همشهری آنلاین: رئیس جهاد دانشگاهی به ورود سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور به منشور فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: اعتبار مناسبی در این زمینه در اختیار سازمان برای فعالیت‌های پژوهشی قرار گرفته است.

قرآن

محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگوی با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در آستانه 16 مردادماه، سالگرد سی و دومین سال تأسیس جهاد دانشگاهی، به تشریح دستاوردهای این نهاد انقلابی طی مدیریت جدید پرداخت و اظهار کرد: در دوره جدید زمینه را برای به انجام رساندن کارهای ناتمام آماده کردیم و در دستور کار خود کارهای جدید را نیز قرار دادیم.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی چتر حمایتی فعالیت‌های فرهنگی در جهاد دانشگاهی است، تصریح کرد: در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور که زیر مجموعه جهاد دانشگاهی به فعالیت می‌پردازد، در بحث پروژه‌یابی، پژوهش‌محوری و مطالعات و برنامه‌های میان‌رشته‌ای قدم‌های خوبی برداشته شده است.

یادگاری به ورود سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور به منشور فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: اعتبار مناسبی در این زمینه در اختیار سازمان برای فعالیت‌های پژوهشی قرار گرفت. همچنین مدیریت بخش دانشگاهی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز بر عهده رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی گذاشته شده است و این زمینه مناسبی برای به نمایش گذاشتن مدیریت سازمان برای ورود به فعالیت‌های دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جهاد دانشگاهی به فعالیت‌های گسترده خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) نیز اشاره و عنوان کرد: تعداد زبان‌های خبرگزاری ایکنا در این دوره به 40 مورد رسید و این بستر مناسبی برای اشاعه اخبار قرآنی به علاقه‌مندان در سراسر کشور است. گزارش‌هایی که از کشورهای مختلف به سازمان فعالیت‌های قرآنی می‌رسد، نشان داده است که ایکنا توانسته است جایگاه خود را در میان مسلمانان جهان باز کند.

یادگاری به فراهم کردن زمینه‌های لازم برای راه‌اندازی پژوهشکده‌ای که بتواند فعالیت‌های قرآنی و بین‌رشته‌ای را برقرار کند اشاره کرد و گفت: مقدمات این امر با حوزه علمیه قم صورت گرفته است تا به زودی بتوانیم این پژوهشکده را با حمایت حوزه علمیه قم به یک نتیجه مطلوب برسانیم. همچنین جلساتی را با معاونان فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برقرار کردیم تا در زمینه آموزش‌های قرآنی به دانشجویان، استادان و کارمندان ورود پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان فعالیت‌های آموزشی جهاد دانشگاهی در دوره جدید مدیریتی پرداخت و اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زمینه را برای ورود جهاد برای پذیرش دانشجویان phd پژوهش‌محور آماده کردند و 15 رشته در زمینه‌های مختلف راه‌اندازی شد که در دور اول 33 دانشجو و در دور دوم دو برابر دانشجو جذب این رشته‌ها شدند.

یادگاری از دیگر برنامه‌های پیش روی جهاد دانشگاهی را ورود به رشته‌های تخصصی کوتاه‌مدت دانست و با بیان اینکه زمینه این فعالیت‌ها فراهم شده است، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که با مراکز آموزش عالی که یکی از آن‌‌ها مرکز آموزش علمی کاربردی است، در آینده نزدیک بتواینم مهارت‌های کاربردی را ارائه دهیم و رشته‌هایی را در این دانشگاه برپا کنیم که بتواند به صورت مهارتی ـ کاربردی باشد. دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی ما بیشتر به دنبال رشته‌هایی است که در جاهای دیگر هم می‌‌توان تدریس کرد ولی ما به دنبال آن هستیم که رشته‌های مهارتی و کاربردی ارتقا پیدا کند. در این راستا رئیس دانشگاه علمی کاربردی نیز اعلام آمادگی کرده است تا با برپایی جلسات متعدد از تجربیاتی که جهاد دانشگاهی در بحث مهارتی کاربردی دارد استفاده کرده و دانشجویانی را جذب کنیم که در بخش مهارتی و کاربردی نیاز به ارتقای کار علمی خود دارند.

فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی رتبه‌بندی می‌شوند

وی از در دستور کار قرار گرفتن رتبه‌بندی کارهای پژوهشی خبر داد و گفت: براساس این رتبه‌بندی تجهیزات مفیدتری در اختیار واحدهای فعال‌تر قرار می‌گیرد. همچنین جهاد دانشگاهی برای گرفتن اعتبارات و ردیف‌های مشخصی در زمینه اینکه بتواند کمک کار مراکز تحقیقاتی و پژوهشی باشد بستر مناسبی را در ارتباط با مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های اجرایی، دولت، نماینده‌های مجلس برقرار کرده و پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های موفق توانستند ردیف مشخصی از اعتبارات بودجه سال 90 و 91 را دریافت کنند که این بستر توانسته است زمینه‌ای را برای فعالیت‌های بهتر و مفیدتر ایجاد کند.

یادگاری در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های علمی و پژوهشی جهاد دانشگاهی و دستاوردهای این نهاد انقلابی طی چند سال گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام گرفته است، باید با توانی مضاعف به فعالیت علمی برای استقلال کشور بپردازیم، اظهار کرد: در سال‌های گذشته در رشته‌های پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، هنر، علوم انسانی کارهای خوبی شده بود که برخی به طور موفقیت‌آمیزی به پایان رسیده و برخی ناتمام مانده است. معاونت و هیئت رئیسه جهاد دانشگاهی به دنبال آن بودند که این فعالیت‌ها را ادامه داده و به اتمام برسانند.

وی در رشته‌های علوم پزشکی موفق‌ترین دستاورد را به دست آوردن پروتئینی برای درمان موارد خونی توسط پژوهشگاه رویان دانست و گفت: با بسترسازی‌های خوبی که پژوهشگاه رویان و معاونت پژوهشی انجام دادند این پروتئین به دست آمد و با هماهنگی انستیتو پاستور این ماده به زودی استحصال می‌شود. وقوع این امر انقلاب دیگری در بحث موارد تحقیقاتی در پژوهشگاه رویان خواهد بود که توانسته‌اند یک بیوراکتوری تولید کنند که می‌تواند به یک ماده درمانی دستیابی پیدا کنند که در درمان بیماری‌های خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین از ایجاد قراردادی با سازمان گسترش صنایع نوین خبر داد و گفت: پژوهشگاه رویان برای اینکه بتواند کارهای تولیدی را که به انجام رسانده بود به مرحله استفاده کردن بیانجامد نیاز داشت تا دستاوردهای خود را تبدیل به شرکتی کند که این شرکت فرآورده‌های بیولوژیک در حال حاضر با کمک سازمان گسترش صنایع نوین در حال تحقق پیدا کردن است. در بحث آﻧﺘﯽ ﺑﺎدی‌ﻫﺎی ﻣﻮﻧﻮﮐﻠﻮﻧﺎل که برای درمان سرطان استفاده می‌شود نیز پژوهشگاه ابن سینا در ادامه فعالیت‌های خود قرارداری با سازمان گسترش صنایع نوین برقرار کرده و این قرار داد زمینه را برای فعالیت‌های بهتر و مفیدتر فراهم می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در زمینه فنی و مهندسی فعالیت‌های خوبی انجام شده تصریح کرد: با حمایت‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی بستری ایجاد شد تا بیشتر بتوانیم در مسائل نفت و گاز ورود پیدا کنیم. در این دوره اعتماد وزارت نفت و دستگاه‌های اجرایی را جلب کرده و به ساخت دکل‌های حفاری نفت ورود بیشتر پیدا کردیم. قراردادی نیز بین وزارت دفاع، وزارت نفت و جهاد دانشگاهی برای ساخت 14 دکل حفاری نفت برقرار شده است.

کد خبر 179853
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز