همشهری آنلاین: مجموعه سه جلدی کتاب‌های «مدیریت شهری» با حمایت اداره کل مطالعات اجتماعی وفرهنگی شهرداری تهران منتشر شد.

مجموعه سه جلدی کتاب های مدیریت شهری منتشر شد

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود، جلد نخست کتاب‌های مدیریت شهری اختصاص به «مبانی و حوزه ها» دارد و مشتمل بر 18 فصل است. در این جلد، علاوه بر تعاریف، مفاهیم و روابط مفهومی، در باره تاریخچه و سابقه مدیریت شهری، رویکردها و نظریه‌ها، روش‌ها و ابزارهای مدیریت شهری نیز مباحث مفصلی ارایه شده است.

به علاوه در این فصل، راجع به کنشگران و مدیران شهری و دانش و مهارت های ضروری آنان، توسعه اقتصادی شهر، مدیریت مالی شهر، سیاست گذاری شهری، مدیریت زیرساخت های شهری، مدیریت شهری و توسعه پایدار، محیط زیست و مدیریت شهری، نظام فضایی _ کالبدی و مدیریت شهری، مدیریت بحران، تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت شهری، نگرش مدیریت شهری به حقوق شهری و ضوابط و مقررات شهرسازی و گردشگری شهری، توضیحات راهگشایی ارایه شده است.

سیدمحمدهادی ایازی که یکی از نویسندگان این مجموعه کتاب ها است، در باره فصل دوم کتاب مدیریت شهری گفت: جلد دوم کتاب مدیریت شهری، با عنوان «مدیریت شهری در ایران»، سیزده فصل دارد که به ترتیب در هر یک از این فصول، این مباحث آورده شده است: سیر تحول مدیریت شهری، محیط کلان مدیریت شهری، شوراهای اسلامی شهر و مدیریت شهری، اهداف مدیریت شهری، شهرسازی، محیط زیست و بهبود محیط شهری، منابع درآمدی پایدار، ایمنی و مدیریت بحران، وظایف اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهری، مشارکت شهروندی و اجتماع شهری، ساختار و تشکیلات شهرداری‌های کشور، برنامه ریزی در شهرداری‌ها، چالش‌ها و آینده مدیریت شهری.

در باره محتوای جلد سوم مجموعه کتاب های مدیریت شهری که «بررسی تطبیقی نظام مدیریت شهری در کشورهای نمونه» نام دارد، ایازی چنین گفت: جلد سوم کتاب مدیریت شهری مشتمل بر یازده فصل است. در فصل اول از جلد سوم، ضمن بررسی نظری و گونه بندی نظام های سیاسی به حکومت محلی، نظام سیاسی متمرکز، و سیستم حکومت فدرال، به ذکر دلایل توجیهی و روش شناسی بررسی کشورهای منتخب پرداخته است. فصل‌های دوم تا دهم جلد سوم کتاب، وضعیت مدیریت شهری و نهادهای محلی را در شهرهایی از کشورهای انگلستان، ژاپن، ترکیه، ایالات متحده، فرانسه، کره جنوبی، آلمان، استرالیا، و مالزی بررسی کرده است و در فصل یازدهم با جمع بندی و نتیجه گیری مباحث فصول پیشین، تحلیلی تطبیقی از وضعیت نظام مدیریت شهری در ایران و جهان ارایه کرده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اضافه کرد: انتشار این کتاب ها در راستای توسعۀ نگرش بنیادین برای ظرفیت سازی مدیریت شهری و توانمند سازی مدیران است. هدف این دوره سه جلدی، تأمین منابع و مستندات علمی و تجربی مناسب و به هنگام برای مدیران، پژوهشگران و دانشجویان مدیریت شهری است.

شایان ذکر است در تألیف مجموعه سه جلدی کتاب‌های مدیریت شهری، علاوه بر ایازی، جمعی از استادان دانشگاه از جمله غلامرضا کاظمیان ، اسماعیل صالحی، علی نوذرپور، حسین ایمانی جاجرمی، نوید سعیدی رضوانی، مجید عبداللهی سهم داشته اند و حاصل مطالعات، تحقیقات و تجربیات خود را در یک تلاش فکری سه ساله گردآوری و نگارش کرده‌اند.

کد خبر 224514
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز