همشهری‌آنلاین: بسیاری از سازمان‌های بزرگ و متوسط ایرانی برنامه‌ریزی استراتژیک را یکی از مفیدترین ابزارهای مدیریتی بر می‌شمارند.

هفت پرسش استراتژیک

در حال حاضر بسیاری از این سازمان‌ها نه تنها هر ساله اقدام به برنامه‌ریزی استراتژیک می‌نمایند بلکه در ساختار خود با شکل‌دهی دفتر استراتژی، واحدی تخصصی، مسئولیت رسمی این موضوع را به همراه کنترل استراتژیک به عهده می‌گیرند. برخی از آنها فرایند یکپارچه برنامه‌ریزی،‌ جاری سازی، اجرا، و کنترل را در این واحد طراحی و پیاده‌سازی نموده‌اند.

با همه این‌ها همچنان بسیاری از سازمان‌ها از کیفیت پروژه‌های برنامه‌ریزی استراتژیک خود رضایت کامل را ندارند و دلایل متعدی برای بروز این وضعیت وجود دارد.

برخی از مدیران برنامه‌ریزی استراتژیک را نه به عنوان جزیی از وظایف اصلی خود بلکه به عنوان یکی از کارهای سازمان که قابل تفویض و برون سپاری کامل است می‌دانند.

برخی مواقع مشاوران مدیریت نقش خود را فراموش کرده و در پروژه‌های برنامه‌ریزی استراتژیک تلاش می‌کنند به جای مدیران عمل کنند گمان آنها این است که می‌توانند بهتر از مدیران سازمان استراتژی آنها را خلق کنند.

و برخی از سازمان‌ها هنوز براین باورند که آنها باید از مشاورانی استفاده نمایند که قادر باشند با حداقل تعامل با سازمان و با اتکا به دانش و ادبیات مدیریت،‌ استراتژی آنها را تدوین و پایده‌سازی نمایند.

شاید آنها خود را باور ندارند یا آنکه گمان می‌کنند کسانی به نام مشاور می‌توانند برای آنها راه حل‌های جادویی بیاورند.

رابرت سایمونز نظریه‌پرداز و مدرس علم مدیریت معتقد است بسیاری از مدیران به فایده‏‌مندی روش‏‌های نوین مدیریت تردید دارند و دلایل خوبی نیز برای این تردیدشان دارند.

به عقیده وی مشاوران و ناشران مدیریتی پیوسته رویکردهای تازه‏ای عرضه می‌کنند و مدعی هستند که با این رویکرد به بهبود عملکردی معجزه ‏آسا دست خواهید یافت. اما بیشتر این ایده‌‏ها اغلب به سختی برای انواع مختلف شرایط کسب وکار مناسب هستند و یا اصلا کمکی به حل مشکل نمی‏‌کنند.

نوشتن کتاب و مشاوره‏‌های آن چنانی کاری ساده است. اداره کسب وکارها دشوار است. مسایلی که با آن مواجه می‌‏شوید پاسخی ساده ندارند. پاسخ‏‌ها در هر کسب وکاری فرق می‏‌کنند.

رابرت سایمونز نویسنده و متخصص در حوزه استراتژی پس از 25 سال تجربه مشاوره و آموزش به مدیران و تدریس در مدرسه بازرگانی هاروارد، به این نتیجه رسیده است که تنها یک راه وجود دارد که برای تمامی کسب وکارها به کار می‌آید و این راه پرسیدن پرسش‌های درست است.

وی پس از سال‌ها تجربه در مشاوره و نگارش کتاب‌های گوناگون کتاب هفت پرسش استراتژیک را می‌نویسد.

هفت پرسش کلیدی و ضروری که به شما کمک می‌کند تا از اشتباه‌هایی که حتی مدیران موفق نیز در آن گرفتار می‌شوند، پرهیز کنید.

  1. مشتری اصلی شما کیست؟
  2. ارزش‌های اساسی شما چگونه مشتری‌ها، کارکنان و سهام‌داران را اولویت‌بندی می‌کند؟
  3. کدام متغیرهای کلیدی عملکرد را رصد می‌کنید؟
  4. چه خطوط قرمز استراتژیکی را تعیین کرده‌اید؟
  5. چگونه تنش خلاق ایجاد می‌کنید؟
  6. چگونه کارکنان شما متعهدِ کمک به یکدیگر می‌شوند؟
  7. چه عدم قطعیت‌های استراتژیکی، خواب را از شما گرفته است؟

نویسنده کتاب می‌گوید: هر کسب‌وکار و صنعتی، خاص است. بنابراین بی‌معناست که در پی راه‌حلی فراگیر برای مسایل پیش‌روی شما باشیم. شما خیلی بیشتر از هر مشاوری درباره کسب‌وکارتان می‌دانید، خیلی بیش از آنچه من مشاور بتوانم در مدتی طولانی درباره کسب‌وکار شما بیاموزم.

کتاب هفت پرسش استراتژیک ترجمه مسعود سلطانی، راهنمایی برای پرسیدن پرسش‌های درست از خودتان و دیگران برای اطمینان از اجرای استراتژی است.

این کتاب توسط انتشارات آریانا قلم ناشر کتاب‌های برگزیده مدیریت در 176 صفحه و به قیمت 9800 تومان در بهار 92 منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند خلاصه و فهرست این کتاب را از فروشگاه اینترنتی کتاب‌های آریانا قلم به آدرس www.aryanaghalam.com در بخش کتاب‌های استراتژی و عملکرد، دانلود و در صورت تمایل اصل کتاب را خریداری نمایند.

کد خبر 224870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز