دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

تبریز - خبرنگار همشهری: مردم هر منطقه از کشور دارای آداب‌، رسوم و عقایدی هستند که بارزترین عنصر هویت‌بخشی مردمان یک ناحیه به‌شمار می‌آید.

در این میان مردم آذربایجان شرقی آداب و رسوم خاصی دارند که ریشه در اعتقادات دینی مردم داشته و گاهی خاص یک منطقه است.

در آذربایجان شرقی سنت«قاباخلاما» با گذشت قرن‌ها همچنان پابرجاست و باجدیت اجرا می‌شود. به‌طور کلی مردم آذربایجان‌شرقی از نیمه‌ماه شعبان خود را برای استقبال از‌ماه رمضان آماده می‌کنند و از چند روز مانده به‌ماه مبارک رمضان به پیشواز این‌ماه می‌روند که در زبان محلی بدان قاباخلاما گویند.

قاباخلاما سنتی است که حتما باید پیش از‌ماه رمضان اجرا شود تا همه‌جا برای حضور در مهمانی بزرگ خداوند آماده و پاکیزه باشد.

تسلیت به بازماندگان اموات

یکی از نخستین مراسم مورد توجه مردم آذربایجان شرقی در این‌ماه این است که افراد فامیل، دوستان و آشنایان به منزل خانواده‌های داغداری که بستگان خود را به‌تازگی از دست داده‌اند رفته و به آنها تسلیت می‌گویند.

این امر نشان از این موضوع است که آذری‌ها هم مانند بسیاری از اقوام، ‌ماه رمضان را عید می‌دانند زیرا سنت تسلیت به بازماندگان یک متوفی ویژه اعیاد است.

احترام به بزرگ‌ترها

در شب دوم‌ماه رمضان رسم بر این است که اعضای کوچک خانواده مانند پسرها، دخترها، عروس‌ها و دامادها به خانه بزرگ‌ترها رفته و افطار می‌کنند.

معمولا این مراسم افطاری با تشویق سال اولی‌ها و نوجوانانی که به تازگی به سن تکلیف رسیده و نخستین ماه رمضان دوران تکلیف خود را می‌گذرانند، همراه است.

افطاری دادن یکی از رسوم ویژه این‌ماه در آذربایجان شرقی است. مهمانی افطار با دعوت قبلی است، به‌طوری که امروزه دعوت مهمانان از اواسط‌ ماه شعبان آغاز می‌شود و در برخی از خانواده‌های پرجمعیت وضعیت به‌گونه‌ای است که جز یکی دو روز، اعضای یک خانواده تمام افطاری‌های ‌ماه مبارک رمضان را در منازل دوست و فامیل مهمان هستند.

مردم تبریز علاقه خاصی به انفاق در‌ماه مبارک رمضان دارند. پخش غذا به‌صورت غیرمستقیم بین خانواده‌های نیازمند، پهن کردن سفره افطاری در محلات فقیرنشین‌، توزیع کفش و لباس در مدارس و افطاری دادن به دانش‌آموزان کم‌بضاعت به همراه اولیای آنها در مدارس از رسوم تبریزی‌ها در‌ماه مبارک رمضان است.

منبع: همشهری، شماره 5736، صفحه 11

کد خبر 177617
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز