با دستگیری و قتل بایدو، غازان‌خان، ایلخان مغول شد و چون به تشویق امیر نوروز، پیش از عزیمت به جنگ با بایدو اسلام آورده بود، در همان آغاز حکومتش تمام حکام و عمال مغول را به قبول اسلام ترغیب یا الزام کرد.

غازان که پس از قبول دین اسلام نام محمود بر خود گذاشت، در قلمرو خود به ایجاد نظم، امنیت و وضع قواعد و مبانی عادلانه همت گماشت؛ به‌طوری که مجموعه قوانینی تحت نام یاسای غازانی تهیه کرد که ملاک عمل دیوانیان باشد. غازان در سفر به بغداد به زیارت کربلا رفت و به شام یک‌بار لشکر کشید و دمشق را نیز فتح کرد، اما چند سال بعد لشکر او در منطقه‌ای به‌نام مرج‌الصفر نزدیک دمشق از سپاه مصر در دوم‌رمضان سال 702‌قمری شکست خورد؛ چنان که تلفات و اسیران بسیاری داد. این شکست به‌شدت موجب تأثر و تکدرخاطر غازان شد.

1239 شمسی: تولد ادیب‌الممالک فراهانی

محمدصادق ادیب‌الممالک فراهانی، فرزند حسین ملقب به امیر‌الشعرا و متخلص به امیری و پروانه شاعر، ادیب و روزنامه‌نگار دوره مشروطه در 11مرداد ماه سال 1239 خورشیدی در روستای گازران اراک به‌دنیا آمد. در سال1316قمری ریاست مدرسه لقمانیه تبریز را عهده‌دار شد و در همین سال روزنامه ادب را در تبریز منتشر ساخت. در سال1321 قمری به تهران آمد و سردبیری روزنامه ایران سلطانی را تا سال1323 عهده‌دار شد. سال بعد سردبیری روزنامه مجلس به او سپرده شد. او در سال1325 روزنامه عراق عجم را منتشر ساخت. در دوران استبداد محمدعلیشاه ادیب به‌ صف مشروطه‌خواهان پیوست و در سال1327قمری همراه با مجاهدان فاتح وارد تهران شد. ادیب‌الممالک فراهانی در روز 2 اسفند1295خورشیدی در شهر یزد سکته کرد و در همین سال پس از بازگشت به تهران درگذشت. از معروف‌ترین اشعار او شعری است که در مدح و تهنیت ولادت پیامبر(ص) سروده است.

1288 شمسی: شهادت شیخ‌فضل‌الله نوری

شهید شیخ‌ فضل‌الله نوری ازجمله روحانیونی بود که در پیروزی نهضت مشروطه نقش مهمی ایفا کرد اما پس از مشاهده انحراف این نهضت به مخالفت با روشنفکران غرب‌زده پرداخت. او خواستار مشروطه مشروعه بود و مشروطه‌ای را که بنای آن بر پایه قوانین غربی و الگوبرداری از تمدن و فرهنگ غربی بود، رد می‌کرد. پس از فتح تهران به‌واسطه انحرافات بسیاری که در میان فاتحین به‌وجود آمده بود و دست‌های خارجی آن را هدایت می‌کرد، منزل شیخ‌ فضل‌الله نوری را محاصره کردند. یک نفر از سفارت روس از ایشان خواست که به سفارت روسیه پناهنده شوند اما شیخ به‌شدت مخالفت کرد. بعد، آن شخص اظهار کرد که اگر حاضر نمی‌شوید بیایید لااقل پرچم روس را بالای در خانه نصب کنید. شیخ فضل‌الله باز هم جواب داد: اسلام زیر بیرق کفر نمی‌رود و فرمود: آیا رواست که من پس از 70سال که محاسنم را برای اسلام سفید کرده‌ام حالا بیایم بروم زیر بیرق کفر؟ پس از آن شیخ همه اطرافیان را مرخص کرد تا به ایشان آسیبی نرسد. سرانجام شیخ‌ فضل‌الله را دستگیر کرده و پس از 3روز محاکمه‌ای صوری در 11مرداد سال 1288 شمسی بر دار کشیدند.

1369 شمسی: اشغال کویت توسط عراق

صدام در تاریخ 11 مرداد 1369 به کویت حمله و خاک آن را به عراق ضمیمه کرد و با این کار خود باعث بروز بحران‌های بین‌المللی شد. اشغال کویت به‌معنای آن بود که صدام با احتساب ذخایر نفتی عراق دارای 20درصد ذخایر نفت جهان شده بود. آمریکا که در طول جنگ عراق با ایران، میلیاردها دلار به صدام کمک کرده بود، این‌بار چون اشغال امیرنشین ثروتمند کویت به‌نفعش نبود، با ائتلافی از نیروهای سازمان ملل متحد به کویت یورش برد و نیروهای عراقی را از این کشور بیرون راند. هرچند اطلاعات دست‌ اولی پیرامون انگیزه صدام از حمله به کویت در دست نیست، ولی با درنظر گرفتن دیدگاه صدام پیش از جنگ و علامت‌های واشنگتن، می‌توان گفت، دلیل اصلی حمله به کویت مشکل بدهی‌های بعد از جنگ عراق و تلاش‌های بیهوده صدام برای احیای اقتصاد نابود‌شده و تثبیت موقعیت سیاسی عراق بود.

کد خبر 141862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز