چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفرهای نوروزی به شهرهای مختلف ایران را با چشیدن غذاهای خوش ‌زه هر دیار حلاوت ببخشید.

غذاهای خوش‌مزه چهارگوشه ایران

بدون شک یکی از خاطره انگیزترین مراحل سفر، بخش خوراکی‌هاست. همه گردشگران در مسافرت‌ همیشه می‌خواهند مزه‌های مختلف را با طعم محلی هر شهر تجربه کنند.

در ادامه به غذاهای محلی و خوش‌مزه شهرهای چهارگوشه ایران اشاره شده است.

  • آذربایجان غربی

مردم استان آذربایجان غربی معمولاً غذاهای گوشتی را با ترشی مصرف می‌کنند. از جمله این ترشی‌ها می‌توان به ترشی مخلوط، ترشی لیته و ترشی هفته بیجار اشاره کرد.

گاتخ شورباسی (آبگوشت ماست) و قورت شورباسی (ّآبگوشت کشک) و چهمجه (غذای محلی درشهرستان نقده(سلدوز) که با برنج گوشت غاز ویک گیاه صحرایی به نام اولیک تهیه می‌شود. یارما آشی و یارما شورباسی(آش وشوربای بلغور) ازدیگر غذاهای مرسوم ومحلی این استان است.

همچنین در شهرستان‌های خوی و ماکو کله‌جوش با گیاه محلی که در بهار می‌روید واله‌گز نام دارد می‌پزند که خیلی خوشمزه است البته آب ماهیچه لپه برنج و بلغور، پیاز و نعناع و سیرداغ دیگر مخلفات این غذا است. یک غذای مجلسی هم که دیگر در مهمانی‌های ارومیه جای خودش را پیدا کرده خوراک خوشمزه قفقازی است.

  • آذربایجان شرقی

اگر قصد مسافرت به این استان را دارید حتما دویماج (خوراکی سنتی از آذربایجان شرقی در تبریز) را امتحان کنید! کوفته تبریزی، اوماج آشی (آش اوماج ) اوماج حالواسی (حلوای اوماج)، قویماق و قایقاناق از جمله غذاهای سنتی آذربایجان به حساب می‌آیند که می‌توانید برای صبحانه ازین غذا حتما استفاده کنید.

  • تبریز

اسمش که می‌آید ناخودآگاه دل آدم برای کوفته تبریزی پر می‌کشد، کوفته تبریزی مشهورترین غذای آذربایجان شرقی است. فوت کوزه‌گری لازم دارد تا موقع پختن از هم باز نشود.

پیخاخ قیمه هم خوراکی لذیذ از گوشت و پیاز و زعفران و خلال بادام است که چشیدن آن‌را پیشنهاد می‌کنیم. خورشت هویج هم یک خورشت آذری است. شیرینی قرابیه، نوقا و حلوا گردویی هم از انواع شیرینی‌ این استان است.

  • قم

سوهان، از بهترین شیرینى هاى محلى استان است که به ذائقه تمامى مردم دنیا خوشایند است، مواد اولیه این شیرینى از آرد، جوانه گندم، شکر، روغن، مغز پسته و بادام، هل و زعفران در دو نوع، لقمه اى و گل گرد تهیه مى‌شود.

در ضمن قمی ها یک آش و آبگوشت به اسم آش قنبید دارند. خوب است بدانید یکی از کاربرد های قنبید در درمان بیماری سنگ کلیه است!

  • کرمان

استان کرمان را با خورشت‌های خوش مزه و متنوعش می شناسیم، خورشت کنگر کدو، قیمه، به‌آلو، سیب درختی، آلو میگو، خورشت کلم، باقله و آلوچه از خورشت‌های معروف کرمان هستند.

غذاهای خوش‌مزه چهارگوشه ایران

حلیم‌بادمجان کرمانی‌ها هم معروف است. کلمپه، کماج، حاجی بادام، نان‌چرخی، پفک و برشتوک هم از شیرینی‌های سنتی کرمان است. زیره ، خنا، قالی ، قاووت و پسته را هم سوغات می آورند.

  • همدان

همدان دیار ترشی‌ها و مرباهای عجیب و غریب است. همدانی‌ها از پوست هندوانه، ترب سیاه و حتی پوست لیموترش و کدو مسمایی مربا درست می‌کنند.

ترشی‌گردو هم از ترشی‌های مشهور این استان است. آش میوه، خورشت غوره بادمجان و آبگوشت کلم و آبگوشت سیب سیرغوره از غذاهای معروف همدان است.

  • فارس

فالوده شیرازی، شکرپنیر و بادام سوخته و مسقطی هم از شیرینی‌جات و دسرهای فارس است.کوفته هلو، رب‌پلوشیرازی، آش‌انار، قنبرپلو، کلم‌پلوی شیرازی و دو پیازه از غذاهای معروف شیرازی‌اند. انواع عرقیات معطر مثل بیدمشک و بهار نارنج از نوشیدنی‌های سنتی فارس است.

  • خراسان رضوی

مشهد است و شیشلیک شاندیزش. کباب‌های معروفی که در ییلاق های مشهد عرضه می‌شود در جای دیگری پیدا نمی‌شود. آب‌نبات زنجبیلی هم از شیرینی‌های این منطقه است.

  • خراسان جنوبی

اگر به خراسان جنوبی رفتید آش شلغم و خورشت ریواس و بلغور پلو یادتان نرود. در خراسان جنوبی انواع مختلف اشکنه مثل اشکنه آلو، نخود، کشک زرد و بادمجان زیاد است. نان سمنو و نان زردی هم از نان‌های معروف خراسان جنوبی است.

  • مازندران

فسنجان با گوشت مرغابی و انواع پرندگانی که شکم‌شان با دانه‌های انار ترش جنگلی و سبزی‌های معطر پر شده است، از غذاهای رسمی سنتی مازنی‌اند.

بورانی کدو حلوایی و بورانی بادمجان کبابی، ماست دلالی و نازخاتون که ترکیبی از بادمجان کبابی و سبزی معطر و آب‌غوره است، از دسرهای سفره‌های مازندرانی‌هاست. مربای بهارنارنج و مربای تمشک هم خوراکی‌های هیجان‌انگیزی است.

  • گیلان

کباب ترش گیلانی که گوشت خوابانده شده در رب انار و ادویه است، شیش‌انداز، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و کوکوی خاویار ماهی از غذاهای معروف گیلانی است.

نمک سبز هم یک افزودنی معطر گیاهی برای ماست است. زیتون پرورده هم یادتان نرود. حلوای درونگ، کلوچه و مربای ازگیل هم از شیرینی‌جات این استان است.

  • قزوین

استان قزوین است و قیمه نثارش. نان قندی، باقلوای لوزی، شیرینی اتابکی، نان نازک و نان برنجی هم از انواع شیرینی این استان است. پسته و فندوق هم مخصوص قزوین است. زغال‌اخته‌های ترش و مرغوب قزوین را هم فراموش نکنید.

  • گلستان

نان خرمایی و حلوای آماج گرگان را از دست ندهید!هل‌آش، گوجه‌آش و ماش‌آش از خوراکی‌های لذیذ گلستان‌اند. چوروک نان سنتی این منطقه است.

  • سمنان

غذاهایی مثل ته‌چین و چرتمه پلو دارد. کشک و پسته هم که محصولات اصلی این استان هستند. محصولات دامی این روستا می‌توان به شیر، ماست، کره، آروشه، لور، سرشیر محلی، سرماست محلی، عسل طبیعی، قره قروت (تفره) و غیره اشاره نمود.

همچنین محصولات باغی مانند گیلاس، آلبالو، زردآلو، توت و به ویژه گردو می توان نام برد. از محصولات خوراکی صحرایی می‌توان از سامباروک (آلبالوئک)، سولی، زرشک، ولیک، سیب وحشی، گالش انگور و غیره می توان نام برد.

نان پنجه کش، نان گرده و کچیله نون محتوی گردو از نان‌های بسیار خوشمزه دست پخت زنان این آبادی است. همچنین آش گزنه، آش زرشک، تفره که با قره قروت درست می‌شود.

  • چهارمحال و بختیاری

در استان چهار محال و بختیاری به علت دارا بودن اقلیم سردسیر شرایط مناسبی برای تولید گردو فراهم است و مغز گردو شفاف تولید می‌شود.

اسم کباب بختیاری را که حتماً شنیده‌اید، در فهرست همه رستوران‌های ایرانی هم پیدا می‌شوداین غذای گوشتی غذای محلی چهارمحال و بختیاری است. کاچی‌های چهار محالی هم معروف‌اند.

این استان محل اتراق عشایر است و به همین دلیل انواع لبنیات محلی را می توان از نوع عالی آن امتحان کرد.

  • کرمانشاه

وقتی به کرمانشاه رفتید از خوردن خورشت خلال بادام، دنده کباب، سیب پلو و کوکوی پاغازه غافل نشوید. نان برنجی، روغن کرمانشاهی و کاک هم خوراکی‌های مقوی این استان است.

  • اردبیل

اردبیل است ومزه آش دوغ‌اش. در هوای خنک اردبیل، خوردن آش دوغ محلی خیلی مزه می‌دهد. پلو قیسی هم یکی دیگر از غذاهای معروف اردبیلی است. خوردن و بردن عسل سبلان و ساری‌حلوا را فراموش نکنید.

  • زنجان

غذاهای محلی استان زنجان را انواع آش چون: آش بلغور، آش رشته، آش انار، یوتی آش، آبگوشت های محلی، یوتی آش، و انواع غذاهای دیگر چون: کاله جوش، کوفته ترکی، انواع دلمه ها، کباب ترکی، خورشت مسما با مرغ، خورشت گوجه فرنگی، خوراک هویج، قیمه پلو، حلوای گردو و انواع دسرها، ترشی ها، مرباها، نان ها، سالادها و... تشکیل می دهد.

  • اصفهان

اسم اصفهان که می‌آید ناخودآگاه صدای جلیز و ولیز بریانی در ذهن تداعی می‌شود. هر چند بریانی معروف‌ترین غذای اصفهان است، اما از خورشت ماست، حلیم بادمجان و گوشت و لوبیا هم نباید غافل شویم.

ناگفته نماند که زرشک روی همه غذاهای اصفهانی هم خوردن دارد. گز و پولکی هم که شیرینی‌های معروف اصفهان هستند.

  • ایلام

نان ساجی، نان پپگ، کوفته سیرابی و قیماق از غذاهای بومی ایلام است.

  • خوزستان

خوردن سمبوسه و فلافل‌های تند دست‌ساز، در حالی که روی پل کارون ایستاده‌اید توصیه می‌شود. قلیه ماهی، پلو شوشتری، ماهی صبور و حریسه از غذاهای معروف خوزستانی‌ها است.

  • کردستان

بریان کباب یا کباب ترکی از غذاهای سنتی رسمی کردستان است. کنگرماست و کلانه که ترکیبی از نان محلی و پیازچه و کره محلی است از پیش‌غذاهای کردی‌اند. کوکوی کنگر، آش کردی، آش گزنه و دوغ هم از دیگر خوراکی‌های این منطقه است.

  • یزد

شیرینی‌های یزدی در همه ایران مانند ندارند، لوزپسته، لوزبادومی، لوزنارگیل، کیک‌یزدی، باقلوا، پشمک، قطاب و حاجی‌بادوم از شیرینی‌های خوشمزه یزدی هستند. آش شولی، آش شلغم، حلیم و کوفته یزدی هم از غذاهای خوشمزه یزد است.

  • لرستان

آش بادمجان، قلیه ترش، کباب بروجردی و آش ترخینه از خوراکی‌های معروف استان لرستان است.

  • بوشهر

قلیه اسفناج، دمپختک ماهی و انواع خوراک بر پایه میگو، غذاهای اصلی بوشهری‌هاست. رنگینک خرماو نان پادرازی هم از شیرینی‌های سنتی بوشهری است.

کد خبر 206378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز