کاشان: هر ساله با آغاز‌ ماه مبارک رمضان، ترتیل‌خوانی قرآن‌ کریم در آستان حضرت محمد‌هلال‌بن‌علی‌(ع) آغاز می‌شود؛ مراسمی که با شکوه و نظم خاصی برگزار می‌شود و فضای زیبایی را در صحن امامزاده به‌وجود می‌آورد.

رمضان - آران و بیدگل

از سوی دیگر در‌ماه مبارک رمضان طرح اطعام سالمندان با عنوان هلال رأفت برگزار می‌شود. به‌طور معمول در این طرح 66 تن از خادمان حرم مطهر حضرت محمد‌هلال‌بن‌علی(ع) به همراه اعضای هیأت امنای آستان مقدس ضمن عیادت از سالمندان مرکز گلابچی کاشان، غذای تبرکی حضرت را بین همه آنها توزیع می‌کنند.

در این آیین، خادمان حرم حضرت‌محمدهلال‌بن‌علی(ع) درحالی‌که لباس مقدس خادمی حضرت را بر تن دارند، با حضور خود، رایحه خوش حرم را برای تقویت امید و افزایش روحیه و نشاط سالمندان به فضای مرکز نگهداری سالمندان گلابچی ‌می‌برند و سنت نیکوی عیادت از سالمندان راکه برگرفته از معارف و سیره عملی ائمه اطهار است به جای می‌آورند.

آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع) در شهرستان آران و بیدگل، در شمالی‌ترین نقطه استان اصفهان واقع شده است.

همچنین طبق سنت سال‌های گذشته بیش از 20هیأت مذهبی کاشان در سالروز شهادت امام‌علی‌(ع) و روز ‌زیارتی حضرت محمد‌هلال‌بن‌علی‌(ع) در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر‌‌زنی در صحن مطهر به اقامه عزا می‌پردازند.

500 زائر حضرت محمد‌هلال‌بن‌علی‌(ع) نیز برای هفتمین سال متوالی در قالب کاروان هیأت انصار‌حسینی کاشان برای تسلیت به فرزند بلافصل امیر‌المؤمنین‌(ع) و اقامه عزا در حرم مطهر با‌ پای پیاده مسیر کاشان تا حرم مطهر را طی خواهند کرد.

عزاداری سنتی هیأت‌های مذهبی نجفی‌ها، کربلایی‌ها و کاظمینی‌ها و هیأت‌های مذهبی شهرهای آران و بیدگل و نوش‌آباد از دیگر برنامه‌های سالروز شهادت امام‌علی‌(ع) در حرم‌مطهر است.

همچنین ورزشکاران کاشانی در قالب کاروان دوچرخه‌سواری مسیر کاشان تا حرم مطهر حضرت محمدهلال‌بن‌علی(ع) را رکاب می‌زنند.

حدود دو قرن پیش که یکی از علمای بزرگ و صاحب فضیلت کاشان، حضرت آیت‌الله ملاحبیب‌الله شریف کاشانی در رؤیایی معنوی، گلایه رسول خدا از عدم‌زیارت حضرت‌محمدهلال‌بن‌علی(ع) در خطه آران را می‌شنود، خود همراه کاروانی از مؤمنان کاشانی برای عرض ارادت به آستان مقدس فرزند علی‌بن‌ابیطالب‌(ع) با پای پیاده به راه می‌افتد و زائر بارگاه نورانی حضرت‌محمد‌هلال‌بن‌علی‌(ع) می‌شود.

براساس آن سنت دیرینه، 21رمضان سالروز شهادت مولی‌الموحدین علی‌بن‌ابیطالب(ع)، روز زیارتی حضرت محمد هلال‌بن‌علی(ع) نام می‌گیرد و هیأت‌های مذهبی و عاشقان اهل‌بیت‌(ع) از شهرهای اطراف به‌ویژه کاشان در صحن مطهرش حضور یافته و با تسلیت به محضرش به اقامه عزا می‌پردازند.

منبع: همشهری، شماره 5736، صفحه 9

کد خبر 177598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز