گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت اولیه خود را با عرضه نخستین صندوق سرمایه‌گذاری ارزی، با حداکثر سرمایه 200‌میلیون یورو، اعلام کرد.

بورس

به گزارش همشهری، محمد آرام، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در یک نشست خبری ضمن اعلام این خبر گفت:‌ صندوق سرمایه‌گذاری ارزی در نیمه‌نخست امسال تشکیل می‌شود. قرار است این صندوق تحت نظارت سازمان بورس و با نظارت بانک مرکزی فعالیت کند.مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین توضیح داد: قابلیت وثیقه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی و اوراق بهادار ارزی، بازارگردانی به‌صورت ارزی و کمک به فعالیت بانک‌های ایرانی، که در اینگونه فعالیت‌ها محدودیت دارند، از جمله ویژگی‌های صندوق ارزی است.

او گفت: مهم‌ترین کارکرد صندوق ارزی، تنزیل اعتبارات اسنادی و پوشش ریسک است. هدف این صندوق، خرید و فروش ارز نیست بلکه هدف تامین مالی ارزی سرمایه در گردش ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی خواهد بود.او با بیان اینکه در دنیا صندوق‌های ارزی در قالب ترکیبی از ارز و سهام فعالیت دارند، تاکید کرد:‌ صندوق ارزی امین، صرفا در بازار خرید و فروش ارز فعال نمی‌شود، بلکه مهم‌ترین کارکرد آن تنزیل اعتبارات اسنادی است. این صندوق سبدی از ارزها را تامین می‌کند تا ریسک نوسانات ارز را پوشش دهد، بنابراین بخش کوچکی از فعالیت‌های آن مدیریت ریسک است. او با اشاره به اینکه صندوق‌های ارزی می‌تواند جایگزینی برای بازار فارکس باشد، تصریح کرد:‌ این صندوق مستقیما با بانک‌های عامل کار می‌کند و تحت نظارت بانک مرکزی و سازمان بورس خواهد بود.

سرمایه صندوق ارزی

آرام اعلام کرد: سرمایه اولیه صندوق ارزی امین، 20 میلیون یورو و حداکثر 200 میلیون یورو است که با نظر سازمان بورس و بانک مرکزی قابل افزایش است. او تاکید کرد: صندوق سرمایه‌گذاری ارزی امین با توجه به اینکه تحت نظارت سازمان بورس است، مجوز خرید و فروش ارز را خواهد داشت.او گفت: گردش ارزی در اقتصاد ایران 150میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، طبق محاسبات انجام‌شده مازاد منابع ارزی موجود در بازار ایران هم 7میلیارد دلار است، بنابراین در اقتصاد ایران مشکل کمبود منابع ارزی وجود ندارد، بلکه تاکنون تدبیر مناسبی برای به کار‌گیری این منابع در اقتصاد به خرج نداده‌ایم. صندوق ارزی امین این منابع را در پروژه‌های مختلف اقتصادی قابل استفاده خواهد کرد. او در عین حال تاکید کرد: در ماه‌های اخیر نشست‌هایی برای انتشار اوراق صکوک ارزی با بانک‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی و نهادهای واسطه برگزار کرده‌ایم. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است تا پایان تیرماه نخستین اوراق صکوک ارزی را هم در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

تشکیل صندوق املاک و مستغلات

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین گفت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با آستان قدس رضوی، یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت املاک و مستغلات به‌منظور ساخت بزرگ‌ترین برج تهران در شهرک غرب به ارزش هزار میلیارد تومان تشکیل خواهد شد. سازمان بورس هم موافقت اصولی خود را اعلام کرده است. آرام افزود: این صندوق شامل500 میلیارد تومان زمین و500 میلیارد تومان هزینه برای ساخت آن است. برخورداری از ضامن برای نقد‌شوندگی و سودآوری 2ویژگی این صندوق و متفاوت با دیگر صندوق‌هاست. در مرحله اول هم قرار است از طریق شعب بانک تجارت با نرخ سود 17 درصدی و پیش‌بینی بازده 28 درصدی و با امکان بازارگردانی واحدهای آن پذیره‌نویسی شود و به محض ابلاغ دستورالعمل صندوق‌های قابل معامله، امکان داد و ستد واحدهای آن، در بورس یا فرابورس هم فراهم خواهد شد.

کد خبر 133682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز