دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر از سرمایه‌گذاری در بازار طلاست.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که قیمت سکه طلا از سال گذشته تاکنون روز به روز در حال افزایش است اما تازه‌ترین بررسی‌ها بیانگر آن است که سرمایه‌گذاری در بورس از هر جهت اقتصادی‌تر و در عین حال برای تولید مفید‌تر است. روند رو به رشد قیمت سکه طلا در طول یکسال گذشته به‌ویژه از ابتدای سال تاکنون برخی از سرمایه‌گذاران را که به‌صورت مشترک در بورس و این بازار فعالیت می‌کنند تحریک کرده که بخشی از سرمایه خود را برای افزایش بازده به بازار سکه منتقل کنند. در حالی که کارشناسان و مسئولان اقتصادی کشور به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند برای کمک به چرخه اقتصاد و تولید کشور، منابع خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در بورس ضمن جلوگیری از افزایش تورم به تامین منابع مالی شرکت‌ها و چرخه تولید در اقتصاد کمک شایانی می‌کند همچنین هجوم نقدینگی به بازار سکه و طلا و بازار‌هایی از این دست ضمن افزایش تورم به گسترش سفته بازی در این بازار‌ها دامن می‌زد.در چنین شرایطی بررسی روند سرمایه‌گذاری در بازار سهام نشان می‌دهد که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سکه از فروردین سال 89 تاکنون حداکثر به 62 درصد رسیده و قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید از 268 هزار تومان به 428 هزار تومان در پایان مبادلات روز گذشته رسیده است در حالی که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس با احتساب درصد افزایش شاخص بازده نقدی و قیمت از مرز 110 درصد نیز عبور کرده است.

این ارقام به معنای این است که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام از فروردین سال گذشته تاکنون در بورس تهران 48 درصد بیش از بازده سرمایه‌گذاری در بازار سکه طلا بوده است. شاخص بورس تهران در ابتدای فروردین ماه از 12 هزارو 613 واحد به 26‌هزارو 261 واحد در پایان مبادلات دیروز رسید.میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس در طول 2 سال گذشته 230 درصد بوده که بالاترین میزان بازده در کل بازار‌های رقیب از قبیل طلا، مسکن و ارز محسوب می‌شود.

بانک مرکزی عامل اصلی افزایش قیمت سکه

با وجود آنکه قیمت سکه طلا روز به روز در بازار افزایش می‌یابد اما تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که بانک مرکزی همچنان مخالف سرسخت عرضه نقدی سکه در بورس کالاست. روز گذشته محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با سایت دولت، خبرنگاران را متهم به ایجاد اغتشاش و جو روانی در بازار سکه کرد. در حالی که به‌نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت سکه در بازار، مستقیما به‌خود بانک مرکزی باز می‌گردد چرا که از سال گذشته تاکنون با وجود همکاری همه‌جانبه بورس کالا برای ایجاد بازاری کارا و شفاف، بانک مرکزی با مخالفت خود، راه را برای شفاف شدن قیمت این محصول بست.
برخی می‌گویند: بانک مرکزی علاقه زیادی به آن دارد که مردم جلوی صرافی‌ها و طلا‌فروشی‌ها صف بکشند تا اینکه این محصول طبق اصول اقتصادی و برنامه عرضه و تقاضا به‌صورت مستقیم در بورس کالا مبادله شود. کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند؛ عرضه نقدی سکه در بورس کالا قیمت این محصول را واقعی خواهد کرد و مانع از افزایش کاذب و مقطعی آن می‌شود. سال گذشته بانک مرکزی تحت‌تأثیر نفوذ بانک کارگشایی تلاش‌های بورس کالا را برای عرضه این محصول ناکام گذاشت.

چاره کار، عرضه در بورس کالا

محمود خواجه‌نصیر، رئیس اداره بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس و عضو هیات پذیرش بورس کالا در گفت‌وگو با همشهری در باره دلایل عرضه نشدن سکه در بورس کالا گفت: اگر بانک مرکزی با عرضه سکه در بورس موافقت می‌کرد بازار در چنین شرایطی به‌خوبی کنترل می‌شد و قیمت‌ها تحت یک شرایط رقابتی و به‌صورت کاملا شفاف تعیین می‌شد، ضمن اینکه از افزایش حباب گونه قیمت جلوگیری می‌شد. وی تاکید کرد: اگر مقامات بانک مرکزی بخش سفته بازی معاملات سکه را به بورس هدایت می‌کردند و عرضه نقدی سکه در کنار معاملات آتی شکل می‌گرفت شرایط کنونی در بازار ایجاد نمی‌شد چرا که در حال حاضر مشکل اصلی بازار این است که بخش سفته‌بازی بازار سکه به بخش واقعی اقتصاد منتقل شده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر فرصت بسیار مناسبی برای بانک مرکزی ایجاد شده تا با عرضه سکه در بورس کالا از ایجاد شرایط این‌چنین در آینده جلوگیری کند.

قیمت سکه

کد خبر 133394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز