پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

با انتخاب بنی‌صدر به ریاست‌جمهوری، به دلیل آنکه مجلس شورای اسلامی، نامزدهای معرفی شده از طرف او را واجد صلاحیت‌های اسلامی و انقلابی نمی‌دانست، کار اختلاف مجلس با بنی‌صدر بالا گرفت.

شهید رجایی


در نهایت قرار بر این شد که از میان هیات پنج‌نفره‌ای از نمایندگان مجلس، فردی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شود. از این‌رو پس از بررسی‌های طولانی و پس از حذف 2نفر از آنان به دلیل حزبی‌بودن، نظر هیات ‌سه‌نفره به اتفاق آرا بر این قرار گرفت که شهید رجایی شایستگی تصدی مسئولیت خطیر نخست‌وزیری را دارد. در 20مرداد1359 در جریان رای اعتماد مجلس، شهید رجایی با 3‌جمله، خود را اینگونه معرفی کرد: من مقلد امام، فرزند مجلس و برادر رئیس‌جمهورم. بنی‌صدر ابتدا در برابر این انتخاب بنای مخالفت گذاشت ولی وقتی احساس کرد در مقابل مجلس کاری از پیش نخواهد برد به ناچار با این پیشنهاد موافقت کرد. اما در هر فرصت ممکن از تضعیف شخصیت شهید‌رجایی در افکار عمومی یا به‌کارگیری تعابیر و القاب زشت و ناپسند درباره وی خودداری نمی‌کرد.

1956میلادی: مرگ جکسون پولاک

جکسون پولاک را با تابلوهای نقاشی عجیبش می‌شناسند؛ تابلوهایی که در نگاه اول چیزی جز مخلوطی از رنگ‌های پاشیده شده به بوم را نشان نمی‌دهند. اغلب منتقدان هم‌عصرش او را چیزی فراتر از یک نقاش عجیب که قلمو را با حرکت‌هایی تصادفی روی بوم می‌کشد، نمی‌دانستند اما پولاک در برابر آنها مقاومت می‌کرد و می‌گفت: من می‌توانم جریان رنگ‌ را روی بوم مهار کنم. آنها طرح‌های تصادفی نیستند. چند ده سالی باید می‌گذشت تا درستی گفته‌های او اثبات شود. در سال1998 یکی از آثار مشهور پولاک به نام قطب‌های آبی،‌بیش از 40میلیون‌دلار قیمت‌گذاری شد. جکسون پولاک در یک سانحه رانندگی در 11آگوست 1956در نیویورک کشته شد.

1972میلادی: تشکیل شورای انقلاب فرانسه

کاخ سلطنتی فرانسه توسط انقلابیون اشغال و لوئی شانزدهم زندانی شد. پس از آن در 11آگوست سال 1972میلادی انقلابیون این کشور یک شورای شش‌نفره برای اداره امور، به نام شورای انقلاب فرانسه ایجاد کردند که در آن ژرژ دانتون و ژان‌ماری رولن عضویت داشتند. انتخاب آنتوان سانتر به ریاست گارد ملی انقلاب فرانسه اولین اقدام این شورا بود. انقلابیون که از 7هفته پیش از این حاضر به ترک خیابان‌ها نشده بودند کاخ سلطنتی فرانسه را که از آن 2هنگ نظامی اجیر شده سوئیسی محافظت می‌کردند تصرف کرده بودند. در حمله انقلابیون بیش از یک هزار نفر از گارد سوئیسی شاه فرانسه کشته شدند. لوئی شانزدهم که در اتاق نوکرانش پنهان شده بود دستگیر شد. انقلابیون فرانسه از 11آگوست عنوان خود را به جامعه انقلابی تغییر دادند و حراست از دستاوردهای انقلاب را برعهده گرفتند.

1996میلادی: قتل ایزاک توسط گرگ‌های خاکستری

در 11آگوست سال1996میلادی آناستاسیوس ایزاک پناهنده قبرسی - یونانی که در تظاهرات مسالمت‌آمیزی که در اعتراض به حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک قبرس برگزار شده بود شرکت کرد. او توسط تعدادی از اعضای گروه گرگ‌های خاکستری در منطقه خط آتیلا مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به قتل رسید. گرگ‌های خاکستری ایزاک را زجرکش کردند. در قبرس و یونان از ایزاک به عنوان یک قهرمان ملی یاد می‌شود.

1372شمسی: درگذشت استاد احمد‌رائض

استاد احمدرائض، هنرمند مینیاتور و تذهیب کار برجسته ایرانی در 20مرداد1372شمسی درگذشت. احمدرائض در زادگاهش اصفهان زیر نظر استادان بزرگ با شیوه‌ای مختلف با هنرهای مینیاتور و تذهیب آشناشد و طرح‌هایی تهیه کرد که در آنها معرق، سرامیک و قلم زنی نیز به کار رفته است. از استاد احمد رائض بیش از 145تابلوی نقاشی به نقش صورت به سبک مینیاتور باقی‌است که اکنون در موزه‌های سوئیس نگهداری می‌شوند. همچنین تعدادی از آثار نقره‌کاری و قلم‌زنی استاد رائض در موزه هنری‌های ملی موجود است. استاد احمد رائض در چند نمایشگاه بین‌المللی از جمله نمایشگاه بروکسل حضور فعال داشت و جوایز ارزنده‌ای هم دریافت کرد.

کد خبر 142716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز