پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

مانی جبلی: درخت‌ها، ریه‌های شهر هستند. اگر فضای سبز نباشد، اگر ریه‌ها از کار بیفتند، نفس شهر می‌بُرد

کسانی هستند که مسئول افزایش فضای سبز و درخت‌ها در شهر هستند. پارک‌ها، میدان ها و دیوارهای شهرمان را آنها سبز می کنند، آنها به همراه باغبان‌های زحمتکش شهر.  مهندس رامین عرفانیان، معاونت فضای سبز سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، معتقد است که دغدغه بسیاری از شهروندان تهرانی، قطع درخت‌هاست، اما هر یک درختی که به دلیل مشکلات ساخت و ساز قطع می‌شود، هزاران درخت اضافه می‌شود.

 او به دوچرخه می‌گوید:« ما روز درخت‌کاری در بین شهروندان یک میلیون اصله درخت توزیع می‌کنیم. از این یک میلیون، حتی  ده درصد آن هم به عمل بیاید با میزان قطع درخت و تخریب‌ها قابل قیاس نیست. البته می‌دانیم که یک درخت 30 ساله با یک نهال کوچک قابل مقایسه نیست اما به هر حال شهروندی که ملکی دارد و می‌خواهد بسازد باید شرایطی برایش مهیا شود. یا درخت را جابه‌جا می‌کنند یا نهال جای آن می‌کارند. همین طرح باغ- برج‌ها که سال گذشته شورای شهر ارائه کرد بسیار در توسعه فضای سبز مؤثر بود. بر اساس این طرح، فقط 40 درصد باغ ها می‌تواند برج شود.ما هم باید از شهروندانی که فضای سبز می‌سازند حمایت کنیم. می‌خواهند درخت بکارند، اما  می‌ترسند اگر روزی بخواهند دو تا اتاق اضافه کنند، این درخت با مشکل روبه‌رویشان کند.»

  • توسعه فضای سبز مدرسه‌ها چه‌طور؟ به عهده خودشان است؟

توسعه فضاهای سبز شهری، همه برعهده شهرداری است، مگر بعضی از شهرک‌ها. ما به خیلی از مدرسه‌ها خدمات می‌دهیم. مثلاً به مناسبت روز معلم، اول مهر یا موارد دیگر، به دستور شهردار محترم تهران، به مدرسه‌ها گلدان می‌فرستیم. این  شاید از نظر مالی زیاد نباشد، اما فرهنگ‌سازی می‌کند.
اگر مدرسه‌ای از ما برای توسعه فضای سبزش درخواست کمک کند، ما وظیفه داریم حضور پیدا کنیم و در حد توان منطقه، امکانات بدهیم. الان این قبیل کارها، در ناحیه‌های شهرداری انجام می شود و شهردارهای ناحیه با مدرسه‌ها همکاری دارند. مثلا وقتی نهال توزیع می‌کنند، بهتر است بخشی از آن را به مدرسه‌ها بفرستند.

  • نوجوان‌ها چه کمکی می‌توانند به حفظ فضای سبز کنند؟

مهم‌ترین دغدغه‌ همه ما، بحث فرهنگی است. هنوز بعضی‌ها در اتوبان‌ها پیاده می‌شوند و گل و بوته‌های زینتی را می‌برند. بهتر است یادمان باشد نهال‌ها موجوداتی زنده‌اند، وقتی آنها را می‌بینیم، تکان ندهیم. البته ما هم  می‌توانیم در شهرداری برای نوجوانان باشگاه فضای سبز راه بیندازیم تا بچه‌ها بیایند و با فضای سبز و حفاظت از آن آشنا شوند.
الان درصد تخریب‌ها در فضای سبز خیلی بالاست. با توپ به گل و بوته‌ها می‌زنند، شاخه‌ها را می‌شکنند. در سیزده ‌به‌ در که روز طبیعت است، فاجعه‌هایی رخ می‌دهد. چمن‌ها را می سوزانند و...

  • میانگین فضای سبز در تهران چه‌قدر است؟

ما الان در شهر تهران حدود 1700 تا پارک داریم و سرانه فضای سبز شهر تهران 12 متر برای هر نفر است که استاندارد جهانی این سرانه بالای 15 و 17 متر است. در سال 88، فضای سبز شهر تهران با احداث 57 پارک، به میزان هشت صد هزار و 568 متر مربع، افزایش پیدا کرده است و در میان منطقه‌های مختلف تهران، منطقه 3 شهرداری، با 10 مورد احداث پارک، بیشترین توسعه فضای سبز را داشته است.

  • واقعاً 12 متر است؟

- البته ما چیتگر و پارک‌های جنگلی بزرگی داریم که این سرانه را بالا می‌برند. فضای سبز داخل شهری‌مان کمتر است.سالانه 90 میلیارد تومان هزینه نگهداری فضای سبز  و بیش از 150 میلیارد تومان  هزینه توسعه فضای سبز می‌شود که عدد بالایی است. الان بدنه و دیوار اغلب اتوبان‌ها بخشی از فضای سبز شده‌اند.

  • زمین در تهران کم نیست برای این توسعه؟

- براساس دستور دکتر قالیباف، بحث فضای سبز عمودی دیوارها و بحث باغ عمودی سبز، برای مناطقی که در آن امکان توسعه سطحی نیست در دستور کار شهرداری قرار گرفته که فناوری، گران قیمتی است و جوانان ما آن را بومی‌ کردند تا با آب و هوای کشور ما هم سازگاری داشته باشد. بحث بام سبز را هم داریم. در شهر تهران حدود 340 کیلومتر مربع پشت‌بام داریم که از اینها قسمت تأسیساتی‌اش مثل کولر و... را که کنار بگذاریم، 170 کیلومتر مربع بام مفید می‌ماند . ما طرحی داریم که این بام‌ها را سبز کنیم. این کار به کمک هوای تهران می‌آید و کمبود سطح را جبران می‌کند

کد خبر 105243

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز