همشهری آنلاین: کردستانی‌های اهل سنت به ویژه اهالی مناطق شهری و روستایی سنندج در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم منحصر به فردی دارند.

آشنایی با آداب و رسوم مردم سنندج در ماه مبارک رمضان

غالب مردم استان کردستان را مسلمانان شافعی مذهب تشکیل می‌دهند و در این میان نیز شهرستان سنندج به عنوان پرجمعیت‌ترین شهرستان استان از گذشته تاکنون به عنوان مأمنی برای نشر آموزه‌های قرآنی و دینی در کردستان مطرح بوده و هست.

مردم سنندج در ایام مختلف سال به ویژه ماه مبارک رمضان اقدام به پخش نذورات خود در بین افراد نیازمند می کنند و این مهم در ماه مبارک رمضان به عینه قابل مشاهد است.

بازار سنندج در ماه مبارک رمضان از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده و بازاریان این شهر نیز در کنار مردم متدینش در موقع افطاری با پخش نذورات خود جوی سرشار از ایمان و خلوص نیت را در جای جای این شهر اسلامی طنین انداز می‌کنند.

قبل از حلول ماه مبارک رمضان و برای ورود خالصانه به این ماه مبارک و به دور از هرگونه کینه و ناراحتی از برادر دینی خویش رسم است که ریش سفیدان و کسبه با سابقه بازار سنندج برای آشتی دادن افرادی که در طول سال با هم کدورتی داشته اند پیش قدم شده و سعی می کنند جوی سرشار از همدلی و بدور از هرگونه کدورت را در بین بازاریان حاکم کنند.

این فرهنگ و سنن نیز هم اکنون در جای جای شهر سنندج و استان کردستان اجرا شده و اگر بین افراد کدورت و یا نزاعی باشد سعی می‌کنند آنها را آشتی بدهند تا آمادگی عبادت در این ماه را بیشتر داشته باشند.

غبار روبی مساجد و خانه تکانی منازل، تهیه مایحتاج روزانه این ماه به همراه حضور در مساجد از جمله فعالیت هایی است که بانوان سنندجی در این ماه مبارک انجام می‌دهند.

از گذشته سنندجی‌ها با دعوت از همسایگان و فامیل در ماه رمضان سفره‌های رنگین افطاری پهن و سعی می‌کنند در این مسیر نیز از همدیگر پیشی گیرند.

لذا زنان سنندجی با تدارک گسترده برای این ماه مبارک در ساعات مختلف روز با پخت عذاهای سالم و مقوی برای سحری و افطاری هنرنمایی خود را به شوهرانشان و مهمانان سفره سحری و افطاری نشان می‌دهند.

بنا بر سنت و عادت گذشته همسایگان در کنار همدیگر سفره‌های سحری را پهن کرده و در بیدار کردن دیگر افراد محله برای به جای آوردن این فریضه الهی و سحری خوردن مشارکت می‌کنند.

در شهرستان سنندج نیز همچون دیگر مناطق اهل سنت کردستان مراسم ویژه و آداب و سنن مختلفی در طول ماه رمضان اجرا می‌شود، از جمله شب خوانی یا سحر خوانی که در اصطلاح محلی به آن "هلا گفتن" می‌گویند.

بلند شدن آواز مرحبا و الوداع در شب‌های ماه رمضان به ویژه در ساعاتی قبل از اذان صبح از دیگر برنامه‌های ویژه این ماه است که توسط هنرمندان و آوازخوانان مشهور اجرا می‌شود.

این برنامه از این قرار است که آواز مرحبا به معنی خیرمقدم گفتن به ماه مبارک رمضان از روز اول تا پانزدهم رمضان با مضمون:

  • "مرحبا مرحبا یا شهرالرمضان مرحبا مرحبا یا شهر الخیر و البرکتی و الاحسان مرحبا مرحبا یا شهر التسبیح و التلاوت القرآن" قرائت شده و از پانزدهم تا آخر ما رمضان الوداع را می‌خوانند یعنی به جای مرحبا، الوداع می‌گویند.

ختم قرآن و هدیه دادن ثواب آن برای شادی روح اموات و به قصد عبادت و تقرب به خدا و اقامه نماز تراویح و نماز وتر به همراه مراسم اعتکاف در ۱۰ روز آخر رمضان و همزمان با ایام مبارک شب قدر و جشن نزول قرآن کریم در این ماه مبارک از دیگر برنامه‌ها و سنت‌هایی است که علی رغم گذشت زمان‌های طولانی و مشغله‌های فراوان همواره توسط مردم به صورت جدی توسط روزه داران سنندجی و کردستانی‌های متدین دنبال می‌شود.

کد خبر 180000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز