گروه بورس: به دنبال صعود انفجاری شاخص در چند روز گذشته کارشناسان پیش بینی کردند شاخص بورس تهران در روز شنبه 28 اسفند حتی از مرز 23هزار واحد عبور کند

بورس

به گزارش همشهری، شاخص کل بازار سهام رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت وبا 1.5 درصد رشد 348 واحد افزایش یافت. این بالاترین میزان رشد شاخص در طول یک روز در چند سال گذشته بوده است. همچنین اطلاعات جدید نشان می‌دهد ارزش بورس تهران در طول یک هفته گذشته نزدیک به 4میلیارد دلار افزایش یافته و از 104میلیارد دلار به108.7 میلیارد دلار رسیده است.

بر همین اساس، کارشناسان پیش‌بینی کردند: اولا روند صعودی شاخص در سال 90 هم ادامه پیدا کند، ضمن اینکه این شاخص به احتمال زیاد در روز شنبه از مرز 23 هزار واحد نیز عبور کند. فریبرز پرنا، کارشناس بازار سرمایه در این باره به همشهری گفت:از ابتدای اسفند ماه تا هفته گذشته فشار عرضه و درخواست های فروش به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال زیاد بود اما با پایان‌یافتن عرضه‌ها بار دیگر درخواست های خرید سهام در روزهای پایانی سال افزایش یافته است.

وی در این باره توضیح داد: هر سال همزمان با نزدیک شدن به پایان سال نیاز شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی به نقدینگی بیشتر می شود در نتیجه شرکت‌ها اقدام به فروش سهام و همچنین تغییر ترکیب سبد سهام خود می کنند این موضوع باعث می‌شود فشار عرضه افزایش پیدا کند و نماگرهای بورس کاهش یابد. وی افزود: از هفته پیش فشار عرضه سهام کاهش یافت و سرمایه گذاران خود را برای سال جدید آماده کردند در نتیجه اقدام به خرید سهام جدید کردند و این موضوع باعث افزایش شاخص‌های بورس شد. وی پیش بینی کرد: شاخص بورس تهران در روز شنبه حتی از مرز 23 هزار واحد هم عبور کند.

پرنا در باره شرایط بورس در سال90 گفت: از ابتدای سال آینده بسیاری از سهامداران به دلیل برگزاری فصل مجامع شرکت ها در تیر ماه اقدام به خرید سهام می کنند و این موضوع باعث افزایش سطح عمومی قیمت هادر بورس می‌شود. در کل به نظر می‌رسد سال 90 نیز سهامداران بتوانند بازده مناسبی از محل سرمایه‌گذاری در بورس به دست بیاورند.

افزایش نسبت قیمت به درآمد

در همین رابطه، فرشید جهانی کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این باره به همشهری گفت:در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد شرکت های بورس در محدوده 8 مرتبه است اما با توجه به اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها این ذهنیت در بازار وجود دارد که نسبت قیمت به درآمد شرکت ها باید افزایش یابد. به گفته وی، ذهنیت بازار در شرایط کنونی این است که نسبت قیمت به درآمد بازار باید به 10مرتبه برسد.

وی افزود: با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در سال90 سود سالانه برخی شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند اما به نظر می رسد که در مقابل قیمت سهام افزایش پیدا کند و در مجموع انتظار می‌رود شتاب افزایش پی به ای نسبت به شتاب کاهش سود شرکت‌ها بسیار بیشتر باشد. وی افزود: شرایط صعودی بورس تهران در روز شنبه نیز ادامه خواهد یافت و به احتمال زیاد این شاخص در روز شنبه از مرز 23 هزار واحد هم عبور خواهد کرد.

کد خبر 130652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز