی: تبعید دکتر مصدق به احمدآباد مستوفی

دکتر محمد مصدق، 13مرداد سال1335شمسی پس از تحمل 3سال زندان به احمدآباد تبعید شد و تا پایان عمر به مدت 10سال و 7ماه در این روستا تحت نظر بود. تبعید دکتر مصدق در این روستا، غیرقانونی بود، زیرا این تبعید به حکم دادگاه نبود و به اراده دولت وقت صورت گرفته بود. وی پیش از نخست‌وزیرشدن هم بارها نماینده تهران در مجلس و نیز استاندار و وزیر بود. حکومت دکتر مصدق در توطئه28مرداد 1332شمسی که طراحی اصلی آن دولت وقت انگلستان بود و به اصرار آن دولت صورت گرفت برانداخته شده بود و خود و همکارانش به زندان افتاده بودند.

1362شمسی: شهادت سردار موحد دانش

علیرضاموحد دانش فروردین 1358شمسی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و مدت 3ماه محافظت از بیت حضرت‌امام‌(ره) را برعهده گرفت. بعد از این مدت، عازم کردستان شد. با شروع جنگ در سرپل ذهاب فرماندهی یک گردان را به عهده گرفت و در یکی از حماسی‌ترین و حساس‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس، در عملیات «بازی دراز» شرکت کرد و در این عملیات براثر انفجار نارنجک دست راستش قطع شد. پس از آزادی خرمشهر عازم سوریه و لبنان شد و پس از بازگشت، مسئولیت فرماندهی تیپ را به عهده گرفت. علیرضا موحددانش سرانجام در عملیات «والفجر2» روز سیزدهم مردادماه سال1362شمسی در حالی که مجروح شده بود، آخرین ضربه را به دشمن وارد کرد و با قطع سیم ارتباطی بعثی‌ها با دندان‌هایش، هدف گلوله قرار گرفت و به درجه شهادت نائل آمد.

کد خبر 142081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز