شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه بورس: بورس اوراق بهادار تهران آمادگی خود را برای پذیرش و عرضه سهام 50 شرکت جدید در طول سال‌جاری اعلام کرد.

بورس

به گزارش همشهری، محمدرضا رستمی معاون بورس اوراق بهادار که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، با اعلام این خبر گفت: در سال‌های قبل بیشتر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ازجمله شرکت‌های مشمول سیاست‌های اصل‌44 بودند.او توضیح داد: تا پیش از این ناآشنایی شرکت‌های فعال در بخش خصوصی نسبت به مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه موجب شده بود تا بسیاری از شرکت‌ها برای تامین مالی به بانک‌ها مراجعه کنند.

او تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی وزارت اقتصاد، قرار است از این‌پس روش تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از روش‌های متکی بر وام‌گیری ازبانک‌ها به تامین مالی از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه تغییر کند. رستمی فشار حاکم بر بانک‌ها و مزیت‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه را از جمله دلایل این برنامه‌ریزی و رویکرد جدید وزارت اقتصاد اعلام کرد و گفت: طبق ماده 99 قانون برنامه پنجم همه شرکت‌های سهامی عام به ثبت نزد سازمان بورس و انجام معاملات سهام در بورس یا فرابورس، ملزم شده‌اند.

به گفته رستمی علاوه بر الزامات قانونی، پذیرش شرکت‌ها در بورس‌ها دارای مزیت‌هایی چون تخفیف مالیاتی 20 درصدی، برخورداری از شفافیت، انجام آسان معاملات سهام و تجهیز و تخصیص بهینه سرمایه است.معاون بورس افزود: از سوی دیگر طبق برنامه پنجم باید هزارمیلیارد دلار تامین مالی برای طرح‌های توسعه و عمرانی صورت گیرد که این میزان از عهده بانک‌ها خارج است و از آنجا که در تمامی کشورهای دنیا تامین مالی از طریق بورس انجام می‌شود، بنابراین پتانسیل مطلوبی برای بورس و فرابورس فراهم شده است.

او افزود: از سوی دیگر طبق تکلیف بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی بازخرید اوراق مشارکت در شعب بانک‌ها ممنوع و مقرر شده از این پس مبادلات ثانویه همه انواع اوراق مشارکت، حتی اوراق مشارکت دولتی، صرفا در بازار سرمایه انجام شود. به گفته معاون سازمان بورس، ماده 18 این بسته سیاستی در ارائه تسهیلات آسان‌تر و سریع‌تر به شرکت‌های بورس به‌دلیل برخورداری از شفافیت، تصریح دارد.

معاون بورس اوراق بهادار گفت: با توجه به این مقدمات و بسترهای قانونی برگزاری همایش ملی پذیرش بنگاه‌های اقتصادی در بورس اوراق بهادار، فرصت‌ها و مزایا در دستور کار بورس تهران قرار گرفت. این همایش سوم خرداد ماه در محل سالن همایش‌های برج میلاد و با حضور وزیر اقتصاد و مقامات ارشد بازار سرمایه ایران و همچنین مدیران شرکت‌های بزرگ سهامی عام و خاص فعال در حوزه صنعت و تجارت برگزار می‌شود.

او ادامه داد: بورس اوراق بهاداربا توجه به الزامات قانونی جدید، ازسال گذشته 23 هزار شرکت سهامی و خاص بزرگ را شناسایی کرد.از این تعداد با هزار و 500 شرکت مکاتباتی از سال گذشته انجام شد و تا‌کنون 200 شرکت برای حضور در این همایش و آشنایی با فرایند پذیرش اعلام آمادگی کرده‌اند. 150 شرکت سهامی عام هم از طریق سایت شرکت بورس اقدام به ثبت نام در همایش سوم خرداد کرده‌اند.
معاون بورس اوراق بهادار با بیان اینکه اطلاعات 500 شرکت سهامی عام ثبت‌شده نزد سازمان بورس وجود دارد، تاکید کرد: مذاکراتی هم با اتاق بازرگانی و سایر شرکت‌ها انجام شده است. او گفت: در این همایش پانل تخصصی مربوط به پذیرش شرکت‌ها برگزار شده و نمایشگاهی از شرکت‌های کارگزاری به‌عنوان پل ارتباط ورود به بورس برگزار می‌شود.

کد خبر 132501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز