مسئول سابق واحد جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد گفته که ایران شبکه‌ای جهانی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است. 

دور زدن تحریم

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «یودی لووی»، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته چنانچه شرکای اسرائیل قصدی جدی برای تضعیف تهران دارند باید زیرساخت‌های نقل و انتقالات پولی این کشور را هدف قرار دهند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «لوی» سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۵ سال کار برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از سمتش به عنوان واحد جنگ اقتصادی موساد کناره‌گیری کرد.

مسئولیت لوی در دوران حضور در موساد تحقیق درباره گردش مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم با اسرائیل شامل حماس، حزب‌الله و ایران بوده است.

او در این مصاحبه با تایمز اسرائیل از شرکا و متحدان اسرائیل خواسته «نوع متفاوتی از جنگ اقتصادی» را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرند: جنگی که روی مردم ایران اثرگذار نباشد و در عین حال، مانع از انتقال پول از سوی ایران به گروه‌های متحدش در غرب آسیا شود.

لوی گفت: «طی سال‌های متمادی با هماهنگی قاسم سلیمانی، ایرانی‌ها زیرساختی باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به سراسر دنیا ایجاد کردند.»

این کارشناس سابق موساد تصریح کرد تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه زیادی بی‌اثر بوده‌اند زیرا آن‌ها تنها اعلام شده و هرگز اجرا نشده‌اند.

او گفت: «بسیاری از کشورها در دنیا احساسشان این بود که تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارند.»

لوی اضافه کرد: «در صدر آن‌ها کشورهای اروپایی قرار داشتند که احساسشان این بود که آن‌ها بابت تجارت با ایران تحت فشارهای شدید قرار می‌گیرند و حتی مجازات می‌شوند در حالی که آمریکا هیچ تحریمی علیه برخی کشورهای دیگر مانند قطر که در آنجا منافع دارد اعمال نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته گزارش‌ها حاکی است ایران به طرز فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های نفتی مهارت کسب کرده است.
در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا در ماه دسامبر، «کلیر جانگمن»، یکی از مقام‌های گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) گفت که درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

گروه «یوآنی» که ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم اسرائیل دارد گروهی متشکل از مقام‌های سابق امنیتی، دیپلمات‌ها و محققان آمریکایی است که هدف خود را فشار بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

یانگمن در آن جلسه مدعی شد که برآوردها حاکی است حدود ۳۰۰ کشتی تحت مالکیت و تحت پرچم کشورهای مختلف در حال حاضر نفت ایران را حمل و آن‌ها را به مقصد می‌رسانند.

کد خبر 847194
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    39 12
    خوش به حال حزب الله و حماس و حشدالشعبی و بقیه ... به مردم ایران که ازاین درآمد چیزی نمیرسه
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      13 25
      خوش به حال هر کی حامی مظلوم، دوست دارم برم آمریکا ببینم آرون بوشنل از چه خانواده ای بوده که برا نجات مردم فلسطین چنین از خود گذشتگی کرد اونوقت یه عده اینجا نمیخوان ایران حامی فلسطین باشه!!!
  • Borzoo NO ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    37 13
    اگر درآمد نفتی 20 برابر شده .دلار چند برابر شده؟ اجاره منزل . قیمت ارزاق و بیکاران و فقرا چند برابر شده ؟؟ آمار آن را ندارید ؟؟
    • ممدلی DK ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      7 26
      اگه این همه دلار وارد کشور شده و قیمت دلار تو همین چند سال چندین برابر شده که شد, پس این همه پول کجا رفته؟ خود همین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد میگن که میزان فقر تو همین مدت چند برابر شد. جدی فکر کنید و بعدا یک مطلب بزنید. این همه پول کجا رفته؟ پیدا کنید پرتغال فروش را؟ آقا این همه پول کجا رفته؟ اگه درآمد نفتی ایران چهار برابر شده و قیمت دلار هم سه برابر, یعنی دولت ۱۲ برابر بیشتر ریال داشته. این همه پول کجا رفته؟
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      3 20
      بخواییم اقتصاد و از وابستگی به نفت برهانیم باید بریم سمت مالیات که تورم میاره دیگه یه مدت تحمل کنیم انشاءالله بلکم درست بشه، من از اقتصاد سر در نمیارم اما میدونم اقتصاد بخواد از درآمد نفت خلاص بشه باید بره سمت دریافت مالیات، مالیات میره روی کالا و کالا گرون میشه، دلالی هم هست این وسط و یه عده که دائم تو فضای مجازی خرید و فروش میکنن و سودجوها در فضای مجازی راحت تر قیمت و بالا میبرن، فضای مجازی هم تاثیر داره! چطور باید جلوش و گرفت نمیدونم
  • به GB ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    38 22
    آمریکا و انگلیس بتدریج با اعمال تحریم خود را منزوی کرده می کنند. اکنون حتی کشورهای هم پیمان آنها نگران استفاده از سلاح تحریم و دلار علیه خودشان خواهند شد و از هم اکنون راهکارهایی برای حفاظت از خود را در پیش گرفته اند. این خود آغاز نظم نوین جهانی است.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    20 10
    نفت را قاچاقچی با نصف قیمت فروختن و اجناس مورد نیاز کشور را با 3برابر قیمت جهانی خریدن و پر کردن جیب دلالان داخلی و خارجی هنر است؟!
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    27 8
    نق زنها همیشه حاضر
    • علی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      10 4
      ماله کشان هم همیشه حاضر
  • hop IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    4 14
    متاسفانه در زمان روحانی به مدت 8 سال بسیاری از این مسیرها توسط عوامل خود فروخته لو داده شد و یا با بهانه عضویت در اف ای تی اف و نه تنها مسیر جدیدی ایجاد نشد بلکه دولت تدبیر! تماما روی برجام قمار کرد و به بدترین شکل ممکن اون قمار رو هم باخت و با این باخت نه تنها فروش نفت رو به صفر رسوند بلکه تمام ذخایر ارزی کشور رو به باد داد تا دلار 4000 تومنی رو به 40000 هزار تومن رسوند با این کار نه تنها 8 سال رو ملت برای پیشرفت از دست داد بلکه 8 سال هم به عقبتر برگشت بلکه بیشتر مثل دولت روحانی متاسفانه همونه که سنگ رو انداخت ته چاه!! ولی من به مردمم امیدوارم که اون سنگ رو از ته چاه برگردونن انشاءالله.
  • علی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    32 12
    آره اثرات دور زدن تحریم ها رو مردم بهتر درک میکنند ، یه جنس تا بخواد وارد کشور بشه ده برابر قیمت میخوره، خودروهای خارجی رو اصلا نمیشه خرید، سفره مردم کوچک شده ، همه دارن از مملکت فرار میکنند 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️