پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

هنگامی که رسول‌خدا(ص) از شدت آزار و اذیت اهالی مکه، ناچار شد که به مدینه منوره هجرت و پس از هجرت، نخستین نظام حکومت اسلامی را در این شهر برپا کند؛ دشمنی اهالی مکه، به ویژه قریش و سران قبایل و طوایف این شهر نسبت به آن حضرت و مسلمانان مدینه فزونی یافت و آنها را بر این واداشت تا با تاراج مایملک مهاجرین در مکه، کاروانی تجاری به سوی شام راه بیندازند.

پیامبراکرم(ص) برای بازپس‌گیری اموال مهاجرین، از مدینه خارج شد و زودتر از قریش به چاه‌های بدر رسید. از آن سو، سپاه قریش نیزبرای حفاظت از این کاروان به سوی مدینه حرکت کرد و دو سپاه در محل چاه‌های بدر با هم مواجه شدند. در 17رمضان سال دوم هجری میان مسلمانان و کفار نبرد به وقوع پیوست و سپاهیان اسلام با رهبری خردمندانه پیامبر(ص)، مشرکان و کافران را با شکستی سخت روبه‌رو کرده و از بزرگان و فرماندهان تعدادی را کشته، عده‌ای را زخمی و عده‌ای را اسیر کردند و مابقی، به سوی مکه عقب‌نشینی کردند و پیام پیروزی اسلام و شکست خفت‌بار کفر و شرک را به اهالی مکه برسانند.

1319 شمسی: درگذشت کمال‌الملک

کمال‌الملک یا محمد غفاری، در تهران زاده شد ولی سا‌ل‌های کودکی خود را در کاشان گذراند. در نوجوانی به تهران رفت و در مدرسه دارالفنون زیر نظر علی‌اکبرخان مزین‌الدوله آغاز به هنرآموزی کرد. ناصرالدین شاه هنگام بازدید از این مدرسه کار او را پسندید و وی را به دربار فراخواند. دیری نگذشت که شاه به او لقب «نقاش‌باشی و پیشخدمت حضور همایونی» داد. فعالیت مستمر او در مقام نقاش دربار و معلم شاه بسیار مقبول افتاد و از این رو لقب «کمال‌الملک» گرفت. پرده معروف به «تالار آینه» از جمله مهم‌ترین آثاری بود که در این سال‌ها به وجود آورد. پس از کشته شدن ناصرالدین‌شاه، کمال‌الملک برای مطالعه به اروپا رفت و بیش از 3سال را در فلورانس، رم و پاریس گذرانید.

کمال‌الملک با کوشش‌های خود در مقام نقاش و معلم پاسخی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی زمانه‌اش به ضرورت تحول هنری جامعه داد. سرانجام محمد غفاری (کمال‌الملک) در 27 مرداد سال 1319 که از سوی رضاخان به حسین‌آباد نیشابور تبعید شده بود در همان روستا درگذشت. نسخه اصل تعدادی از تابلوهای مشهور کمال‌الملک در کاخ گلستان درمعرض نمایش قرار دارد.

1227 میلادی: مرگ چنگیز

چنگیزخان مغول با نام اصلی تموچین و خان‌مغول، سردار جنگی‌ای بود که قبایل مغول را متحد ساخت و با فتح قسمت زیادی از آسیا شامل چین، روسیه، ایران و خاورمیانه و همچنین اروپای شرقی، امپراتوری مغول را پایه‌گذاری کرد. او پدربزرگ قوبلای‌خان، اولین امپراتور از سلسله یوان در چین و همچنین هولاکو‌خان، نخستین ایلخان ایران بود. حمله چنگیزخان مغول چنان دهشتناک و بیرحمانه بود که خیابان‌های نیشابور که مهد علم و دانش و نوآوری آن زمان بود، تبدیل به جویبارهای خون شد و از سر مردان، زنان و کودکان مناره‌‌هایی ساخته شد و حتی به سگ‌ها و گربه‌های شهر نیز رحم نکردند. چنگیز وصیت کرد که چون مرگش برسد کسی گریه نکند و مرگش را پنهان دارند تا دشمن آگاه نشود. همچنین او را مخفیانه‌ دفن کردند تا دشمنان متوجه مرگ او نشوند و از نبود او سوءاستفاده نکنند. او سرانجام پس از 25سال حکمرانی در 18آگوست 1227 در سن 73‌سالگی از دنیا رفت.

1966میلادی: انقلاب فرهنگی مائوتسه تونگ

انقلاب فرهنگی چین با مجوز مائو‌تسه‌تونگ، رهبر حزب کمونیست چین، در روز 18 آگوست 1966 میلادی آغاز شد. با دستور مائو، دانش‌آموزان، دانشجویان و جوانان گارد سرخ که افکارشان تحت تأثیر انقلاب مائو ئیستی قرار گرفته بود به هر چه که نماد دوره قدیم بود، حمله‌ور شدند.
آنها به تعقیب اعضای قدیمی جناح راست حزب کمونیست، افراد تحصیل‌کرده، پزشکان، استادان دانشگاه و آموزگاران ی‌پرداختند. بسیاری از آنها به قتل رسیده یا به مزارع و بیابان‌های بایر فرستاده شدند تا در آنجا از گرسنگی، بیماری و بدرفتاری جان خود را از دست دهند. افراط‌گرایی به اندازه‌ای رسیده بود که کودکان12-10 ساله پدر و مادرشان را به تجدیدنظر‌طلبی متهم کرده و به دست گاردهای سرخ می‌سپردند. انقلاب فرهنگی چین یکی از سیاه‌ترین دوران حکومت مائوتسه‌تونگ در چین بود که در جریان آن دست‌کم 100میلیون نفر از مردم این کشور قربانی شدند.

کد خبر 143380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز