همشهری آنلاین: شهرستان سراوان یکی از شهرهای مهم و تاریخی استان سیستان و بلوچستان است که مردم خداجوی آن در ماه مبارک رمضان حال و هوای خاصی دارند.

آشنایی با آداب و رسوم مردم سراوان در ماه مبارک رمضان

با شروع ماه مبارک رمضان مردم مسلمان سراوان از فعالیت کسب و کار خود کم کرده و برای راز و نیاز و عبادت خدا به مساجد شهر روی می‌آورند.

فقرا، نیازمندان و ایتام شهر ماه مبارک رمضان را از پر برکت ترین ایام عمر خود می‌دانند زیرا در این ماه مبارک، مردم روزه‌دار و خیر سراوان بیش از پیش به فکر آنان هستند.

یکی از سنت‌های حسنه مرسوم در میان مردم سراوان پرداخت زکات مالشان در ماه مبارک رمضان است به این معنا که مردم تلاش می‌کنند زمان پرداخت زکات آنها در ایام پر فضیلت ماه رمضان قرار گیرد.

مردم سراوان بر این باور هستند که همانطور که ثواب خواندن نماز و تلاوت قرآن و سایر فرایض در ماه رمضان چندین برابر است ثواب فریضه زکات نیز چند برابر اوقات دیگر سال می‌شود.

مردم اغلب زکات مالشان را به بیوه زنان، ایتام، نیازمندان و مدارس دینی کمک می‌کنند و اعتقاد دارند کمک به نیازمندان و مساجد و مدارس علمیه موجب آمدن برکت در مال و جانشان می‌شود.

از دوران کودکی به یاد دارم که مردم همواره در ماه مبارک رمضان از طعام خود بخشی را به مسجد می‌بردند تا افراد روزه‌دار و نمازگزار در مساجد افطار کنند یا سحری بخورند.

اغلب افراد تنگدست و نیازمند که توانایی تامین افطار خود را ندارند با اطلاع از این سنت حسنه برای افطاری خوردن به مساجد می‌آیند و در کنار مردم عادی افطار می‌کنند و فضای مبارکی بر مساجد حاکم می‌شود.

در گذشته که استفاده از بلندگوهای امروزی مرسوم نبود عده‌ای از بزرگان برای بیدار کردن مردم هنگام سحر در کوچه‌ها راه می‌افتادند و شروع به خواندن اشعاری با مضمون ماه مبارک رمضان می‌کردند تا بدین وسیله مردم را از خواب بیدار کنند.

مردم سراوان همیشه در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، غذای گوشتی بار می‌گذارند و بخشی از آن را به عنوان سهمیه نیازمندان به مساجد تحویل می‌دهند.

مردم سراوان در ایام ماه مبارک رمضان از خواب شب کم می‌کنند و بیشتر برای تلاوت قرآن و عبادت پروردگارشان تا پاسی از شب بیدار می‌مانند.

از آنجا که خرما یکی از محصولات مهم و ارزشمند شهرستان سراوان است و در آموزه‌های دینی نیز از خرما به عنوان غذایی مقوی و بهشتی یاد شده است، مردم سراوان نیز در افطاری خود جایگاه خاصی برای استفاده از خرما قایل هستند.

کد خبر 179857
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز