یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان پیش‌بینی کردند با توجه به شرایط اقتصادی، بورس در سال 90 روز‌های رؤیایی را در پیش داشته باشد و میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام از سال 89 نیز پیشی بگیرد.

بورس

به گزارش همشهری، بورس تهران در سال 89 رکورد‌های زیادی را شکست و میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام به 76 درصد رسید اما کارشناسان معتقدند میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در سال 90 از این عدد نیز عبور می‌کند و شاخص بورس تا فصل مجامع عمومی شرکت‌ها از مرز 30 هزار واحد نیز عبور خواهد کرد. کاهش نرخ سود بانکی، اعلام سال 90 به‌عنوان سال جهاد اقتصادی و همچنین حذف 3 صفر از پول ملی از جمله دلایلی است که کارشناسان با تکیه بر آنها اوضاع بورس را در سال 90 آفتابی پیش‌بینی می‌کنند.

عبور شاخص از مرز 30هزار

فریبرز پرنا کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری امید سهام در این‌باره به همشهری گفت: معمولا شاخص بورس یک روند فصلی دارد و عموما اوضاع بورس در نیمه نخست سال صعودی است اما عموما در نیمه دوم سال زمان تصحیح قیمت‌ها در بورس آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخص بورس بیانگر شرایط و متغیر‌های مختلف اقتصادی است خاطرنشان کرد: به اعتقاد من شرایط برای صعود شاخص در سال 90 فراهم است و مسائلی ازجمله اجرای طرح جهاد اقتصادی و همچنین اهداف کلی نظام برای توسعه بازار سرمایه کمک زیادی به بازار سرمایه خواهد کرد. وی افزود: اگر شرایط براساس برنامه‌ریزی‌های اعلام شده پیش برود شرکت‌های پیمانکاری و نفتی سال خوبی را در سال 90 خواهند داشت. پرنا تاکید کرد: همه شرایط برای رشد شاخص فراهم است و به اعتقاد من، شاخص بورس تهران در فصل مجامع از مرز 30 هزار واحد نیز عبور خواهد کرد.

حذف 3 صفر از پول ملی

محمد حسن نژاد مدیرعامل کارگزاری رضوی و کارشناس بازار سرمایه نیز در باره پیش‌بینی شرایط بورس در سال 90 به همشهری گفت: اوضاع بورس در سال 90 مثبت خواهد بود. در واقع کاهش نرخ سود بانکی باعث می‌شود تا نقدینگی موجود در جامعه که حجم آن افزایش زیادی داشته است به سمت بورس سرازیر شود. وی تاکید کرد: در حال حاضر نقدینگی زیادی در دست مردم است که فرصت سرمایه‌گذاری برای آن وجود ندارد. وی افزود: همچنین حذف 3 صفر از پول ملی می‌تواند تاثیر روانی به سزایی در بازار سرمایه داشته باشد و باعث افزایش معاملات در بورس تهران شود.به گفته وی شرکت‌های خودروساز، فولادی‌ها و شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند از جمله صنایع پیشرو بورس در سال 90 باشند.

بورس، پرطرفدار خواهد شد

محمد غفارپور مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملت هم در این‌باره به همشهری گفت: اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به‌طور میانگین 20 درصد بر میزان سود آوری شرکت‌های بورس تاثیر گذاشت و این همه فشاری بود که از اجرای این طرح روی صنایع بورس وارد آمد و تصور نمی‌شود که تاثیر اجرای این طرح تاثیر بیش از این داشته باشد.

وی پیش‌بینی کرد: بورس تهران در سال 90 بازار پرطرفداری خواهد بود و ایجاد شرایط جدید ازجمله کاهش نرخ سود بانکی و محدود بودن سود و انتشار اوراق مشارکت باعث می‌شود مردم و سرمایه‌گذاران به سمت بورس تهران بیایند و پس‌انداز‌های خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر 131279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز