گروه بورس: نماگر‌های بورس تهران به نحو خیره‌کننده‌ای در حال افزایش هستند و اطلاعات جدید نشان می‌دهد ارزش معاملات بورس تهران در کمتر از 2هفته از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده است.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص‌های بورس تهران با سرعت عجیبی در حال رشد هستند و هجوم سرمایه‌گذاران به بورس تهران برای خرید سهام باعث رشد تمام نماگر‌های بورس تهران شده است. در چنین شرایطی حجم معاملات بورس تهران که از مهم‌ترین مولفه‌های بازار است رکورد جدیدی به ثبت رسانده است. این نماگر اصلی‌ترین مولفه‌ای است که میزان رونق معاملات در بازار سهام را نشان می‌دهد و از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

بر این اساس، بررسی معاملات بورس تهران از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد که سهامداران بورس تهران در کمتر از یک ماه یک میلیارددلار سهام جابه‌جا کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال گذشته 244 درصد رشد نشان می‌دهد. این در حالی است که سال89 از نظر ارزش معاملات رکورد جدیدی را در تاریخ 43ساله بورس به ثبت رسانده بود و طی 12 ماه سال گذشته سهامداران21.8 میلیارد دلار سهام جابه‌جا کرده بودند اما حرکت جهشی سال جدید، سونامی‌وار ادامه دارد و هجوم سرمایه‌گذاران باعث افزایش قابل توجه حجم مبادلات شده است؛ به‌طوری که سرمایه‌گذاران فقط در کمتر از یک‌ماه یک‌میلیار دلار سهام در بورس جابه‌جا کردند. پیش از سال89 بیشترین میزان مبادلات بازار سهام مربوط به سال 88 بود که طی آن سهامداران18.4 میلیارد دلار سهام طی یکسال جابه‌جا کرده بودند.

به‌نظر می‌رسد در صورت ادامه این روند ارزش معاملات بورس تهران در سال‌جاری حتی از مرز 40میلیارد دلار نیز عبور کند.حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افزایش توجه مردم و سرمایه‌گذاران و همچنین توجه دولت به بورس عمده‌ترین دلیل رشد ارزش معاملات بازار سهام محسوب می‌شود.در چنین شرایطی میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام از ابتدای سال تاکنون نیز به 12درصد رسید. همچنین شاخص بورس تهران در طول این مدت معادل 3هزار واحد رشد کرده و ارزش جاری بازار سهام نیز از ابتدای سال تاکنون با 21میلیارد دلار رشد به 126میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سهام( 5.8)( P.E) مرتبه است اما کارشناسان معتقدند که این نسبت تا 10مرتبه افزایش خواهد یافت.

کد خبر 132180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز