سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

ماه‌مبارک رمضان، ماه نهم از ماه‌های قمری بین شعبان و شوال است. رمضان به معنای تابش گرما و شدت تابش خورشید است.

هلال ماه

 به گفته بعضی اهل لغت، رمضان به معنی سنگ گرم است و برخی نیز گفته‌اند شاید برگرفته از ریشه رمض باشد که به معنی سوختن است زیرا که ماه صیام گناهان را می‌سوزاند. اما صوم و روزه در مفهوم فقهی آن عبارت است از احتراز از خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر از طلوع صبح تا غروب آفتاب. بنابر برخی احادیث، رمضان اسمی از اسمای باریتعالی است. شناخت ماه‌مبارک رمضان و آگاهی از چیستی آن،‌ ضمن آنکه خود نعمتی بزرگ و موهبتی گرانبهاست، راهگشای کیفیت برخورداری و چگونگی رفتار با آن نیز هست. در پرتو شناسایی موقعیت و شناخت جایگاه ماه خداست که انسان مومن هنگام حلول و تشریف‌فرمایی آن، می‌تواند استقبال شایسته از آن به عمل آورد.

1321شمسی: آغاز دوره سوم نخست‌وزیری قوام‌السلطنه

دوره سوم نخست‌وزیری احمد قوام‌السلطنه، 21سال پس از پایان دوره دوم حکومت وی، در شرایطی آغاز شد که رژیم قاجار منقرض و حکومت رضاخان نیز در اثر حوادث جنگ دوم جهانی فروپاشیده و سلطنت به پسر وی محمدرضا‌پهلوی انتقال یافته بود. قوام 10مرداد1321 از سوی مجلس شورای ملی به نخست‌وزیری رسید. وی در این دوره از نخست‌وزیری خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود. احزاب سیاسی تازه تاسیس با او به مخالفت برخاستند و شاه و دربار از قدرت سیاسی روزافزون او که ناشی از جلب حمایت قدرت‌های خارجی بود، نگران بودند. قوام در این دوره از یک سو خود را با سیاست آمریکایی‌ها نزدیک کرده بود و از سوی دیگر با حزب توده مماشات می‌کرد. با این همه تصمیم قوام برای استخدام مجدد مستشاران آمریکایی ازجمله استخدام دکتر میلسپو و کلنل شوارتسکف برای نظم‌دادن به سیستم مالی و ژاندارمری کشور، موجی از مخالفت را در جامعه و در میان مردم،‌ روحانیون و مطبوعات برانگیخت.

1359شمسی: اعلام تاثیر انقلاب‌اسلامی در منطقه

با گذشت یک‌سال از پیروزی‌انقلاب اسلامی در ایران، گروه‌های مطالعاتی مختلفی دروزارت خارجه انگلیس به بررسی مسائل ایران، جمهوری‌اسلامی و تاثیر فکری و سیاسی رهبری امام‌خمینی(ره) بر منطقه و جهان اسلام مشغول بودند. نتیجه یکی از این تحقیقات که توسط گروه مطالعاتی اسلام و با عنوان «اسلام‌وغرب» صورت گرفت در اول آگوست1980برابر با 10مرداد1359در نسخه‌های معدودی در اختیار نخست‌وزیری، وزارت‌خارجه، وزارت دفاع و وزارت بازرگانی انگلیس قرار گرفت. بنا بر این گزارش: سرنگونی شاه و آنچه امام‌(ره)، انقلاب مستضعفان می‌نامیدند، منجر به احیای غیرمنتظره اعتمادبه نفس و اراده در جوامع شیعه شد که به طور سنتی سرکوب شده بودند. خطر بالقوه همچنین در بحرین، مصر، لبنان و بخش‌های خاصی از سعودی وجود دارد... . اکنون ایران در چشم توفان اسلامی است و انقلاب ایران، حتی شاید بدون هیچ رهبری توسط گردانندگان آن، تاثیر زیادی در همسایگانش دارد؛ چه ایران سیاست صدور انقلاب داشته باشد یا نه. این اطلاعات پس از 30سال از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده است.

1966میلادی: کشتار در دانشگاه تگزاس

در اول آگوست سال1966، نزدیک ظهر، چارلز جوزف ویتمن، دانشجوی 25ساله رشته معماری که قبلا یک سرباز تفنگدار بود، پس از کشتن مادر و همسر خود در خانه‌های جداگانه، با تفنگ و فشنگ کافی به دانشگاه رفت و از برج 27 طبقه دانشگاه بالا رفت و از آنجا به پایین تیراندازی کرد و به هرکس که در دید او قرارمی‌گرفت شلیک می‌کرد. در این تیراندازی 14نفر از جمله یک بانوی حامله کشته و 33نفر دیگر زخمی شدند و چارلز جوزف هم به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

کد خبر 141749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز