یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز بالاترین وحدت و انسجام اجتماعی در کشور وجود دارد و به نسبت تاریخ ایران بی نظیر است نشانه آن انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود که بالاترین سطح مشارکت تاریخ دموکراسی در ایران اتفاق افتاد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در گفتگوی اختصاصی با نشریه VIP روسیه به سوالات مدیر مسوول این نشریه درباره موضوعات مختلف پاسخ داد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سه دهه گذشته و دوران پیروزی انقلاب اسلامی با بیان مطلب بالا اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک اتفاق بزرگ در تاریخ حیات بشریت است. درست است که نقطه آغاز و جرقه در ایران است اما فقط متعلق به ایران و ملت ایران نیست بلکه یک شروع جدید، یک تغییر و تحول بزرگی در زندگی کل بشر است.

وی با بیان اینکه ابعاد انقلاب اسلامی در ایران و جهان بسیار فراتر از رنسانسی است که در اروپا اتفاق افتاده است اظهار داشت: نزدیک به 300 سال جامعه بشری مکاتب گوناگون و شیوه‌های مختلف حکومت و زمامداری که بر پایه نگاه خاصی از فلسفه به انسان و جهان استوار بود را تجربه کرده است اما انقلاب اسلامی نگاه جدیدی را وارد عرصه کرد و آثار خودش را در ایران و جهان برجای گذاشت.

احمدی نژاد افزود: اندیشه و رفتار امروز مردم ایران با سی سال قبل کاملا متفاوت است و یک مسیر صعودی را طی کرده است. وضعیت ایران به لحاظ اقتصادی، علمی، سیاسی و جایگاه ایران در منطقه و جهان نیز یک سیر صعودی را طی کرده است.

وی گفت: در مناسبات جهانی هم شاهد تحولات بزرگی هستیم که بخش مهمی از آن متاثر از انقلاب اسلامی ایران است. نوع نگاه انقلاب به جهان و به انسان و به روابط بین ملت‌ها و انسان‌ها به سرعت جای خودش را در جهان باز کرده است.

وی افزود: در اندیشه انقلاب اسلامی انسان‌ها در تنازع برای بقاع نیستند. انسان‌ها باید دوست و مکمل هم باشند. در درگیری همه ضرر می کنند انسان‌ها برای تکامل خودشان نیاز به یکرنگی دارند و با کمک هم باید دنیا را اداره کنند مناسبات جهانی باید برپایه عدالت و دوستی و احترام باشد.

رئیس جمهور افزود: این که یک یا دوکشور خودشان را مالک دنیا بدانند و برای فکر و زندگی و روابط اجتماعی و سیاست‌های دنیا تصمیم بگیرند، قابل قبول نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه ادبیات و اندیشه ای که انقلاب اسلامی وارد عرصه کرد در دنیا جایگاه بسیار بالایی پیدا کرده است خاطر نشان کرد: امروز در خود روسیه، آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین این اندیشه و ادبیات به سرعت در حال گسترش است و اقبال عمومی را بدنبال دارد.

وی گفت: این یک اندیشه فرامرزی است یعنی به یک نژاد و قوم و جغرافیای خاصی ارتباط ندارد اگر چه جرقه‌اش با انقلاب ایران زده شد، اما متعلق به همه ملت‌ها است.

رئیس جمهور افزود: همه حق دارند یک زندگی با کرامت داشته باشند. همه حق دارند در رفاه و آرامش و صلح زندگی کنند. همه حق پیشرفت و تعیین سرنوشت دارند و این‌ها حرف همه ملت‌های جهان است.

احمدی نژاد گفت: ایران قبل از پیروزی انقلاب ایران یک کشور تحت سلطه غرب بود. چیزی از خودمان نداشتیم، نگاه آن‌ها به ما نگاه ابزاری بود. انرژی و ذخایر کشورمان را می بردند و تحقیر را به ما تحمیل می‌کردند.

وی افزود: آمریکایی‌ها از ایران به عنوان ابزار سلطه بر منطقه خاورمیانه و مقابله با شوروی استفاده می‌کردند. ایران برای خودش موجودیتی نداشت به لحاظ علمی و اقتصادی عقب افتاده بودیم به لحاظ سیاسی هم جایگاهی در جهان نداشتیم فرهنگ ما در هجوم سنگین بود اما امروز علی رغم سی سال مقابله دولت های غربی با ملت ایران امروز به لحاظ علمی جز کشورهای برجسته دنیا هستیم به لحاظ اقتصادی، اقتصاد 17 جهان بوده و در حال رشدیم، به لحاظ فرهنگی هم تئوری‌ها و فرضیه‌ها و نظریاتی که از ایران منتشر می‌شود، پرجاذبه است.

رئیس جمهور گفت: از لحاظ سیاسی نیز جایگاه بسیار بالایی پیدا کرده‌ایم و امروز هیچ کس در منطقه خاورمیانه بدون ایران قادر نیست کاری انجام دهد. در دنیا هم همینطور؛ امروز ایران در آمریکای جنوبی و آفریقا و آسیا با ملت ها ارتباط بسیار قوی دارد و اصولا جایگاه ایران یک جایگاه بسیار برجسته ای است و این‌ها همه آثار انقلاب اسلامی است.

وی گفت: در طرف مقابل، نظام سرمایه‌داری در چالش‌های سنگینی گرفتار شده و در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و راهبردی به بن بست رسیده است. ما فکر می‌کنیم این‌ها همه از آثار انقلاب اسلامی است.

احمدی نژاد همچنین اظهار داشت: چون انقلاب اسلامی یک انقلاب انسانی است همه انسان‌ها در دنیا با این انقلاب احساس پیوستگی دارند و آن را متعلق به خود می‌دانند.

رئیس جمهور گفت: در واقع همه ملت‌ها صاحب انقلابند به همین خاطر آثار گسترده در جهان پیدا کرده است. امروز انقلاب در سال سی و یکم با نشاط‌تر، قوی‌تر و امیدوارتر از سال اول است، برای اینکه ملت ایران در یک مقابله گسترده و تحمل همه فشارها توانست از یک نقطه پایین به یک نقطه بالا برسد.

وی افزود: امروز شرایط به نفع ملت ایران و اندیشه انقلاب اسلامی است ما به دنبال سلطه نیستیم، هیچگاه هم نبوده‌ایم ملت ایران بدنبال برقراری نظم عادلانه در جهان است و این حرف همه ملت‌هاست.

حرکت ناتو به سمت شرق برای محاصره روسیه است

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره حضور ناتو در افغانستان و همکاری‌های ایران و روسیه در این زمینه گفت: ایران و روسیه با یکدیگر روابط تاریخی دارند بسیاری از منافع و تهدیدات ما مشترک است.

رئیس جمهور افزود: روشن است که اگر در جنگ دوم، دیگرانی از مسیر جنوب به کمک روسیه آمدند امروز همان‌ها از مسیر جنوب به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند. حرکت ناتو به شرق برای محاصره روسیه است و هدف اصلی جریان افراطی‌گرایی از جنوب به شمال روسیه و بعد هم هند و چین است.

وی افزود: ایران مثل دیوار محکمی در برابر تهاجمات ایستادگی می کند و البته روسیه نیز می بایست همکاری‌های خودش را گسترش دهد. خطری که هست برای همه است. اگر اجازه نفوذ به ناتو و افراط‌گرایی بدهیم که پشت مرزهای کشورهایمان مستقر شوند، کار سخت خواهد شد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه زمینه همکاری‌های گوناگون بین ایران و روسیه وجود دارد، خاطر نشان کرد: دو کشور در زمینه انرژی، حمل و نقل، تجارت، امنیت، در مورد دریای خزر و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی ظرفیت‌های فراوان برای همکاری دارند، ایران کار خودش را هوشمندانه انجام می دهد و فکر می‌کنیم که دولتمردان روسیه باید درک درستی از شرایط امروز جهان داشته باشند و در غیر این صورت آسیب می‌بینند.

رئیس جمهور گفت: غرب نه ایران قدرتمند می‌خواهد و نه روسیه قدرتمند. آنها هیچگونه کشور قدرتمندی را نمی‌پذیرند. معتقدیم روسیه برای منافع خودش هم که شده، باید ارتباط منطقه‌ای را تقویت کند.

وی افزود: ما 30 سال است که یاد گرفتیم که تحت فشار زندگی کنیم. البته از فشار استقبال نمی‌کنیم، آنها نمی‌توانند ایران را تجزیه و ساقط کنند، بلکه نیازمند ایران هستند اما در روسیه چی؟ ما فکر می‌کنیم آسیب‌پذیری‌های روسیه فراوان است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر غفلت شود، آسیب خواهند زد آنها می‌خواهند همه به آنها نیازمند باشند. فرصت همسایگی فرصت بسیار خوبی برای دو کشور است که از این فرصت درست، هوشمندانه و با برنامه استفاده کنند.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که علت اصلی تبلیغات ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران چیست، تصریح کرد: اینکه آمریکایی‌ها مخالف ما هستند و تبلیغات می‌کنند حرف کاملاً روشنی است. آنها اگر تبلیغات نکنند ما نگران می‌شویم.

رئیس جمهور افزود: آنها می‌خواهند در منطقه خاورمیانه مسلط شوند و هرکسی بر خاورمیانه مسلط شود بر کل خاورمیانه مسلط است و ما به صراحت اعلام کردیم، مخالف سیاست‌های آمریکا هستیم و اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد.

وی گفت: نه تنها ما بلکه ملت‌های منطقه اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد. طبیعی است آنها عصبانی هستند، تبلیغات می‌کنند و حرف‌ها را تحریف می‌کنند. البته این اقدامات تا یک مقطعی اثر دارد ما که اهل عقب‌نشینی نیستیم آنها صرفا اعتبار رسانه‌های خودشان را مخدوش می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: وقتی رسانه‌ای ده بار دروغ می‌گوید، دیگر اعتبار ندارد. رسانه ابزار اصلی توسعه سلطه آنها است و با جنگ رسانه‌ای بدنبال اهداف خود هستند و اعتقاد ما این است که آنها در این جنگ هم شکست خواهند خورد چون کار آنها بر دروغ و فریبکاری استوار است.

وی افزود: ما به صراحت می‌گوییم با سیاست‌های غربی‌ها در خاورمیانه مخالفیم. این را پنهان نمی‌کنیم. مخالف اشغالگری، آدم‌کشی، تروریسم و تبلیغات و دروغ هستیم.

رئیس جمهورگفت: ما فکر می‌کنیم که در این عرصه سرنوشت، روسیه و ایران بیش از این و بهتر از این می‌توانند با هم همکاری و کار کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره پیمان شانگهای و علت عدم عضویت کامل ایران در آن گفت: ما با همه کشورهای عضو شانگهای ارتباط و همکاری‌های خوبی داریم و عضو ناظر آن هستیم. در چهار سال گذشته در نشست‌های شانگهای شرکت کردیم و علاقمند بودیم که به عضویت کامل درآییم البته امروز دیگر به روال سابق کار را دنبال نمی‌کنیم برای اینکه ما یک ضرب‌المثل و یک شعری داریم در فارسی که «چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی، که یک سر مهر بونی ‌درد سر بی».

وی گفت: حضور ما در شانگهای به نفع پیمان شانگهای است. ملت ایران 30 سال بدون پیمان شانگهای هم به حیات خود ادامه داد و هر روز هم قوی‌تر از روز قبل شده است.

رئیس جمهور افزود: فکر می‌کنیم شانگهای می‌توانند در آینده موفق باشد و این نیازمند تصمیمات بزرگ رهبران شانگهای است و با محافظه‌کاری اتفاقی نخواهد افتاد. نباید منتظر بود که نیروهای ناتو تا پکن یا مسکو برسند و بعداً تصمیم گرفت.

وی تاکید کرد: نه اینکه باید برخورد نظامی ‌کرد، معتقدیم بسیاری از این مسایل را با همکاری سیاسی و اقتصادی و فرهنگی می توان کنترل کرد اگر یک جبهه سیاسی، اقتصادی قوی تشکیل شود، خودبخود این مساله مهار خواهد شد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره وضع افغانستان و حضور ناتو در این کشور اظهار داشت: مسأله افغانستان مسأله بسیار مهمی است و به نوعی با مسائل منطقه گره خورده است.

وی گفت: سوالی که وجود دارد این است که ناتو در افغانستانی که بدون ذخایر انرژی و ثروت بالفعلی است چه کار می‌کنند؟ حرکت به شرق و تهدید روسیه ، هند و چین است در ظاهر چنین تبلیغ می‌کنند که اقدامات آنها علیه ایران است اما خودشان هم می‌دانند که نمی توانند هیچ آسیبی به ایران بزنند.

رئیس جمهور گفت: ایران به لحاظ فرهنگی بسیار منسجم است و کشورهای اطراف تحت تأثیر فرهنگ ایران قرار دارند بنابراین نمی‌توانند به ایران آسیب بزنند. آنها آمده‌اند روسیه را دور بزنند و هند و چین را تحت فشار قرار دهند. وی افزود: اقتصاد غرب بر پایه جنگ، تخریب و سپس بازسازی استوار است باید دائماً کشورهایی را تخریب کنند بعد خودشان مسئول بازسازی خرابه ها باشند و به این صورت کسب درآمد کنند.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: در تحلیل‌ آنان چین و هند در حال قدرتمند شدن، هستند بنابر این باید ضعیف شوند. اتفاقاتی که در افغانستان می‌افتد هیچ فلشی را به سمت غرب نشان نمی‌دهد؛ بلکه حرکت آنها به سمت شرق است.

وی با انتقاد از اشغال افغانستان و در فشار قرار گرفتن مردم این کشور گفت: مردم افغانستان کشته می‌شوند. حیثیت، شخصیت، منابع مردم افغانستان پایمال می‌شود. به نام مردم افغانستان صورتحساب می‌دهند و می‌گویند بیش از 300 میلیارد دلار در آنجا خرج شده است اما روی زمین چیزی دیده نمی‌‌شود! باورها این است که مسأله افغانستان راه‌حل نظامی ندارد بلکه راه‌حل انسانی دارد و حرکت در این مسیر به نفع همه است.

رئیس جمهور گفت: نیروهای ناتو در افغانستان سرنوشتی بهتر از شوروی سابق ندارد بلکه شکست‌ این‌ها بسیار سنگین‌تر خواهد بود. اما آنها فعلاً متوجه این مساله نیستند و مدام نیرو اضافه می‌کنند افغانستان مثل جاده‌ای منتهی به دره عمیق است و اینها نیروهایشان را به سمت دره می‌فرستند.

وی افزود: آنها فقط امنیت پاکستان، هند و چین را به خطر می‌اندازند معنایش این نیست که آنها پیروز صحنه هستند. آنها بزرگترین شکست‌خورده صحنه خواهند بود. در این عرصه ایران و روسیه با کمک یکدیگر می توانند تبعات منفی برای منطقه را به حداقل برسانند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های ایران و روسیه در بخش انرژی خاطر نشان کرد‌: ما بدنبال این بودیم که با روسیه به طور مشترک منابع گاز را مدیریت کنیم. و این موضوع را آقای پوتین پذیرفتند اما کارها خیلی کند جلو می‌رود.

وی گفت: شرکت‌های غربی در صنایع نفت و گاز ما سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را انجام می‌دهند، اما شرکت‌های روسی حضور ندارند با اینکه توافق و اعلام آمادگی هم شده است.

رئیس جمهور افزود: به نظرم روند تصمیم‌گیری‌ها در روسیه کند است. ایران بهترین مسیر ترانزیت گاز و نفت است. ما قرارداد راه‌آهن را با ترکمنستان و قزاقستان امضا کرده ایم. الان یک لوله نفتی از دریای خزر به دریای عمان در حال احداث است و همه اینها راه‌های همکاری‌ است.

احمدی نژاد گفت: می‌توان بصورت سه‌جانبه ایران، روسیه و قطر با هم در زمینه گاز همکاری کنیم این یک نگاه راهبردی است. آمریکایی‌ها اصرار دارند انرژی ایران و خاورمیانه و روسیه هر چه زودتر تمام شود. خودشان در آلاسکا ذخایر نفت دارند ولی از آن بهره‌برداری نمی‌کنند. اقتصاد آنها با انرژی ارزان است و بخاطر همین در کپنهاگ حاضر نشدند که مصرف انرژیشان را کاهش دهند.

وی گفت: آنها با فشار سیاسی انرژی را ارزان نگه داشته‌اند و سرمایه‌گذاری می‌کنند و می‌خواهند روزی چند میلیون بشکه نفت عراق را ببرند. آنها یک نگاه راهبردی به این مساله دارند تا 50 سال دیگر زمانی که انرژی منطقه تمام شد با ذخایر انرژی که در اختیار دارند بر دنیا مسلط شوند.

وی تصریح کرد: امروز کشورهای منطقه خاورمیانه، ایران و روسیه باید از ذخایر انرژی خود به خوبی استفاده کنند. 8 ماه قبل که قیمت انرژی به پایین‌ترین قیمت خود رسید به مسؤولین روسیه پیغام فرستادم که ما، الجزایر، اکوادور متحداً یک قیمتی را برای نفت تعیین کنیم و بگوییم که کمتر از 80 دلار یا 100 دلار نمی‌فروشیم و آنها مجبورند تسلیم شوند.

رئیس جمهور گفت: اینکه آنها تکنولوژی خود را اصلاح نمی‌کنند تا مصرف انرژی خود را کاهش دهند برای این است که قیمت انرژی را با فشار سیاسی ارزان نگه داشته‌اند. ما می‌توانیم با کمک هم انرژی را مدیریت کنیم و این نیازمند تصمیم‌گیری است .

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایران به روسیه هیچ گاه ابزاری نبوده است گفت : ما نمی‌خواهیم این رابطه را به غرب بفروشیم. ما می‌خواهیم مناسبات دوستانه داشته باشیم و روابط خود را راهبردی بدانیم و همین انتظار را از دوستان روسی خود داریم.

وی گفت: تجربه سی سال گذشته نشان داده است که ایران قادر است از منافع و استقلال خود حفاظت کند. و در مسیر پیشرفت حرکت کند و اما همکاری‌ها را به نفع دو طرف،‌منطقه و جهان می‌دانیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره فعالیت هسته‌ای ایران و اینکه گفته می‌شود ایران بدنبال سلاح اتمی است اظهار داشت: ما بدون سلاح اتمی هم می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم. نیازی به سلاح اتمی نداریم. سلاح اتمی دیگر کاربردی ندارد.

وی گفت: آیا سلاح اتمی مانع از فروپاشی شوروی شد؟ آیا در عراق و افغانستان سلاح اتمی به آمریکا کمک کرد؟ رژیم صهیونیستی را ببینید، آیا سلاح اتمی توانست او را در جنگ لبنان و غزه پیروز کند؟ امروز مناسبات عوض شده، دیگر جایی برای سلاح اتمی باقی نمانده است.

احمدی نژاد افزود: امروز مردم هستند که تصمیم ‌گیرنده و تعیین کننده هستند و کسی با افکار مردم نمی‌تواند مقابله کند. کسانی که ما را متهم به داشتن سلاح اتمی می‌کنند، خودشان سلاح اتمی دارند و از کسانی حمایت می‌کنند که آنها نیز بمب اتم دارند و دائماً ما را تهدید می‌کنند.

وی گفت: اگر معتقدند که این چیز بدی است، پس سلاح اتمی خود را از بین ببرند، اگر می‌خواستیم شجاعت آن را داشتیم که بگوییم می‌خواهیم بمب بسازیم و از کسی نمی‌ترسیم.

رئیس‌جمهور در خاتمه خاطر نشان کرد: ملت ایران علاقمند است همه ملت‌ها در آسایش و صلح و رفاه و امنیت زندگی کنند. دوست داریم همه پیشرفت کنند. ما از شنیدن پیشرفت دیگران خوشحال می‌شویم. از خبر سعادت دیگران خوشحال می‌شویم این نگاه جهانی ماست.

وی گفت: ما فکر می‌کنیم بین ایران و روسیه ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری وجود دارد که خالی مانده است می‌توانیم اینها را فعال کنیم این به نفع دو ملت و منطقه است و الا فرصت‌ها در دنیا فراوان است.

احمدی نژاد افزود: هیچ‌کس مجبور به انجام کاری نیست. شما آزادید که تصمیم بگیرید. اما ما همسایه هستیم و توسعه روابط ما به نفع دو ملت، منطقه و جهان است.

کد خبر 101562

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز