گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح عملکرد بازار سهام اعلام کرد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به یک میلیارد دلار رسیده است.

صالح آبادی

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که بلافاصله پس از تمدید حکم فعالیت با همشهری گفت‌وگو می‌کرد، ضمن اعلام این خبر افزود: راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه حرکت رو به جلویی بود که زمینه رشد بازار سرمایه را فراهم کرد، به‌طوری که ارزش این صندوق‌ها در حال حاضر به یک میلیارد دلار رسیده است .به گفته وی، راه‌اندازی این صندوق‌ها کمک زیادی به بازار سرمایه کرد و زمینه افزایش ارزش معاملات را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار به محدوده 9 مرتبه رسیده و بر همین مبنا کارشناسان معتقدند قیمت سهام افزایش زیادی داشته است، گفت: بررسی وضعیت بازار‌های سرمایه‌گذاری در ایران نشان می‌دهد؛ میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار‌های دیگر مانند مسکن در مقایسه با بازار سرمایه بسیار بیشتر است. وی افزود: به‌طور مثال، در حال حاضر میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار مسکن در حدود 25مرتبه است به‌طور مثال، اگر شما یک ملک 100متری در منطقه‌ای از تهران داشته باشید که در مجموع 300 میلیون تومان ارزش داشته باشد و ماهانه یک میلیون تومان اجاره‌بها از این ملک دریافت کنید، سالانه 12میلیون تومان سود به دست آورده‌اید بنابراین این محاسبه ساده با احتساب میزان سرمایه‌گذاری‌تان نشان می‌دهد که میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار مسکن بین 20 تا 25مرتبه بوده و این میزان در مقایسه با بازار سرمایه بسیار بیشتر است.

صالح‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا شما قصد دارید که این میانگین به بیش از 20مرتبه برسد؟ تاکید کرد: خیر، به هیچ عنوان. این موضوع بر عهده تحلیلگران و کسانی است که با ارزیابی قیمت‌ها اقدام به خرید سهام می‌کنند و در واقع انتظارات سرمایه‌گذاران از بازار این نسبت را تعیین می‌کند. وی توضیح داد: درست است که در اقتصاد‌هایی که تورم بالایی دارند نسبت قیمت به درآمد بالا توجیه کافی ندارد اما باید درنظر گرفت که در حال حاضر شرکت‌های زیادی در بورس حضور دارند که در حال انجام طرح‌های توسعه‌ای خود هستند که اعداد مربوط به سود آوری آنها درصورت‌های مالی و پیش‌بینی سود لحاظ نشده است. وی افزود: این پتانسیل در بازار سرمایه وجود دارد که با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها سودشان افزایش پیدا کند، در نتیجه نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها و در نهایت کلیت بازار کاهش پیدا کند. سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد: نکته‌ای که ما به‌دنبال آن هستیم افزایش رتبه نقدشوندگی بازار است؛ چراکه افزایش نقد شوندگی بازار اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذار در بورس افزایش می‌دهد.

اعضای هیأت‌مدیره سازمان بورس ابقا شدند

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی احکام جداگانه‌ای، اعضای فعلی هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار را برای مدت 5سال دیگر در سمت خود ابقا کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سید شمس‌الدین حسینی براساس قانون بازار اوراق بهادار و نیز هشتادمین جلسه شورای‌بورس و اوراق بهادار، طی احکام جداگانه‌ای علی صالح‌آبادی، قاسم محسنی، علی سعیدی، سیدعلی حسینی و حسین فهیمی را به‌عنوان اعضای هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب کرد. در متن هر یک از این احکام آمده است: نظر به تعهد، تخصص، دانش و توانمندی‌های ارزنده در بازار سرمایه به‌مدت 5سال به این سمت منصوب می‌شوید.

کد خبر 133510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز