همشهری آنلاین: همه ساله مردم شهرستان مرزی خاش در استان سیستان و بلوچستان در آستانه ماه مبارک رمضان و در ماه مبارک شعبان با گرفتن روزه‌های مستحبی، غبارروبی و عطرافشانی مساجد، آغاز جلسات ترجمه و تفسیر قرآن کریم و خرید مایحتاج ماه مبارک رمضان با آمادگی کامل به استقبال ماه میهمانی خدا می‌روند.

آداب و رسوم مردم خاش در ماه مبارک رمضان

منطقه سیستان و بلوچستان، خواندن نماز 20 رکعتی تراویح که هم اکنون در بیش از 400 مسجد این شهرستان پشت سر حدود یک هزار حافظ و قاری قرآن کریم اقامه می‏‌شود یکی از سنت‌هایی است که از دیرباز تاکنون در این منطقه رواج داشته و مردم اهل سنت شهرستان به آن پایبندند.

نماز تراویح بعد از اداری فریضه‌ی عشاء به صورت نمازهای دو رکعتی و در 20 رکعت خوانده می شود و در طول شب‌های ماه مبارک رمضان، حافظان کلام وحی در این نماز به تلاوت قرآن کریم می‌پردازند و در دهه آخر ماه مبارک رمضان، جشن‌های ویژه ختم کتاب آسمانی قرآن کریم در مساجد گرفته می‌شود.

در ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های این ماه بزرگ، نوای دلنشین تلاوت قرآن کریم توسط حافظان این کتاب الهی در نقاط مختلف این شهرستان طنین انداز می‌شود و از مساجد مختلف شهر، به گوش می‌رسد.

حضور نمازگزاران روزه‌دار در مساجد در وقت افطار از دیگر سنت های حسنه ای است که اکثر مردم شهرستان خاش به آن پایبندند.

مردم این شهرستان روزه خود را با آب، خرما، حلوای خرما، آب شربت، چلبکی ( نوعی نان که توسط خانم‌های خانه‌دار با خمیر آرد، روغن و شکر پخت می شود) زولبیا، بامیه و نان گرم افطار می‌کنند.

خوراک آش، سوپ، آبگوشت، قرمه سبزی، خوراک بنه و ماست کشک از مهم ترین غذاهایی هستند که مردم شهرستان خاش از آنها در وقت های افطار و سحر استفاده می‌کنند.

نواختن طبل و خواندن اشعار ویژه در وقت سحر از رسومات گذشته مردم این دیار بوده است اما امروزه با صوت قرآن کریم که از برخی مساجد پخش می شود، زنگ ساعت، تنظیم تلویزیون و زنگ تلفن و غیره در وقت سحر بیدار می‌شوند و یا اینکه همسایه‌ها و آشنایان فامیل با کوبیدن درب منازل، مردم را برای صرف سحر بیدار می‌کنند.

مردم شهرستان خاش همچنین در آستانه عید سعید فطر در بازارهای شهر حضور یافته و اقدام به خرید کفش و لباس نو برای پوشیدن در روز عید فطر می نمایند. نماز عید سعید فطر نیز در مصلی های بزرگ و با شکوه خاصی اقامه می‌گردد.

کمک به فقرا و نیازمندان، حضور پررنگ تر از گذشته در مساجد، تلاوت قرآن کریم، پرداخت زکات و صدقات فطریه، دوری از خوردن و نوشیدن، حضور بر سر مزارها برای فاتحه خواندن برای مردگان، از دیگر رسوماتی است که مردم شهرستان خاش در ماه مبارک رمضان و روز عید سعید فطر به آن پایبندند.

وجود 450 مسجد و 15 حوزه علمیه با ظرفیت بیش از دو هزار طالب العلم و ده ها فارغ التحصیل و عالم دینی، شهرستان خاش را به عنوان شهر حافظان و عالمان دین مشهور کرده است.

کد خبر 179849
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز