همشهری آنلاین: مردم مسلمان اهل سنت شهرستان دیواندره از توابع استان کردستان در ماه مبارک رمضان آداب و سنن ویژه‌ای داشته و ارادت خاص اهالی این منطقه به سادات و خاندان رسول الله(ص) زبان‌زد عام و خاص است.

آشنایی با آداب و رسوم مردم شهرستان دیواندره در ماه مبارک رمضان

همزمان با حلول ماه مبارک رمضان در این منطقه همچون مناطق دیگر استان کردستان مسلمانان اهل سنت شافعی مذهب که اکثریت جمعیت غالب منطقه را تشکیل می‌دهند از گذشته دور تاکنون آداب و رسوم ویژه‌ای داشته‌اند که نشان از تدین و خلوص نیت و ارادت ویژه مردمان این خطه از میهن اسلامی به مبانی دین مبین اسلام و آموزه‌های قرآنی است.

سارال یکی از بخش‌های غنی از توابع شهرستان دیواندره با ۳۸ روستا است که اکثریت اهالی این روستاها از طوایف گلباغی، مرادگورانی، چوخه رشید، حمزه‌ای و گاملی هستند.

از جمله شاخصه‌های اصلی اهالی این روستاها احترام ویژه آنان به سادات بوده و همواره در طول تاریخ پرافتخار اسلامیشان به خاندان رسول الله(ص) با نگاهی سرشار از ارادت و احترام نگریسته‌اند و علما و بزرگان دینی از سادات در این منطقه منشأ خدمات دینی بسیاری بوده‌اند و مدارس سنتی علوم دینی اهل سنت منطقه سارال زبان زد عام و خاص بوده و بسیاری از علمای اهل سنت کردستانی در این منطقه به کسب علوم مختلف پرداخته‌اند.

چیشتی مجیور

در منطقه سارال همزمان با حلول ماه رمضان آداب و سنن ویژه‌ای برگزار می‌شود؛ همچون روشنگری‌ها و فعالیت‌های گسترده علمای دینی در مساجد روستایی، پیشقدم شدن ریش‌سفیدان روستاها برای حلالیت‌طلبی از دیگر اهالی روستا و رفع کدورت‌ها، ادعیه خوانی و برپایی نماز تراویح و نماز وتر در شب‌های ماه مبارک رمضان.

نمازهای تراویح در منطقه سارال متمایز با دیگر نمازهای مناطق مختلف استان بوده و در این نمازها ادعیه‌های ویژه‌ای علاوه بر دیگر ادعیه‌های مخصوص این نماز مستحبی قرائت می‌شود و تمامی مساجد مملو از زنان و مردان خداجوی می‌شود.

یکی دیگر از آداب و سنت های ویژه منطقه سارال"چیشتی مجیور" است که این سنت حسنه همواره در طول تاریخ پرافتخار مسلمانان این منطقه وجود داشته است و بدین معناست که روزه‌داران در روز عید فطر هر کدام غذاهایی را که برای این روز مبارک تهیه کرده‌اند به مسجد آورده و پس از کنار هم گذاشتن غذاها تمامی آن ها را با هم مخلوط کرده و هر فردی برای تبرک مقداری از غذاهای موجود را به خانه می‌برد.

گیپه

بانوان این خطه نیز همچون دیگر مناطق کردستان همزمان با حلول ماه مبارک رمضان به پختن غذاهای ویژه این ماه مبارک برای سحری و افطاری می‌پردازند.

اما در این میان به دلیل وجود منابع بسیار خدادادی و گوشت فراوان در منطقه دیواندره همواره غذایی به نام"گیپه" بر سر سفره دیواندره‌ای ها حضو دارد.

برساق

مسلمانان اهل سنت دیواندره بر این باورند که ماه رمضان ابتدایش رحمت الهی میانه‌اش غفران و آخرش دوری از آتش جهنم است، لذا به همین مناسبت زنان دیواندره‌ای در روزهای ۲۷ و ۲۹ رمضان اقدام به پخت نان‌های سنتی ویژه‌ای به نام "برساق" کرده و این نان‌ها را در بین همسایه‌های خویش تقسیم کرده و مقداری را نیز در مساجد و برای افطاری نمازگزاران نگهداری می‌کنند.

جوانان دیواندره‌ای نیز با همت و تلاشی مضاعف برای حفظ آداب و سنن غنی خویش تلاش نموده و در این مسیر نیز سعی می‌کنند همواره ادامه دهنده سنت‌های حسنه آبا و اجدادی خویش باشند.

جوانان روستاهای مختلف دیواندره در ماه مبارک رمضان با شور و شعفی فراوان به استقبال این ماه مبارک رفته و علاوه بر حضور گسترده در مساجد سعی می‌کنند در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه این ماه نیز مشارکتی گسترده داشته باشند.

از جمله می توان به یاری رساندن به کشاورزان و افزاد نیازمند روستا، تشکیل گروه‌های یاری رسان به روزداران کشاورز روستا برای جمع آوری محصولات و سحری خوانی و مراسم‌های ویژه سحر برای بیدار کردن روزه داران اشاره کرد.

کد خبر 179999
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز