گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار همزمان با رونق معاملات بازار سهام، رسما از شرکت‌های بورس دعوت کرد برای تامین منابع مالی مورد نیازشان از بازار سرمایه استفاده کنند و با انتشار اوراق مشارکت و افزایش سرمایه، منابع مالی پروژه هایشان را تامین کنند.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که استفاده از تسهیلات بانکی هزینه زیادی برای تولید‌کنندگان دارد، تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها در بورس روش آسان‌تر و کم‌هزینه‌تری است. بر این اساس از سال گذشته انتشار اوراق مشارکت و افزایش سرمایه شرکت‌ها در دستور کار مسئولان بازار سرمایه قرار گرفته به‌طوری که در سال 89 بیش از 3میلیارد دلار بر سرمایه شرکت‌ها افزوده شد.
از سوی دیگر در شرایطی که بازار سهام از ابتدای سال با صعود‌های رؤیایی کار خود را آغاز کرده است برنامه عرضه سهام شرکت‌های جدید به‌صورت جدی در دستور کار مسئولان بورس اوراق بهادار قرار گرفت.

در همین رابطه روز گذشته حسن قالیباف‌اصل با تشریح مهم‌ترین برنامه‌های سال 90 از عرضه شرکت‌های جدید تا پایان بهار خبر داد و گفت:بورس اوراق بهادار در سال 90 امتیاز‌ها و تسهیلات ویژه‌ای را برای پذیرش شرکت‌ها درنظر خواهد گرفت و هر شرکتی که مدارک خود را به‌صورت کامل به بورس ارائه کند پس از یک ماه پذیرش شده و بر تابلوی بورس درج خواهد شد.وی با بیان اینکه برنامه‌های گسترده‌ای برای پذیرش شرکت‌های جدید در بورس درنظر گرفته شده است، گفت:در شهریور ماه امسال سمیناری با هدف معرفی بورس به شرکت‌ها برگزار خواهد شد که طی آن ویژگی حضور در بورس به فعالان اقتصادی معرفی می‌شود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که سهام چه شرکت‌هایی تا پایان بهار در بورس عرضه می‌شود گفت:سهام پالایشگاه شازند آماده عرضه در بورس است و پس از اینکه سهام این شرکت سپرده‌گذاری شود در بورس عرضه می‌شود. به گفته وی شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس نیز مراحل نهایی پذیرش و درج را طی می‌کند و سهامش تا پایان بهار در بورس تهران عرضه می‌شود. قالیباف اصل تأکید کرد:براساس برنامه سهام 15 شرکت باید در سال 90 در بورس پذیرش شود اما پیش‌بینی ما این است که این تعداد افزایش یابد.

فراخوان برای مشارکت شرکت‌ها

مدیرعامل بورس اوراق بهادار همچنین از شرکت‌های بورس خواست از طریق افزایش سرمایه و انتشار اوراق مشارکت منابع مالی مورد نیازشان را تامین کنند و توضیح داد:در حال حاضر بورس تهران در رونق به سر می‌برد و این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای شرکت‌های بورس به‌وجود آورده تا منابع مالی مورد نیازشان را ازطریق افزایش سرمایه و انتشار اوراق مشارکت تامین کنند.

وی افزود:در سال 88 حجم افزایش سرمایه شرکت‌های بورس بالغ بر 800 میلیارد تومان بود که این میزان در سال‌89 به 3 هزار میلیارد تومان رسید اما پیش‌بینی ما این است که این رقم در سال‌جاری به نحو قابل توجهی افزایش یابد. وی تاکید کرد:رونق معاملات بورس فرصت بسیار مناسبی را برای شرکت‌ها ایجاد کرده تا ازطریق افزایش سرمایه، منابع مالی‌شان را تامین کنند.

وی همچنین در باره انتشار اوراق مشارکت گفت: با توجه به آنکه قرار است انتشار اوراق مشارکت در سال‌جاری محدود به بازار سرمایه شود در نتیجه فرصت بسیار مناسبی برای تامین منابع مالی پروژه‌های مختلف شرکت‌ها ایجاد شده و بورس نیز در این زمینه، شرایط انتشار این اوراق را تسهیل خواهد کرد. قالیباف اصل، همچنین به سازمان خصوصی‌سازی‌ توصیه کرد: با توجه به رونق معاملات بورس به عرضه سهام شرکت‌های جدید سرعت بیشتری بدهد.

برآورد قالیباف اصل از رشد شاخص

مدیرعامل بورس اوراق بهادار همچنین در گفت‌وگوی دیگری با فارس گفت: با درنظر گرفتن اینکه سال 90 سال جهاد اقتصادی نامیده شده مهم‌ترین برنامه و اقدام جهادی شرکت بورس در سال‌جاری توسعه و گسترش بازار سرمایه و ارتقای آن در جایگاه ملی و افزایش سهم بورس در اقتصاد کشور است. طبق این برنامه و هدف درصدد هستیم با برگزاری سمیناری ویژه و گسترده، مدیران و مسئولان هزار و500 شرکت سهامی عام را با بورس و مزیت‌های پذیرش در آن آشنا کنیم.

قالیباف اصل ادامه داد: تجربه برگزاری سمینارهای داخلی و خارجی سال‌های گذشته نشان داده بسیاری از دست‌اندرکاران و مسئولان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بعد از آشنایی با مکانیسم بورس و بازار سهام تمایل بیشتری برای استفاده از مزیت‌های متعدد بازار سرمایه نشان داده‌اند. بنابراین در جریان این سمینار ضمن تشریح مزیت‌های بازار سرمایه موضوع انتشار اوراق مشارکت توسط شرکت‌ها برای تأمین آسان مالی هم مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این سمینار دیگری درخصوص افزایش سرمایه برای شرکت‌های بورس برگزار خواهیم کرد چرا که افزایش سرمایه یکی از بهترین روش‌ها برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها و طرح‌های توسعه شرکت‌ها بوده و می‌تواند یکی از راهکارهای ارتقای جایگاه بورس در اقتصاد کشور باشد.

کد خبر 131397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز