شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جف بزوس متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴در آلبوکرکی، نیو مکزیکو در آمریکا است

جف بزوس

جف بزوس کارآفرین و سرمایه‌گذار آمریکایی در زمینه اینترنت و مدیرعامل و مؤسس آمازون است، شرکتی که در زمینه رشد و ارتقاء تجارت الکترونیک نقشی کلیدی ایفا کرده‌است.

بزوس از اشخاص ثروتمند جهان پس از بیل گیتس و وارن بافت به شمار می‌رود.

مادر جف در حالی که جف ۵ سال بیشتر نداشت برای رهایی از بی‌خانمانی با یک مهاجر کوبایی که برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده بود ازدواج کرد. پدرخواندهٔ جف بعد از پایان تحصیل در شرکتی به نام اکسون به عنوان مهندس شروع به کار کرد.

به دنبال کوچ خانواده به ایالت میامی جف نیز دوران جوانی خود را در این ایالت سپری کرد. پس از این بود که وی وارد دانشگاه شده و شروع به مطالعهٔ فیزیک کرد، ولی بلافاصله به رشتهٔ مورد علاقهٔ خود، یعنی علوم کامپیوتر و مهندسی برق در دانشگاه پرینستون وارد شد و سرانجام و در سال ۱۹۸۶ به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

بزوس پس از اتمام تحصیلاتش در چندین شرکت شروع به کار کرد، شرکت فیتل یکی از این شرکت‌ها بود که بر روی پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کرد و بعد از ان وارد شرکت کامپیوتری SHAW شد. در این دوران بود که ایده‌ای در ذهن وی شکل گرفت و همزمان با آن توجهش به رشد بی نظیر شبکهٔ جهانی وب معطوف شد. او در کمال تعجب دید که رشد استفاده از اینترنت در سال ۱۹۹۴ نسبت به سال قبل ۲۳ برابر شده است.

از همین‌جا بود که جف ایدهٔ خود، یعنی ایجاد یک فروشگاه از راه دور را رسمی کرده و شروع به تحقیق در زمینهٔ شرکت‌هایی کرد که کالاهایشان را از طریق پست و از راه دور ارسال می‌کردند. بزوس فهرستی از ۲۰ شرکت برتر در این زمینه تهیه کرد، تقریباً تمام کالاهای موردنظر وی از طریق این شرکت‌ها فروخته می‌شد، اما او متوجه شد که هیچ‌یک از این شرکت‌ها اقدام به فروش کتاب نمی‌کنند. این مسئله تنها یک دلیل داشت و آن عدم تهیهٔ یک کاتالوگ کامل از عناوین کتاب‌ها بود، زیرا عناوین کتاب‌ها بسیار متنوع بودند و تهیهٔ یک کاتالوگ کامل از آنها نیازمند هزینهٔ سنگین و تلاش بسیار بود.

  • شکل گیری آمازون

همین ضعف باعث شد تا بزوس خود را با شبکه جهانی وب تلفیق کرده ساخته و به فکر ساخت وب‌سایتی برای معرفی عناوین کتاب‌ها افتاد.

بعدها وی در گفتگو با مجلهٔ تایم گفت: به خود می‌بالیدم از این که ریسک بزرگی می‌کردم که هیچ‌کس حاضر به انجام آن نبود، تمام پایهٔ کار را روی چیز جدیدی به نام اینترنت می‌گذاشتم که معاملهٔ خطر ناکی بود. بزرگترین ریسک جف بزوس از زمانی اتفاق افتاد که مادر و پدرخواندهٔ وی از ایدهٔ او پشتیبانی کرده و تمام درآمد و پس‌انداز خود را که برای دوران بازنشستگی ذخیره کرده بودند به دست وی سپردند تا شاهد عمل جسورانهٔ وی باشند.  

جف بزوس در ابتدا نام Abracadabra به معنی ورد و طلسم را برای سایت برگزید، اما دوستانش او را متقاعد ساختند که این نام مناسبی نیست و سرانجام نام amazon را برگزیدند. رود آمازون نام بزرگترین رود جهان است است و بزوس نیز اعتقاد داشت که سایت کوچکش روزی به بزرگترین کتابخانهٔ جهان بدل خواهد شد.

  • تأسیس و رشد آمازون

بزوس برای آغاز رؤیای خود به نقل مکان کرد ودر سال ۱۹۹۴ شرکت آمازون را تأسیس کرد و بلافاصله یک برنامه‌نویس حرفه‌ای به نام کافان را به استخدام شرکتش درآورد. اولین نسخه از وب‌سایت آمازون یک سال پس از آن روی اینترنت فعال شد قرار گرفت و آمازون از ۱۶ جولای ۱۹۹۵ کار خود را رسما آغاز کرد.

طولی نکشید که توجه اکثر رسانه‌ها به سایت آمازون و ایدهٔ آنها که در آن سال‌ها عجیب به نظر می‌رسید آغاز شد و همین امر تا حدود زیادی باعث استقبال مردم از آمازون شد. در سال ۱۹۹۷ فروش سهام آمازون آغاز شد و در پی آن کار این شرکت به چند کشور دیگر از جمله کانادا، ژاپن، انگلستان و فرانسه گسترش یافت.

از آنجایی که تأکید بزوس همواره روی برآورده ساختن همه نیازهای مشتریان بوده‌است، بلافاصله پس از دریافت درخواست مشتریان برای فروش دیگر اقلام  به جز کتاب، دست به کار شده و کالاهای بیشتری را به فروشگاه اضافه کرد و بدین ترتیب روزبه روز به وسعت آمازون اضافه می‌شد.

  • رهایی از بحران

در سال ۲۰۰۰ شرکت آمازون مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر فناوری با بحران مالی شدید و رکود اقتصادی مواجه شد، و با افت ارزش سهام، ‌ به مرز ورشکستگی نزدیک شده‌بود، ‌ از این رو بزوس مجبور شد  ۱۳۰۰ نفر از کارمندان را تعدیل کرده  و کالاهایی کم‌فروش و غیرسودده را حذف کند و در عوض بستن قراردادهایی برای خدمات بهتر به مشتریان و تسهیل حمل کالا را آغاز کرد. در پی این اقدامات نه تنها آمازون و بزوس شکست نخوردند، بلکه در سال ۲۰۰۳ درآمد خالص آمازون به ۷۳.۲ میلیون دلار رسید.

کد خبر 373384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha