زندگی آیت‌الله علی‌اکبر فیض معروف به مشکینی سرشار از مبارزات و تلاش‌های سیاسی برای مبارزه با ظلم ستمشاهی است.

آیت الله مشکینی

او از نخستین افرادی بود که به نهضت امام‌خمینی(ره) پیوست و در جلسات مخفی مبارزان شرکت می‌کرد. از این رو حدود 4 ماه در تهران متواری شده بود، سپس ایران را به مقصد عراق ترک کرد. با بازگشت به قم، دستگیر شد و ساواک از او خواست از قم خارج شود. از این‌رو به مشهد رفت و 15ماه در آنجا مشغول تدریس شد و بار دیگر به حوزه علمیه قم رفت و مبارزات را پی گرفت؛ اما پس از مدتی به همراه 27 نفر از فضلای حوزه تبعید شد. رئیس‌مجلس خبرگان رهبری از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت‌الله مشکینی در مسئولیت‌های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت. سرانجام این فقیه عارف و معلم اخلاق، در روز 8 مردادماه 1386 دعوت حق را لبیک گفت.

1388 شمسی: بازداشت 3جاسوس آمریکایی

در 8 مرداد سال 1388 در مرز ایران و عراق در منطقه کردستان 3 جاسوس آمریکایی با پوشش خبرنگار و کوهنورد آمریکایی به‌نام‌های سارا شورد، شین باور و جاش فتال بازداشت شدند. رسانه‌های آمریکا به‌طور وسیعی این بازداشت‌ها را یک گروگانگیری خواندند و آن را یادآور واقعه گروگانگیری سفارت آمریکا در اوایل انقلاب دانسته و ایران را متهم به بازی سیاست با این گروگانگیری کردند. بسیاری نیز اذعان داشتند که عدم توانایی اوباما در آزادسازی این افراد به ریاست جمهوری اوباما و انتخاب مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012 صدمه فراوان زده است.

1893 میلادی: تولد مادر ملت پاکستان

فاطمه جناح،خواهر محمدعلی جناح، بنیانگذار کشور پاکستان، در 30 جولای 1893 میلادی در شهر کراچی به‌دنیا آمد. در پاکستان از وی به‌عنوان خاتون پاکستان یا مادر ملت نام‌برده می‌شود. وی پس از دریافت دکترای دندانپزشکی از دانشگاه کلکته، در شهر بمبئی ساکن شد. فاطمه جناح، نقش مهمی در جنبش تحریک پاکستان و اتحادیه دانشجویان زن مسلمان هند داشت. وی پس از تأسیس کشور پاکستان و مرگ برادرش، در صحنه سیاست پاکستان باقی ماند و در سال 1967 در شهر کراچی درگذشت.

1968 میلادی: به‌قدرت رسیدن حسن‌البکر در عراق با کودتای نظامی

حزب بعث عراق در سال1952 فعالیت علنی خود را آغاز کرد. بعثی‌ها با استفاده از پایبندی اکثریت قریب‌به‌اتفاق ملت عراق به هویت اسلامی‌شان در برابر موج الحاد کمونیستی، درصدد براندازی رژیم قاسم و به‌دست گرفتن قدرت برآمدند. تا زمانی که دستیابی عامه مردم به نوشته‌های میشل عفلق در مورد اسلام چندان میسر نبود، جای تعجب نداشت که ژست اسلام‌خواهی از سوی بعثی‌ها بر این قشر جامعه تأثیر گذارد. عفلق معتقد بود که هدف نهایی عربیت است و میراث اسلامی چیزی جز ابزاری برای تحقق این هدف قومی نیست. حزب بعث علیه عبدالکریم قاسم کودتا کرد و موفق شد حکومت وی را سرنگون سازد. در این مجال عبدالسلام محمد عارف به مقام ریاست جمهوری رسید و احمد حسن البکر برای نخست‌وزیری تعیین شد. در 30جولای سال 1968 حسن‌البکر پس از طرح‌ریزی یک کودتا به‌عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای انقلاب، قدرت را در دست گرفت.

کد خبر 141605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز