یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیم برنرزلی مخترع و پدر وب و مدیر کنسرسیوم شبکه تارگستر جهانی در سال ۱۹۵۵ در شهر لندن به دنیا آمد

تیم برنرزلی

پدر و مادر تیم برنرزلی (Sir Timothy John "Tim" Berners-Lee)  هر دو ریاضیدان بودند و با هم تیم را طوری آموزش داده بودند که وی از ریاضی در هر جا حتی روی میز شام استفاده کند.

برنزلی در دبستان Sheen Mount درس خوانده؛ جایی که بعدها یک سالن خود را به نام او اختصاص داد. او در آن دوره به رایانه علاقه زیادی داشت، در حدی که تنها با یک تلویزیون قدیمی، یک پردازشگر۶۸۰۰ M و یک دستگاه لحیم کاری، اولین رایانه خود را ساخت.

در دانشگاه وی از طریق کامپیوترهای دانشگاه اطلاعات کامپیوترهای دیگر را هک می‌کرد. برنزلی برای انجام این کار از نوعی سازماندهی تصادفی داده‌ها که مغز انسان انجام می‌دهد، الهام گرفت. این برنامه که هرگز در خارج از CERN منتشر نشد، انکوایر Enquire نام داشت. انکوایر نطفه خلق غول بزرگی به نام وب بود.

وی در سال ۱۹۷۶ با مدرک لیسانس در رشته فیزیک از دانشکده کوئینز دانشگاه آکسفورد انگلستان فارغ التحصیل شده است.

تیم با نبوغی که از خود نشان داد به سرعت در آزمایشگاه ذرات بنیادی اروپا (CERN) که در ژنو سوئیس قرار دارد، جایی برای خود باز کرد. برنرزلی همواره در فکر ایجاد شبکه‌ای بود که بتواند برای همفکری بین فیزیکدانان CERN و پژوهشگران جمعیت فیزیک انرژی‌های زیاد High Energy Physics Community ارتباطی مستمر برقرار کند.

او همسر اولش (جین) را در دانشگاه آکسفورد ملاقات کرد و خیلی زود بعد از شروع کار در شرکت Poole با هم ازدواج کردند. برنزلی در این شرکت به عنوان برنامه‌نویس شروع به‌کار کرد. در سال ۱۹۷۸ علاوه بر شرکت Poole در شرکت D.G. Nash به‌عنوان تنظیم‌کنندة نرم‌افزار و سیستم عامل شروع به‌کار کرد.

تیم برنرزلی دانشمند بریتانیایی علوم کامپیوتر، استاد دانشگاه ‌ام آی تی، استاد و پژوهشگر دانشگاه ساوتهمپتون و ریاست کنسرسیوم وب جهان‌شمول است و تکامل وب را تحت نظر دارد.

تیم برنرزلی

وی مخترع وب جهان‌گستر (World Wide Web) است؛ یک ابتکار فرارسانه‌ای تحت اینترنت برای به اشتراک‌گذاری جهانی اطلاعات در شبکه CERN؛ لابراتوار فیزیک هسته‌ای اروپا.

برنزلی از ژانویه تا دسامبر ۱۹۸۰ به عنوان پیمانکار مستقل در شرکت CERN فعالیت می‌کرد. در این مدت او روی پروژه‌ای بر اساس مفهوم فرامتنی، برای تسهیل امکان اشتراک‌گذاری و به‌روز کردن اطلاعات میان جستجوگران، کار می‌کرد.

تا زمانی که در شرکت CERN بود نمونه اولیة سیستمی را که ENQUIRE نامیده می‌شد را ساخت. بعد از ترک این شرکت در اواخر سال ۱۹۸۰ برای کار به شرکت سیستم‌های تصویری کامپیوتر John Poole رفت ولی در سال ۱۹۸۴ تحت‌عنوان شریک به شرکت CERN برگشت.

در سال ۱۹۸۹ شرکت CERN بزرگترین گروه اینترنت در اروپا شد و برنزلی این فرصت را برای پیوند فرامتن با اینترنت مناسب دید. همان سال وی پیشنهاد اولیه خود را در این رابطه نوشت و در سال ۱۹۹۰ نسخة تجدیدنظر شده را که توسط Mike Sendau تأیید شده بود را ارائه کرد.

برنزلی همان ایده‌های بنیادین سیستم ENQUIRE را برای ایجاد وب گسترده جهانی، همچنین طراحی و ساخت اولین مرورگر وب و اولین سرویس‌دهنده وب که http (مخففی برای دامنه قانون انتقال فرامتنی) نامیده می‌شد، به‌کار برد.

تیم برنرزلی در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۰ به کمک رابرت کی‌لیو و یک دانشجوی جوان، اولین ارتباط موفقیت‌آمیز بین یک میزبان و کاربر HTTP از طریق اینترنت را برقرار کرد. مشخصاتی که او از URI، HTTP و HTML استخراج کرده بود به عنوان فناوری وب منتشر شد.

اولین وب‌سایت در شرکت CERN ساخته شد و اولین سایت آن‌لاین در ۶ آگوست سال ۱۹۹۱ پایه‌گذاری شد. این سایت به توضیح www می‌پرداخت و همچنین این که هر شخصی چگونه می‌تواند یک مرورگر وب داشته باشد و اینکه چگونه می‌تواند یک سرویس‌دهنده وب را تنظیم کند. البته اولین راهنمای وب در دنیا هم بود.

در سال ۱۹۹۴ برنزلی کنسرسیوم وب گسترده جهانی را در دانشگاه MIT پایه‌گذاری کرد. این کنسرسیوم شامل شرکت‌های مختلفی است که می‌خواهند استانداردها و توصیه‌هایی برای توسعه کیفیت وب ایجاد کنند.

برنزلی ایده خود را به‌صورت رایگان بدون هیچ انحصاری در دسترس همگان قرار داد. کنسرسیوم وب گسترده جهانی تصمیم گرفت که استانداردهایشان بدون انحصار حکومتی بوده و در نتیجه هر شخصی به آسانی می‌تواند با آن سازگار شود.

تیم برنرزلی

برنرزلی مدیر کنسرسیوم وب جهان‌گستر (WWW) است. همچنین او مدیر بنیاد وب جهان‌گستر می‌باشد که در سال ۲۰۰۹ برای سرمایه گذاری و تلاش برای هماهنگی بیشتر برای استفاده از مزایای بالقوه وب برای بشر راه‌اندازی شده.

از سال ۲۰۰۴ میلادی وی در دانشکده برق و علوم کامپیوتر دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان کار روی پروژه جدیدش وب معنایی را آغاز کرد.

در دسامبر ۲۰۰۴ برنزلی در دانشکده علوم کامپیوتر و الکترونیک دانشگاه Southampton انگلستان کرسی تدریس در زمینه علوم کامپیوتر را پذیرفت تا روی پروژه جدیدیش (سمانتیک وب) کار کند.

در سال ۲۰۰۷ نام تیم برنرزلی همراه با آلبرت هافمن در رتبه اول در لیست صد نفره بزرگترین نوابغ زنده تلگراف آورده شد.

برنزلی در ماساچوست آمریکا همراه با همسر دومش به نانسی و فرزندانش به نام‌های آلیس و بن زندگی می‌کند.

وی همچنین نویسنده کتاب بافت شبکه Weaving the Web است و در آن گذشته، حال و آینده اینترنت و شبکه جهانی را بررسی و نظرات خود را اعلام کرده است.

برخی از افتخارات تیم برنرزلی:

  • نامگذاری اتاق کنفرانس مرکزی AOL و دفتر گوگل در لندن به نام برنزلی
  • جایزه مخترعین جوان بنیاد کیلبی و جایزه ACM سیستم‌های نرم‌افزاری، برنده مدال طلایی هنر و کامپیوتر نیکا - ۱۹۹۵
  • دکترای افتخاری از دانشگاه ساوتهمپتون، جایزه همکار برجسته و پرداخت هزینه تحصیلی توسط جامعه متخصصان کامپیوتر انگلستان، دریافت لیسانس افتخاری کالج طراحی پارسون نیویورک - ۱۹۹۶
  • لیسانس افتخاری از دنشگاه اسکس، لیسانس افتخاری از دانشگاه کراس جنوبی، مدال چارلز بابیج شورای ملی الکترونیک، جایزه لرد لوید کیلگران بنیاد علوم و تکنولوژی، همکار افتخاری مک آرتور و جایزه ادوارد رین - ۱۹۹۸
  • همکار افتخاری جامعه جهانی مخابرات، یکی از صد دانشمند بزرگ قرن به انتخاب نشریه تایمز - ۱۹۹۹
  • لیسانس افتخاری از دانشگاه آزاد انگلستان، جایزه موزه کامپیوتر آمریکا، جایزه خدمات تلویزیون - ۲۰۰۰
  • لیسانس افتخاری از دانشگاه‌های کلمبیا، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه پورت الیزابت، مدال فرانک وایت از آکادمی سلطنتی مهندسین، عضویت افتخاری در انجمن علم و هنر آمریکا - ۲۰۰۱
  • همکار افتخاری با انجمن سلطنتی انگلستان - ۲۰۰۱
  • دریافت جایزه ژاپن - ۲۰۰۲
  • دریافت جایزه هزاره تکنولوژی بنیاد فنلاند به ارزش یک میلیون دلار برای اختراع وب گسترده جانی (WWW) - ۲۰۰۴
  • دریافت دکترای افتخاری علوم از دانشگاه لانکاستر - ۲۰۰۴
  • همکار افتخاری با انجمن سلطنتی هنر انگلستان- ۲۰۰۶
  • دریافت رتبه فرمانده شوالیه (دومین رتبه در امپراطوری بریتانیا) از طرف ملکه الیزابت دوم
  • دریافت جایزه چارلز استارک دراپر - ۲۰۰۷
  • همکار افتخاری در آکادمی ملی مهندسی انگلستان - ۲۰۰۷
  • دریافت مجدد جایزه از ملکه الیزابت دوم - ۲۰۰۷
  • در ۴ آوریل ۲۰۱۷, انجمن ماشین‌های حسابگر لی را به عنوان دریافت‌کننده سال ۲۰۱۶ جایزه تورینگ معرفی کرد.
کد خبر 68491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز