سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماری‌های گوناگونی موجب ایجاد تغییرات نابهنجار در ناخن‌ها می‌شوند. شدیدترین موارد، شامل بیماری قلبی، بیمارهای تنفسی مانند سرطان ریه و آسیب کبدی است.

دست

پزشکان باید به‌عنوان بخشی از معاینه فیزیکی بیمار، ناخن‌های شما را نیز بررسی کنند اما واقعیت این است که کمتر پزشکی پیدا می‌شود که چنین کاری را انجام دهد. از این‌رو فهرست کوتاهی ارائه می‌شود که به شما در یافتن بیماری‌های احتمالی‌تان کمک می‌کند.

ناخن چماقی شکل: منحنی و برآمده شدن ناخن و پوست اطراف بستر ناخن، چماقی شدن ناخن نام دارد. این حالت می‌تواند نشانه بیماری‌های دستگاه تنفسی مانند سرطان ریه و آمفیزم و یا بیماری قلبی باشد.

این آزمایش را انجام دهید تا به چماقی بودن ناخن‌هایتان پی ببرید: انگشتان سبابه‌ خود را به یکدیگر بچسبانید به‌طوری که سطح هر یک از آنها سطح انگشت سبابه دیگر را بفشارد و نخستین مفصل هر انگشت لمس شود. در حالت طبیعی از پهلو یک شکاف مثلثی شکل در پایه ناخن مشاهده می‌شود. اما در ناخن‌های چماقی شکل این شکاف ناچیز است یا حتی شکافی وجود ندارد.

ناخن‌های قاشقی شکل: به‌طور طبیعی یک ناخن سالم، برجسته و محدبی است و روی بستر ناخن انحنا پیدا کرده است. تغییر انحنای ناخن به سمت دیگر، یعنی به جای محدبی شکل معقری شود، ممکن است نشانه کمبود آهن یا آنمی (کم خونی) باشد. ناخن‌های بسیار رنگ پریده نیز نشانه آنمی هستند.

اونیکولیز: این عارضه به جدا شدن ناخن از بسترش اطلاق می‌شود و می‌تواند علامت پرکاری یا کم‌کاری تیروئید باشد.

پوشش شاخی قرمز: رنگ قرمز روشن پوست اطراف پوشش شاخی ناخن می‌تواند نشانه لوپوس یا یک بیماری بافت همبندی دیگر باشد. این در حالی است که ناخن‌های قرمز، می‌تواند یکی دیگر از علائم بیماری قلبی نیز باشد.

لکه‌های سفید: وجود لکه‌های سفید روی ناخن‌ها اغلب نشانه کمبود روی و یا ویتامین آ است. با این وجود ممکن است سفیدی کل ناخن‌ها نشانه سیروز کبد نیز باشد.

خطوط باریک تیره رنگ: وجود لکه‌های تیره در ناخن‌ها شبیه خطوط باریک می‌تواند علامت آندوکاردیت- عفونت لایه درونی قلب- باشد.

زرد شدن ناخن‌ها: زردی ناخن‌ها که با ورم صورت و پاها توأم باشد یکی از علائم سینوزیت مزمن یا بیماری ریوی است.

کد خبر 137544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز