شهید عباس بابایی پس از 4سال خدمت در مقام معاونت عملیات نیروی هوایی، به علت لیاقت و رشادت‌هایی که در دفاع از اسلام و میهن اسلامی از خود نشان داد، در اردیبهشت سال 1366 به درجه سرتیپی نایل شد.

عباس بابایی

در مردادماه همان سال، قرار بود شهید بابایی به همراه همسرش در مراسم حج حضور یابد. هنگامی که بابایی همسرش را بدرقه کرد، به او گفت که خود را با‌ آخرین پرواز به مراسم حج می‌رساند ولی مدتی سپری شد و حجاج آماده عزیمت به منا و عرفات شدند و هنوز بابایی به عربستان نرفته بود. از این رو، همسر شهید با ایران تماس گرفت و علت نیامدن او را جویا شد.
شهید بابایی در پاسخ گفت ‌که در زمان کنونی، حضور در جبهه را از سفر حج واجب‌تر می‌داند. این شهید در 15مردادماه سال1366 مصادف با روز عید قربان همان سال، در 37سالگی و در عملیاتی برون‌مرزی، به معراج همیشگی دوست قدم نهاد و به یاران شهیدش پیوست.

1370 شمسی: هلاکت شاپور بختیار

در حالی که روند روبه‌رشد مخالفت با رژیم پهلوی هر روز شدت می‌یافت، بختیار به عنوان آخرین تیر ترکش شاه، مقام نخست‌وزیری را عهده‌دار شد. او در طول این مدت کوشید تا باکمک آمریکا، رژیم در حال مرگ پهلوی را نجات دهد. وی در این دوران کوتاه به طراحی توطئه‌هایی نیز مبادرت ورزید که طرح انفجار هواپیمای حامل حضرت امام‌خمینی(ره) در مسیر بازگشت به تهران از آن جمله بود. با سقوط رژیم پهلوی، شاپور بختیار، پس از یک دوره اختفا در تهران، با حمایت دست‌های مرموزی به خارج گریخت و عازم فرانسه شد.

بختیار در فرانسه مورد حمایت کامل سرویس‌های اطلاعاتی غرب قرار گرفت و با تغذیه کلان مالی محافل صهیونیستی، نخستین فعالیت‌های توطئه‌گرایانه را علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی آغاز کرد. از مهم‌ترین این توطئه‌ها، کودتای نافرجام نوژه و طرح تجزیه خوزستان بود که هر دو با شکست مواجه شد. شاپور بختیار سرانجام در 15مرداد1370 در ویلای مسکونی‌اش در حومه پاریس توسط افراد ناشناس به هلاکت رسید.

1375شمسی: امضای طرح تحریم داماتو علیه ایران

آلفونسو داماتو، سناتور جمهوریخواه، لایحه‌ای برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مطرح کرد که به طرح داماتو مشهور شد. هر چند این لایحه در ابتدا در کمیته امور بانکداری مجلس سنای آمریکا متوقف ماند، اما 2ماه بعد، وی مجددا طرحی برای تحریم کامل تجاری و مالی ایران پیشنهاد کرد که به تصویب نمایندگان کنگره آمریکا و مجلس سنا نیز رسید.

برخی موارد اصلی این طرح عبارت بودند از: تحریم خرید نفت و هر گونه معامله مالی و پولی با ایران، ممنوعیت انتقال اعتبارات و مبادله ارز، ممنوعیت نقل‌وانتقال هر گونه دارایی متعلق به ایران و ایرانیان. همچنین به موجب این قانون، شرکت‌های غیرآمریکایی در صورتی که بیش از 40میلیون دلار در صنایع نفتی ایران سرمایه‌گذاری کنند، مشمول تحریم‌های سنگین آمریکا قرار خواهند گرفت. قانون داماتو سرانجام در مراسمی که در روز 15مرداد1375 شمسی به صورت مستقیم از کاخ سفید پخش می‌شد، در حضور مقامات این کشور، توسط بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا امضا شد.

کد خبر 142274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز