چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

در 26مرداد سال1358، شهر پاوه از تصرف افراد ضد انقلاب خارج شد.

 در این روز رزمندگان جان‌برکف سپاه با غیرتی وصف‌ناشدنی دشمن ضدانقلاب را از شهر پاوه بیرون راندند. در این عملیات شهید دکتر چمران رشادت‌های فراوانی از خود به نمایش گذاشت.

1369 شمسی: آغاز بازگشت آزادگان سرافراز به کشور

روز26مردادسال1369، میهن‌اسلامی شاهد حضور آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌ها و اسارتگاه‌های مخوف رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند. آزادگان، با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند و روابط‌اجتماعی جامعه کوچک اردوگاهی خود را برپایه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شکنجه‌های مزدوران بعث هراسی به خود راه ندادند. امروز یادآور بازگشت غرورآفرین مردان و زنان آزاده‌ای است که پس از تحمل سال‌ها شکنجه و دوری از عزیزان خویش، به وطن بازگشتند و به انتظار میلیون‌ها ایرانی پایان دادند.

1850 میلادی: مرگ قهرمان ملی آرژانتین

خوزه فرانسیسکو دسن مارتین موتوراس، سپهسالار آرژانتینی و رهبر کامیاب آمریکای‌جنوبی در راه دستیابی به استقلال از اسپانیا بود. او قهرمان ملی آرژانتین شناخته می‌شود و بالاترین نشان این کشور به افتخار او نامگذاری شده است. او در 25فوریه سال 1778 در آرژانتین زاده شد و در آموزشگاهی اشرافی در مادرید اسپانیا به آموختن پرداخت، سپس به ارتش اسپانیا پیوست و در جنگ با فرانسویان همراهی جست. از 1808 با استقلال‌جویان آمریکای‌جنوبی سر و سری یافت. در 1812به بوئنوس آیرس رفت و به استان‌های متحدآمریکای جنوبی(آرژانتین آینده) پیوست. او در سال1814 طرح تازش به لیما را ریخت و خود، آن را رهبری کرد و سرانجام درسال1821 توانست بر لیما چیره شده و خود نخستین سرپرست آن قیمومیت تازه شود. درسال 1822 او با سیمون بولیوار دیدار کرد. پس از آن به ناگاه در 1824 از همه مسئولیت‌های سیاسی و لشکری‌اش کناره‌گیری کرد و به فرانسه رفت و همانجا در 17آگوست سال 1850 درگذشت.

1987 میلادی: مرگ رودلف هس

رودلف هس، یکی از چهره‌های موثر حزب نازی و معاون آدولف هیتلر به شمار می‌رفت. قبل از حمله آلمان‌نازی به شوروی، هس در پروازی انفرادی به سوی اسکاتلند، تلاش‌هایی برای برقراری صلح با انگلستان انجام داد، اما قبل از آنکه موفق شود، هواپیمای وی توسط انگلیسی‌ها مورد هدف قرارگرفت و هس‌مجبور به فرود با چتر نجات شد. وی دستگیر و پس از جنگ، در دادگاه نورنبرگ به حبس ابد محکوم شد و تا پایان زندگی خویش در زندان به سر برد. رودلف هس، در تاریخ 17آگوست 1987در حالی که 93سال سن داشت در زندانی در غرب برلین درگذشت.

1988 میلادی: کشته شدن ژنرال ضیاءالحق در سانحه هوایی

محمدضیاءالحق، رئیس جمهور و حکمران نظامی پاکستان در سال 1976به فرماندهی نظامی ارتش پاکستان گماشته شد و با کودتا در 5جولای 1977، ذوالفقار علی بوتو، نخست وزیر وقت را سرنگون کرد. کودتای او تقریبا بدون خونریزی بود. او مدتی بعد از آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش حکم اعدام ذوالفقار علی بوتو را صادر کرد. ضیاءالحق در 17آگوست 1988 به همراه تعدادی از ژنرال‌های بلندمرتبه پاکستان در یک سانحه هوایی شک‌برانگیز نزدیک بهاولپور پنجاب کشته شد. دوران حکومت او با جنگ شوروی در افغانستان همراه بود؛ به این ترتیب او موفق شد کمک‌های مالی و نظامی زیادی از کشورهای غربی برای آموزش و تقویت مجاهدین افغانستان دریافت کند. تاکنون گزارش مستقلی درباره علت این حادثه منتشر نشده است، اما رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش پاکستان فاش کرد که آمریکا در سقوط این هواپیما نقش موثری داشته است.

کد خبر 143254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز