همشهری آنلاین: رئیس جهاد دانشگاهی درباره تدابیر و برنامه‌های برگزار‌ی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: هر دوره‌ای که از این مسابقات می‌گذرد، اندیشه جدیدی شکل گرفته و فعالیت جدیدی در دستور کار قرار می‌گیرد و در دوره چهارم نیز کارگروه‌های مشخصی تشکیل شده‌ است.

قرآن

محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران‌(ایکنا درباره رسالت جهاد دانشگاهی در امور قرآنی و اقدامات صورت گرفته در این نهاد فرهنگی و پژوهشی گفت: از همان اولین سال‌های تأسیس جهاد دانشگاهی، مأموریت‌های مهم در حوزه فرهنگی، برعهده این مجموعه گذاشته شد. پس از گذشت 32 سال از تأسیس این نهاد، باید همچنان با قوت پیش رفت و نباید این توانایی‌ها کم‌رنگ و یا حذف شود، بلکه همچنان باید شاهد ارتقای آن بود.

وی در پاسخ به این پرسش که جهاد دانشگاهی به عنوان برگزار‌کننده مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان برای عمق‌بخشی به این مسابقات چه تدابیری اندیشیده است؟ گفت: هر دوره‌ای که از این مسابقات می‌گذرد، اندیشه جدیدی شکل گرفته و فعالیت جدیدی در دستور کار مسابقات قرار می‌گیرد. در دوره چهارم کارگروه‌های مشخصی تشکیل شده‌اند. از این پتانسیل گردهمایی دانشجویان مسلمان، به نحو مطلوب برای آگاهی‌بخشی، فهم قرآن و معرفی دست‌آورد‌های نظام جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار خواهیم داد. همچنین ارائه اطلاعات از مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌های جانبی این مسابقات خواهد بود.

یادگاری با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید در کارهای فرهنگی در دانشگاه‌ها حرف اول را بزند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های نه چندان دوری، تأکید داشتند که در رابطه با فعالیت‌های جهاد دانشگاهی باید کارهای گزین و فاخری صورت گیرد. در همین راستا باید مسائل فرهنگی با یک فرهنگ جهادی برای قشر دانشجو و حتی فارغ‌التحصیلان مطرح شود.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: مهمترین کار و اصلی‌ترین چتر حمایتی مجموعه کارهای جهاد دانشگاهی در حوزه قرآن کریم است. این اهمیت جزء اعتقاد ماست و پس از قرآن توجه ما معطوف به معارف چهارده معصوم‌(ع است که در زیر مجموعه نزول قرآن و برای تأویل مسائل قرآنی برگزیده شده‌اند. باید به دنبال این باشیم که این خط سیرها و رهنمودهای معصومین را همچنان در مسیر کارهای فرهنگی جهاد دانشگاهی پیگیر باشیم و تا قرآن و این معارف را به طور کامل در داخل دانشگاه‌ها ورود نداده‌ایم، از پا ننشینیم.

وی بیان کرد: مهمترین فعالیت جهاد دانشگاهی طی سال‌های گذشته در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور رخ داده است. خوشبختانه جهاد دانشگاهی از وجود سازمانی پرمحتوا در امور قرآنی برخوردار است. این سازمان قرآنی هم‌اکنون به جایگاهی رسیده که مباحث پژوهشی، پروژه‌یابی و میان‌رشته‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. به تازگی بحث پژوهش‌های قرآنی و پروژه‌یابی با توجه به «منشور توسعه فرهنگ قرآنی» جزء مأموریت‌های جهاد دانشگاهی اعلام شده و اعتبار مناسبی نیز در این زمینه در اختیار جهاد قرار گرفته است.

یادگاری افزود: در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، هدایت و نظارت بر بخش دانشگاهی نمایشگاه را برعهده سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان با مسئولیت حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی قرار داده‌اند. معتقدم جهاد دانشگاهی این توانایی را دارد تا در زمینه‌های مختلف قرآنی، حرف اول را در داخل دانشگاه‌ها بزند. البته ممکن است دیگر مراکز دانشگاهی و یا وزارت‌خانه‌های مختلف نیز در امور قرآنی فعالیت‌هایی داشته باشند.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی، نهادی است که مدت 20 سال مجری برگزاری مسابقات قرآن ویژه دانشجویان بوده است. تشکیل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و خبرگزاری ایکنا نمود بارزی از حضور جدی در امور قرآنی است. حتی می‌توان از طریق ارتباط با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، مأموریت‌های خاصی را در حوزه قرآن از این وزارت‌خانه‌ها دریافت کرد.

یادگاری افزود: حتی مدعی هستیم در بخش روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و در حد اعلای آن پژوهش‌های قرآنی با این وزارتخانه‌ها همکاری داشته باشیم. این اتفاق نیاز دارد که این دو وزارتخانه به زودی ابعاد این همکاری را بررسی کنند که آیا نیاز به چنین همکاری هست یا خیر. لذا به صورت خلاصه، جهاد دانشگاهی با توجه به سابقه فرهنگی‌اش مأموریت‌های خاصی را در دانشگاه‌ها با چتر حمایتی قرآن انجام می‌دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه مهمترین مسائل پژوهش‌های قرآنی را حول موضوعاتی چون مسائل اقتصادی برشمرد و بیان کرد: اقتصاد در قرآن و یا بحث مدیریت سلامت در قرآن طی نشست‌هایی با حضور اساتید فن در جهاد دانشگاهی درحال برپایی است، همچنین در بحث عرفان‌های کاذب نیز جلسات متعددی برای آگاهی به دانشجویان برگزار می‌شود. چاپ مجله «رایحه» نیز فرصتی است تا ورود بهتری به مسائل قرآنی در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

کد خبر 178633
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز