همشهری آنلاین: کودکان خوزستانی نیمه ماه مبارک رمضان را با گرگیعان جشن می‌گیرند.

ماه مبارک رمضان در کنار لحظات زیبای دعا و نیایشش آداب و رسوم خاصی را دارد. این آداب و رسوم برخی در میان اکثر هم‌وطنان و اقوام کشورمان عمومیت داشته و برخی نیز مختص به منطقه و استانی خاص دارد.

در این بین خوزرستانی‌ها در ماه مبارک رمضان رسوماتی را دارند که بیشتر خاص این منطقه است و اکثرا نیز آداب و رسومی کهن محسوب می‌شود که از گذشتگان برای امروزی‌ها و از امروزی‌ها برای نسل آینده به یادگار مانده است.

یکی از این مراسم که هرساله با فرا رسیدن نیمه ماه مبارک رمضان و در شب تولد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود جشن گرگیعان است.

این جشن مختص کودکان است و عموماً در شهرهای جنوبی استان خوزستان و در بین مردم عرب‌زبان این استان اجرا می‌شود.

ریشه کلمه گرگیعان

در خصوص ریشه کلمه گرگیعان تعابیر متعددی وجود دارد و که از جمله آنها قرع‌الباب است که معنی در زدن را می‌دهد علت این نام‌گذاری نیز حضور کودکان در درب خانه‌ها برای گرفتن شیرینی است.

البته تعابیر و معاناهی دیگری نیز برای این کلمه وجود دارد که قره‌العین که به معنی شادی و سرور است ازجمله این معناهاست.

اجرای مراسم گرگیعان

در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان و پس از افطار کودکان با پوشیدن لباس‌های محلی از جمله دشداشه برای پسران و عبا برای دختران به دسته‌های چند نفره تقسیم می‌شوند و در محله‌های خود به راه می‌افتند.

این کودکان در ضمن حرکت خود از خانه‌ای به خانه دیگر به محض رسیدن به درب هر خانه شعر گرگیعان و گرگیعان و اجینه و اجینه حل اکیس و انطینا (ما آمدیم- کیسه را بازکن و شرینی بده) را سروده و از صاحب خانه طلب شیرینی و عیدی می‌کنند.

پس از گرفتن شیرینی از صاحب خانه نیز برای تشکر از وی سرود گرگیعان و گرگیعان - الله ایخلی اولیدکم ( خدا بچه‌هایتان را نگه دارد ) را سر می‌دهند و به خانه بعدی قدم می‌گذارند.

این مراسم تا زمانی که کودکان همه درب‌های خانه‌های محله را زده و شیرینی بگیرند ادامه می‌یابد.

از سوی دیگر بزرگ‌ترها با علم به این مراسم کهن از شب قبل شیرینی یا عیدی بچه‌ها را آماده کرده تا محض اینکه درب خانه را بزنند آنها را با دست پر بدرقه کنند.

گرگیعان

اعتقاد مردم در خصوص گرگیعان

مصادف شدن جشن گرگیعان با شب ولادت امام حسن مجتبی سبب شده است تا بسیاری از مردم ریشه این رسم قدیمی را به تولد امام حسن مجتبی (ع) و خوشحالی رسول خدا(ص) برای تولد اولین نوه‌اش بدانند.

بر این اساس اعتقاد براین است که مردم با گفتن "قرة عین"به درب منزل حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) رفته تا تولد سبط اکبر را به آنها تبریک بگویند.

همین نیز زمینه‌ای برای برگزاری جشن نیمه ماه رمضان شد جشنی که تا امروز نیز ادامه دارد و هرساله با فرا رسیدن نیمه ماه مبارک رمضان برپا می‌شود.

گرگیعان در کشورهای دیگر

مراسم گرگیعان علاوه بر استان خوزستان در برخی دیگر از کشورهای عربی نیز اجرا می‌شود.

مردم عراق این مراسم را با عنوان ماجینه می‌شناسند، کویتی‌ها به آن قریقعان می‌گویند، در بحرین این مراسم با نام "قرقاعون" و در قطر نیز با نام "قرنقعوه" شناخته می‌شود.

عمانی‌ها نیز با گفتن "قرنقشوه" و اماراتی‌ها با "من حق اللیله" به استقبال مراسم گرگیعان می‌روند.

کد خبر 224212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز