همشهری آنلاین: معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کیفیت قرآن‌های چاپ داخل در مقایسه با دیگر کشورها عنوان کرد: چشم‌انداز وزارتخانه در این عرصه، ارتقای کیفیت چاپ مصاحف شریف و انتشار قرآن برای کشورهای همسایه است.

قرآن

بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به میزان کیفیت چاپ قرآن در کشور و در مقایسه با دیگر کشورهای صاحب‌نام در این عرصه از جمله لبنان، گفت: چاپ و استانداردسازی قرآن باید در حوزه صنعت چاپ کشور حرف اول را بزند؛ از این رو باید با برنامه‌ریزی و نیازسنجی مشکلات این حوزه رفع شود تا کیفیت آثار تولید شده در میان دیگر کشورهای فعال در این عرصه حرف نخست را بزند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه افق دید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمام مسئولان امر در این عرصه، ارتقای کیفی آثار چاپ شده در حوزه دین و قرآن است، ادامه داد: بنا داریم با رفع مشکلات موجود و بررسی کارشناسانه عوامل توسعه صنعت چاپ قرآن، توجه دیگر کشورها را به این سمت جلب کنیم و سفارش چاپ قرآن از این کشورها را داشته باشیم.

به گفته وی، در حال حاضر فعالیت‌های متعددی در این راستا انجام شده است که از این موارد می‌توان به تأمین دستگاه‌های چاپ اشاره کرد. با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده و نیازسنجی‌های به عمل آمده، دستگاه‌های خاصی برای چاپ قرآن در آستان قدس رضوی مستقر شده است.

دری، بالا بودن هزینه چاپ قرآن در کشور در مقایسه با دیگر کشورهای صاحب‌نام را از جمله موارد اختلاف دانست و یادآور شد: از جمله تفاوت‌هایی که میان قرآن‌های تولید شده در داخل با دیگر کشورها از جمله لبنان وجود دارد، هزینه تمام شده برای چاپ مصاحف شریف است؛ به طوری که قرآن‌های چاپ شده در لبنان با هزینه کمتری به دست مخاطبان می‌رسد. باید با حمایت اقتصادی از چاپخانه‌داران این حوزه مشکلات موجود را برطرف کنیم.

به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ قرآن در دو سال گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن، از نظر کیفی و کمی رشد چشمگیری را داشته است که باید این را مدیون برطرف کردن عقب‌ماندگی‌های موجود در عرصه چاپ قرآن بدانیم.

حمایت از بخش خصوصی در بهبود شبکه توزیع، از اهداف وزارت ارشاد است

وی توزیع نامناسب قرآن‌ها و آثار دینی در کشورهای اسلامی را از دیگر مشکلات موجود دانست و عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های متعددی به منظور رفع مشکلات موجود در شبکه توزیع آثار دینی و قرآنی در سطح جهان اسلام دارد تا با اجرای این برنامه‌ها، آثار تولید شده در این حوزه راحت‌تر میان کشورهای اسلامی توزیع شود و در اختیار پژوهشگران قرار گیرد. همچنین رفع مشکلات این حوزه می‌تواند سبب آشنایی نویسندگان و اندیشمندان جهان اسلام با آرای دیگر نویسندگان را فراهم آورد.

دری به موج بیداری اسلامی اشاره کرد و در رابطه با تأثیر آثار دینی در جریان‌سازی حرکت‌های اخیر در کشورهای اسلامی گفت: در حال حاضر جهان تشنه فرهنگ اسلامی و ایرانی است. نگاه بسیاری از کشورهای منطقه و جهان به کشورهایی است که در بیداری اسلامی نقش دارند و در این راستا ایده‌پردازی می‌کنند.

وی ادامه داد: از جمله ابزارهای مهمی که می‌تواند موجب تداوم فرهنگ بیداری اسلامی و جریان‌بخش در این عرصه باشد، آثار دینی‌ است که از سوی برخی از کشورها به ویژه ایران منتشر می‌شود. تحقق اهداف موجود در بیداری اسلامی و جریان‌سازی آثار دینی در این عرصه نیازمند توجه بیشتر مسئولان به کیفیت و شیوه توزیع آثار دینی و قرآنی است.

دری یادآور شد: در همین راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی کتاب در کشور، برنامه‌های متعددی را در بخش تأمین، توزیع و تجهیز کتابخانه‌های کشور و جهان اسلام در نظر گرفته است که بخشی از آنها اجرا شده و تعدادی نیز در دست اقدام است که از جمله این موارد می‌توان به برپایی نمایشگاه‌های متعدد کتاب در سطح کشور و در کشورهای همسایه اشاره کرد.

وی بهبود وضعیت توزیع کتاب در کشور را نیازمند عزم جدی مسئولان و شرکت بیشتر بخش خصوصی دانست و تأکید کرد: از این رو، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مشارکت بخش خصوصی در این عرصه حمایت می‌کند. پررنگ‌تر شدن نقش بخش خصوصی در این عرصه، نیازمند حمایت مسئولان است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی در پایان یادآور شد: هم‌اکنون نیز مجمع ناشران انقلاب اسلامی اقدام به شرکت در این بخش کرده است که از سوی وزارتخانه مورد حمایت نیز قرار گرفته است. باید بخش‌های خصوصی بیشتری در این عرصه فعالیت کند، چرا که با یک گل بهار نمی‌شود.

کد خبر 177659
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز