یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر شب یلدا مهمان دارید و به دنبال یک غذای خاص هستید این غذای گیلانی را که شبیه خورش فسنجان است به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مواد لازم:

گردو ساییده نیم کیلو

سبزی قورمه: (جعفری, تره, کمی شنبلیله) نیم کیلو

آبغوره: 2 لیوان (ماده اصلی و مهم)

رب انار یا آلوچه: یک قاشق غذاخوری

گوشت چرخ کرده: نیم کیلو

پیاز: یک عدد

نمک ، فلفل و زرد چوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:

*رب انار و یا آلوچه و آبغوره و گردو ساییده شده رو در قابلمه بریزین و یک لیوان و نیم آب سرد بهش اضافه کنین و خوب هم بزنین تا تمام مواد در آب حل بشن.

*در قابلمه رو بذارین ،شعله رو کمی زیاد کنین و به مدت 20 دقیقه بذارین بجوشه.تو این مدت هر از گاهی به غذا سر بزنین تا ته نگیره . حالا شعله رو کم کنین و بذارین آروم آروم گردو دم بیاد . دست کم این مرحله 3 ساعت وقت میگیره و تو این مدت باید مدام به غذا سر بزنین و هر وقت که لازم بود آب سرد به غذا اضافه کنین.

*طریقه اضافه کردن آب سرد به این صورته که اول تو لیوان کمی آب سرد بریزین و بعد کمی از آب رو تو دستتون ریخته و به کناره های خورش بپاشین. این کارو در چند مرحله انجام بدین و مقداری هم داخل خورش بزنین. یادتون باشه که یک دفعه کل آب سرد رو به خورش اضافه نکنین چون مغز گردو روغن پس نمیده و دست کم تو این 3 ساعت بارها و بارها باید به غذا آب سرد اضافه کنین.

*بعد از این مدت که گردو به اصطلاح دم اومد ، سبزی قورمه رو سرخ کنین و تو غذا بریزین. حالا تو این فاصله که گردو و سبزی قورمه دارن با هم جوش میخورن، گوشت چرخ کرده رو با پیاز رنده شده ، نمک ، فلفل و زرد چوبه مخلوط کنین و به اندازه 2 تا 3 قاشق غذا خوری آب به مایه گوشت اضافه کنین و خوب ورز بدین.

نکته : مایه کوفته رو باید حدود 5 تا 10 دقیقه ورز بدین و بذارین یه نیم ساعتی بمونه تا طعم پیاز به خرد گوشت بره.

*اگه آب تو مایه گوشت چرخ کرده نریزین وقتی که کوفته ها رو تو غذا ریختین حالت تیغ تیغی پیدا میکنه ولی با اضافه کردن آب ، سطح کوفته‌ها تو خورش کاملا" صاف و یکدست میشه. حالا به اندازه یه گردو از مایه گوشت چرخ کرده کوفته درست کنین. یادتون باشه که گوشت چرخ کرده کمی آب میره واسه همین اندازه های کوفته بعد از جوشیدن در غذا کمی کوچیک میشه. بعد زیر غذا رو زیاد کنین و وقتی که شروع به جوشیدن کرد کوفته ها رو بندازین تو خورش.

*اگه غذا در حال جوشیدن نباشه کوفته‌ها وا میرن. بعد از اینکه کوفته ها خودشونو گرفتن، زیر غذا رو کم کنین تا غذا جا بیفته. وقتی به مدت 2 یا 3 ساعت غذا جوش میخوره ، کمی رقیق میشه ولی نگران نباشین که غذاتون آبکی شده . اگه قبل از سرو کردن به مدت یک ربع زیر غذا رو خاموش کنین، غذا کمی خودشو میگیره و غلیظ میشه.

انار بیج

www.tebyan.net

کد خبر 154143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز