همشهری‌آنلاین: کتاب آمادگی آزمون‌ معامله‌گری ابزار مشتقه، از سری کتاب‌های آمادگی برای شرکت در آزمون‌های سازمان بورس اوراق بهادار منتشر شد.

آزمون‌های معامله‌گری ابزار مشتفه

مهندسی مالی به صورت رشته‌ه­‏ای مجزا، نزدیک به دو دهه­ است در دانشگاه‏­‌های آمریکا و اروپا در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری و کمتر از یک دهه است که در دانشگاه‏‌های ایران در سطح کارشناسی ارشد ارایه می‏­‌شود.

قابلیت های این رشته برای مدیران ارشد بازار سرمایه و مدیران بنگاه‌­‏های مالی و غیرمالی کشور به تدریج مشخص شده، به طوری که دانش آموختگان این رشته در حال تثبیت موقعیت شان در بازار سرمایه کشور می باشند.

یکی از شواهد این امر، راه اندازی بازار اوراق مشتقه (بازار آتی ها) و اعطای گواهی نامه های حرفه ای مرتبط به وسیله سازمان بورس و اوراق بهادار است. یکی از این گواهی نامه ها، معامله گری اوراق مشتقه می باشد که با استقبال زیاد دانش‏‌آموختگان و دانشجویان رشته‌های مختلف مواجه شده است.

در مقدمه مولفان کتاب آمده است: ایده نگارش کتابی با موضوع اوراق مشتقه، زمانی به ذهن ما رسید که نبود مجموعه ای با قابلیت پاسخ گوییِ جامع به نیازهای داوطلبان آزمون معامله گریِ اوراق مشتقه احساس می شد. منابع موجود در بازار یا ترجمه می باشند یا به منظور آزمون معامله گری اوراق مشتقه تالیف نشده‌‏اند. از این رو، تالیف کتاب پیشِ رو را با هدف رفع نقایص موجود و پوشش سرفصل‌های آزمون معامله گری ابزار مشتقه آغاز کردیم و در طی نگارش آن، تلاش کردیم علاوه بر حفظ سادگی و انسجام متن، مثال‌ها و پرسش های متعددی را با پاسخ های کاملاً تشریحی ارایه کنیم.

همچنین در پیشگفتار کتاب بقلم دکتر حسین عبده تبریزی دبیرکل سابق بورس اوراق بهادار تهران (۱۳۸۴-۱۳۸۲) آمده است: ارائه کتاب‌هایی از این قبیل بیانگر ورود آموزش مالی به مرحله تازه در ایران است. آموزش حرفه‌ای کم‌کم جای خود را باز می‌کند و مکمل آموزش دانشگاهی می‌شود؛ آزمون‌های حرفه‌‌ای و به‌تبع آن دریافت گواهی نامه‌های حرفه‌ای جای مدرک طلبی دانشگاهی را می‌گیرد و آموزش هدفمند تر می‌شود.

کتاب آمادگی آزمون معامله‌گری ابزار مشتقه، در سه بخش به ترتیب زیر تدوین شده است.

بخش اول: مفاهیم بازار مشتقه

  • فصل اول: بازار مشتقه و ابزرهای آن
  • فصل دوم: بازار پیمان و ابزارهای آن
  • فصل سوم: بازارهای قرارداد آتی و ابزارهای آن
  • فصل چهام: بازار اختیار معامله و ابزراهای آن
  • بازار سواپ و ابزارهای آن

بخش دوم: مقررات معامله‌گری ابزار مشتقه در ایران

بخش سوم: اصطلاحات انگلیسی بازار مشتقه

کتاب بر اساس استاندار‌ CFA و آخرین سرفصل‌های آزمون‌های سازمان بورس اوراق بهادار تدوین و توسط عباس گمار و سید علیرضا صادقی گردآوری و تالیف شده است.

چاپ اول کتاب آمادگی آزمون‌های معامله‌گری ابزار مشتقه؛ از سری آزمون‌های سازمان بورس و اوراق بهادار توسط انتشارات آریانا قلم در 261 صفحه و به قیمت 13800 تومان در تابستان 92 منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند به فروشگاه اینترنتی انتشارات آریانا قلم به آدرس www.aryanaghalam.com مراجعه نمایند.

کد خبر 223033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز