رکود بازارهای رقیب و محدود شدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری باعث شده است تا نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شود و تقاضا برای خرید سهام شرکت‌ها افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، امیر حمزه مالمیر مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس با بیان این مطلب، به تحولات اخیر منطقه اشاره کرد و افزود: بخشی از سرمایه‌ها با رکود بخش مسکن در داخل کشور و بحران سیاسی در کشورهای عربی به سمت بازار سرمایه سوق یافته است. مالمیر تصریح کرد: بحران لیبی نیز باعث افزایش قیمت نفت و مشتقات نفتی شده که این امر به‌طور غیرمستقیم روی شرکت‌های بورس تهران تاثیر گذاشته است. او در عین حال گفت: سازمان بورس بر روند معاملات بورس اوراق بهادار تهران نظارت دارد، به‌طوری که اطلاعات شفاف‌سازی‌ شرکت‌ها به‌صورت مداوم از طریق کدال منتشر می‌شود تا سرمایه‌گذاران با آگاهی کامل، اقدام به خرید و فروش سهم در بازار کنند. مالمیر تصریح کرد: کارشناسان اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس، زمانی که قیمت سهمی در بازار افزایش می‌یابد، پیگیری‌های لازم برای انتشار اطلاعات افشا نشده از سوی شرکت را انجام و اطلاعات در اسرع وقت به بازار منعکس می‌شود.

او گفت: بررسی معاملات به‌صورت مستمر از طریق اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اداره بازار شرکت بورس انجام می‌شود تا مشکلی در این زمینه به‌وجود نیاید. او اعلام کرد: نماد شرکت‌هایی که روند غیرطبیعی در بازار داشته باشند به درخواست اداره بازار شرکت بورس یا فرابورس متوقف می‌شود تا حداقل سیگنالی به فعالان بازار داده شود. مالمیر تاکید کرد: متأسفانه برخی از سرمایه‌گذاران و کارگزاران بدون تحلیل اطلاعات شرکت‌ها و تنها براساس صف‌های خرید و فروش، اقدام به تصمیم‌گیری برای خرید و فروش سهام می‌کنند.

وی به کارگزاران و تحلیلگران بازار سرمایه توصیه کرد که فارغ از موج‌های مقطعی و هیجانی، براساس اطلاعات افشا شده شرکت‌ها، معاملات خود را در بازار انجام دهند. او تصریح کرد: سهامدارانی که قدرت تحلیل اطلاعات شرکت‌ها و بازار را ندارند باید با مشاوران خبره مشورت کنند و یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند. او گفت: شرکت‌ها اطلاعات با اهمیت خود را تنها می‌توانند از طریق شبکه اطلاع رسانی ناشران (کدال) منتشر کنند. او افزود: در ماده 6 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان به صراحت آمده است که ارائه اطلاعات به تحلیلگران، روزنامه‌نگاران، سهامداران و سایرین نباید به‌صورت فردی و یا انتخابی باشد مگر اینکه اطلاعات مذکور با رعایت مفاد این دستورالعمل منتشر شده باشد. او گفت: براساس این دستورالعمل، اطلاعات با اهمیت و اثرگذار روی قیمت سهام شرکت‌ها (مانند تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم)، باید از طریق سامانه کدال به سازمان بورس ارسال شود.

کد خبر 133036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز